BasBQ
Beef en Steak

Primo Oval Junior

 
 
 
 

JaapAap

Pitmaster
Berichten
575
Ik ben mezelf aan het ori?nteren op een keramische bbq, nu is mijn oog gevallen op een Primo Oval Junior. Zijn er hier gebruikservaringen? Is deze Q te vergelijken met een bge L? Of eerder met een bge M? Of ga ik snel te weinig ruimte hebben op de Junior?

Al vast bedankt.
 
Bert kan je daar wel mee helpen denk ik die gebruikt al jaren naar volle tevredenheid een junior. Mooie barbecue hoor! En iid het ligt eraan wat je ermee gaat doen. Ik vond een medium egg te klein, ik maak meestal voor 4 personen eten en dan heb ik graag de ruimte.
 
Ik gebruik een junior voor een gezin van 4 personen.
Maar ook voor de bbq met de buren 16 personen komt het meeste van mijn primo. Als die eenmaal op temperatuur is kun je het toch bijna niet voor eten.
Heb ik meer ruimte nodig, dan gebruik ik de verhoogde roosters. Maar dat gebeurt bijna nooit.
Grote voordeel van een junior is het houtskool verbruik. Dit is veel lager als van een Primo large. Maar daar kan Gerard je meer over vertellen.
 
Ik heb zelf de XL en moet zeggen die is wat groot voor dagelijks gebruik voor een gezin met twee kleine kinderen. Voor feesten en partijen heb ik de ruimte wel echt nodig. Ik gebruik voor de snelle hap vaak een WGA maar zit toch te fantaseren over een Junior voor naast de XL omdat ik denk dat die beter geschikt is voor het "dagelijks" gebruik
 
Dat is ook mijn ervaring. Echt een Q voor dagelijks gebruik.
Heel zuinig met brandstof.
 
Eigenlijk doet de naam Junior afbreuk aan het geweldige apparaat en ben je geneigd te denken dat het een ondergeschikt apparaat is. Hij zou primo regular of standard moeten heten ;)
 
Nu ben ik eruit welke Q ik eventueel ga aanschaffen. Maar een tafel voor een dergelijke Q kopen is schoftig duur. Zijn er hier mensen die of een tekening hebben voor zo'n tafel zodat ik zelf aan de slag kan of een adresje waar dergelijke tafels worden nagemaakt voor v??l minder?
 
Een tafel na laten maken is niet heel veel goedkoper is mijn ervaring. Een timmerman die goed hout, ceder of hardhout, gebruikt kan zelfs duurder uitkomen. Vergis je niet in de prijs van hout.  Daarnaast maken de uren het ook duur.

De meest voordelige optie is als je zelf heel handig bent of bevriend bent met iemand die handig is. Maar zelfs dan ga je makkelijk 300-400 euro aan hout uitgeven, tenzij je voor vuren of steigerhout gaat. Eiken is zeer af te raden, dat scheurt en werkt enomr
 
Ik heb een bekende van me gevraagd die meubels maakt en geeft inderdaad aan dat het namaken van een dergelijke tafel nog tegen de 600? oploopt. Is het niet zo dat als ik een bge aanschaf er meer mogelijkheden zijn qua tafels ( goedkopere varianten ) door de afmetingen van een bge, maar ook andere accessoires omdat er meer mensen een bge hebben dan een primo? Het netwerk van bge is groter in NL, of zie ik dat verkeerd?

De keuze is reuze  X( :D
 
Voor voorbeelden en tekeningen voor een Primo tafel zou kunnen  kijken op het Primogrillforum.com. Daar is een thread over zelfbouw tafels. Ik ben daar ook wel wat tekeningen tegengekomen.
Je moet je je daar alleen even registreren, anders lijkt de thread leeg.
 
Qua tafels kan je het zo gek maken als je wilt. Met steigerhout ben je voor een paar honderd wel klaar. Maar hardhout, graniet- of RVS blad drijven de prijs alleen maar op. Ben zelf eens gaan rekenen aan mijn ideale tafel en kam op 2500 euro uit. Toen heb ik maar een tijdelijke keuze gemaakt en gekozen voor het ombouwen van een RVS horeca tafel. Die zijn voor 350 euro te vinden op marktplaats en er zijn wat handelaren in tweedehands horeca meubilair. Gaten zagen en ondersteuning van de Primo of Ei fabrieken en je hebt een degelijke werkplek.
 
Probeer dit adres eens: Krista krista.1203@hotmail.com of 0641162062 . Heeft voor mij een mooie buitenkeuken gemaakt. Succes
 
Hier staat de foto's http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=1131.0
 
Terug
Bovenaan Onderaan