Beef en Steak

Probleem met buikspek bereiden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marcoow
  • Startdatum Startdatum
M

Marcoow

Gast
Ik heb nu al een aantal keer gehad dat ik met het bereiden van een kilootje buikspek veel sneller klaar ben dan in het recept aangegeven staat (recept uit Hete Kolen).
Het recept geeft aan dat een kilo ongeveer 5 uur op 110-130 graden moet tot een kerntemperatuur van 70 graden. Bij mij is het spek altijd al na 1 a 1,5 uur klaar terwijl ik wel netjes de temperaturen aanhoud!

Ergens natuurlijk fijn dat het zo snel klaar is maar ik vraag me toch af of ik iets fout doe. Kan me voorstellen dat als hij een stuk trager gaart, hij ook wat lekkerder zal zijn qua structuur.

Ik bereid het buikspek op een BGE Minimax.

Heb ik ook vaak. Maak mezelf er niet te druk om. Als het klaar is, is het klaar.
En het smaakt altijd erg goed  :D
Daar gaat het tenminste om.

Wil je er langer over doen, dan gewoon lager met je temperatuur gaan zitten.

Ps
Klopt je thermometer wel?

Kan ook te maken hebben met de dikte van het vlees. In kilo's is vak een aanduiding voor de hoeveelheden, dikte heeft invloed op de duur :)
Maarreh, als het lekker is, prima toch?
Je kan idd keertje op iets lagere temperatuur gaan zitten, kom je er snel genoeg achter of het verschil maakt qua structuur / smaak

5 uur op 130gr lijkt me wel heel erg lang!

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

Marcoow zei:
110-130 graden

Bij mij is het spek altijd al na 1 a 1,5 uur klaar

Kan me voorstellen dat als hij een stuk trager gaart, hij ook wat lekkerder zal zijn qua structuur.

tja 110 of 130 maakt nog al verschil in gaar tijd.
en helemaal als je niet weet hoeveel de meter op je ei afwijkt.
kan maar zo zijn dat ie 10/15 graden naar boven afwijkt want dat doen die goedkope ingebouwde  kltn meters in je dure Q  en dus  gaar je de spek misschien wel  boven de 150 graden.

lekker traag garen is zeker altijd beter voor de structuur van t vlees en dus ja t hangt af van hoe jij t juist opmeet .
100a110 graden kan  zeker wel 3 tot 5 uur duren en dat is  t wachten meer dan de moeite waard.

Terug
Bovenaan Onderaan