BasBQ
Beef en Steak

Prijs kwaliteit verhouding van eerlijk vlees

Persoonlijk vind ik eerlijk vlees waar de dieren lekker buiten kunnen lopen, waar de boer een goede prijs krijgt en waar niet een half regenwoud voor is omgekapt. Vermoed dat als je naar de gemiddelde slager gaat het vlees uit de bio industrie komt. De marges voor die boeren zijn vrij laag en ze worden vak gevoerd met brokken op basis van soja. En ondanks onze regering en alle politieke partijen schande spreken dat bolsonaro regenwouden platbrand, wordt er ondertussen niks gedaan aan de import van soja uit Brazilië.
En uiteindelijk zijn wij, de consument, schuldig omdat wij zo graag goedkoop vlees willen hebben en niet willen weten wat dat betekent. Daar hoor ik zelf ook bij hoor.
Als je weet dat 100% van de soja word geïmporteerd voor consumenten gebruik.
Waarvan er na verwerking 80% "soja schroot" overblijft.
Dus voor de snelle rekenaars er maar 20% van de soja boon ,de olie voor de consument geschikt is.

Van de 80% soja schroot gaat 100% naar veevoer. Dus eigenlijk worden de dieren gevoerd met een rest product van soja.
Dr is geen dier in Nederland dat een hele soja boon in de voer bak krijgt.
Alleen de mens zit ik me net te bedenken🤔

Dit is iets anders als want milieu organisaties rond bazuinen. Maar als je ff verder googled als wnf of Pvdd of wakker dier ķomt het vanzelf te voorschijn.

Even lesje vanaf de agrarische kant gezien, sorry voor het geval het te ver off topic gaat.

Ik ben van mening dat je beter speciale stukken vlees bij de lokale slager kan kopen tegen een prijs dat het waard is.
Of je het stuk nou een 2 dagen van te voren uit de vriezer haalt, of je rijd langs de slager om het te bestellen.
Geduld moet je toch hebben is mijn mening.
 
Als je weet dat 100% van de soja word geïmporteerd voor consumenten gebruik.
Waarvan er na verwerking 80% "soja schroot" overblijft.
Dus voor de snelle rekenaars er maar 20% van de soja boon ,de olie voor de consument geschikt is.

Van de 80% soja schroot gaat 100% naar veevoer. Dus eigenlijk worden de dieren gevoerd met een rest product van soja.
Dr is geen dier in Nederland dat een hele soja boon in de voer bak krijgt.
Alleen de mens zit ik me net te bedenken🤔

Dit is iets anders als want milieu organisaties rond bazuinen. Maar als je ff verder googled als wnf of Pvdd of wakker dier ķomt het vanzelf te voorschijn.

Even lesje vanaf de agrarische kant gezien, sorry voor het geval het te ver off topic gaat.

Ik ben van mening dat je beter speciale stukken vlees bij de lokale slager kan kopen tegen een prijs dat het waard is.
Of je het stuk nou een 2 dagen van te voren uit de vriezer haalt, of je rijd langs de slager om het te bestellen.
Geduld moet je toch hebben is mijn mening.
Ik geloof je meteen. Daarom eet ik zelf ook geen soja producten :D
Het is natuurlijk allemaal wat complexer dan het op het oog lijkt. Ik wil ook niet de agrariërs de schuld in de schoenen schuiven, want zij gebruiken de soja juist omdat het goedkoop en effectief is. In zekere zin kunnen ze ook niet anders omdat ze anders gewoon failliet gaan. Daarom moet je denk ik vooral beginnen door lokaal je vlees te kopen (en groenten etc....). Zorg ervoor dat het geld bij de boer terecht komt ipv de grote bedrijven (supermarkten en de tussenhandel). Dit geeft ze dan uiteindelijk de ruimte om wel die stap te zetten naar een duurzame manier van landbouw en veehouderij. De grap is dat als je het vaak direct koopt je over het algemeen niet heel veel meer kwijt bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan