Beef en Steak

Problemen temperatuur vast te houden

Smokertje

Tondelzoeker
Ik weet niet wat ik fout doe momenteel, maar heb mijn Weber ketel al dik 20 jaar en sinds een jaar loop ik te klieren met de temperatuur.

Vandaag wilde ik kip filetjes roken om pulled chicken te maken, maar nadat ik de temperatuur tot 130 graden heb gestookt en de onderste schuif op 2/3 open en de bovenste iets heb geknepen om niet verder laten stijgen ging de temperatuur vrij snel naar beneden en kreeg het niet meer goed, sterker nog de temperatuur begon helemaal terug te lopen naar 80 graden in de ketel en kreeg het niet meer omhoog.

Ik gebruik kokos briketten op de Weber en doe denk ik iets fout maar ben echt even klaar met het geheel.

Iemand tips?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Mijn ervaring is dat kokos briketten moeilijker in temperatuur te regelen zijn.
Gaan ze dan kunnen ze kei heet worden maar koel houden is bijna niet te doen als je een hoopje briketten hebt.

Je zou wel de snakemethode kunnen toepassen. Gezien er dan maar steeds een aantal kooltjes aan zijn kan de temp niet zo hoog oplopen.

Ben je overgestapt van houtskool of houtskoolbriketten naar kokosbriketten omdat het in het verleden schijnbaar wel lukte om de temp te regelen.

Nee heb altijd al kokos briketten gebruikt op de Weber, en altijd al het zelfde merk.
Op de Grill Guru gebruik ik wel houtskool, maar dat fikt weer te snel op op de Weber.

Welke briketten gebruik je ? Merk?
Wat is je opstelling?

Ik heb de Weber Summit Charcoal en gebruik alleen houtskool.
Vooral omdat daar veel meer keus in is dan in de categorie "goede cocos briketten".
Eigenlijk nooit problemen alleen het typische Weber ding (?) dat bij lange sessies je af en toe de luchtinlaat vrij moet maken door de schuif even te bewegen.
Er ligt dan as op.

Een inzakkende temperatuur kan eigenlijk alleen maar veroorzaakt worden door een afnemende zuurstof toevoer.
Ik ga er van uit dat alle briketten in de ketel even goed / slecht zijn als bij de start.

Mogelijk geven ze meer as dat je vuur verstikt?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Een belangrijke vraag:
Hoe oud zijn de briketten, en heb je ze droog opgeslagen?
In tegenstelling tot houtskool verouderen briketten, en verliezen zij hun brandbaarheid, door vocht en tijd.

In tegenstelling tot houtskool verouderen briketten, en verliezen zij hun brandbaarheid, door vocht en tijd.

Dat wist ik dus niet, want hier staan nog wel een paar zakken in het tuinhuis, die denk ik ondertussen al een jaar of 2 oud zijn ofzo. Onlangs eentje gebruikt, maar niet echt iets opgemerkt. Waren wel van die weber briketten in een plastic zak. Misschien dat ze daardoor geen vocht nemen omdat het afgesloten is ?

Dat wist ik dus niet, want hier staan nog wel een paar zakken in het tuinhuis, die denk ik ondertussen al een jaar of 2 oud zijn ofzo. Onlangs eentje gebruikt, maar niet echt iets opgemerkt. Waren wel van die weber briketten in een plastic zak. Misschien dat ze daardoor geen vocht nemen omdat het afgesloten is ?
Ooit een keer weber briketten gehad (toen wisten we nog niet dat kokos beter was) die vochtig opgeslagen waren geweest, de zakken zagen er wat tummig uit door opgedroogd vocht. die deden het heel slecht en gaven weinig warmte, in die tijd zaten Weber briketten in papieren zakken weet niet hoe dat nu is.
korte tijd later zo'n Weber 2 kilo zakje geprobeerd die in een weber starter pakket zat, fabricage datum was 4 jaar na openen ofzo, die briketten wilden niet eens branden.

Heb vanwege het gezeur met de briketten vandaag op Amazon.de de Only Fire rookbox gekocht en stap maar helemaal over op houtskool.

Gebruik voor mijn kamado toch al veel houtskool, dus dan nog maar een soort brandstof in huis.

Bedankt voor de reacties, wordt op prijs gesteld.

Een belangrijke vraag:
Hoe oud zijn de briketten, en heb je ze droog opgeslagen?

Staan in de garage en die is altijd vorstvrij en daar is de luchtvochtigheid rond de 50%

Ik zou toch eens kijken of je luchttoevoer niet ergens stagneert.
Als ze net branden haal je je temperatuur toch wel?

Als ze helemaal niet zouden branden ok maar je begint "goed"?

Ooit een keer weber briketten gehad (toen wisten we nog niet dat kokos beter was) die vochtig opgeslagen waren geweest, de zakken zagen er wat tummig uit door opgedroogd vocht. die deden het heel slecht en gaven weinig warmte, in die tijd zaten Weber briketten in papieren zakken weet niet hoe dat nu is.

Dat zijn nu een soort van plastic zakken zowel de gewone als de kokos. En die zijn (volgens mij toch) volledig afgesloten

Ik zou toch eens kijken of je luchttoevoer niet ergens stagneert.
Als ze net branden haal je je temperatuur toch wel?

Als ze helemaal niet zouden branden ok maar je begint "goed"?

Start met de kolenstarter en als alle kooltjes wit zijn van de hitte gaat het geheel er in. Dus begin goed dacht ik

Terug
Bovenaan Onderaan