Beef en Steak

PP tips

ROJspd

Sprokkelaar
Aanstaande zondag is het zover dan wil ik/moet PP als lunch! Bij de hofleverancier een stuk vlees besteld van ongeveer 3 kilo. Nu wil ik rond 12:30uur (zondag) gaan pullen. Mijn "planning" is om zaterdag rond 22:00uur te beginnen met opstarten en rond 22:30uur het vlees op de Q. Ik wil overigens het wedstrijdrecept van Noskos gaan volgen.

Ben ik op de goede weg en heeft iemand nog tips?

Het ligt een beetje aan je stuk vlees. Procureurs doen het hier in 8 uur. Laatst heb ik een picnic gemaakt die deed er 10 uur over. Ik zou als ik jou was niet al te vroeg beginnen. Ga uit van maximaal 12 uur als je inpakt. En nog een uurtje rusten. Dus 23:30 is vroeg genoeg en waarschijnlijk te vroeg.

Verder gewoon het recept aanhouden, barbecue op 120?C. 5uurtjes zo, 2 uurtjes met saus en dan inpakken.

Je kan ook overwegen het op zaterdag te maken en het zondag op te warmen, scheelt een hoop stress en nachtrust ;) Dan kan je gewoon 's ochtends vroeg beginnen en heb je de hele dag om de boel in de gaten te houden en eventueel bij te sturen.

Mijn excuses, het gaat inderdaad om een procureur. Dan ga ik voor de 12:00uur planning beter 2 uur te vroeg klaar dan....

Ach nachtrust, ik ben wel wat gewend met twee ukkies van 2 en bijna 4 (vandaar de pp). Gelukkig slapen ze tegenwoordig aardig door. Ik heb een Maverick als ik die een beetje goed instel moet het goed gaan. Met mijn vele rib sessies ging het ook stabiel. Persoonlijk vind ik het wel iets hebben om je eerste PP in de nacht te maken. Heb je ook weer een mooi verhaal te vertellen.  ;)

Dat is zeker waar zo'n nachtelijk avontuur om zoiets lekkers te maken, zeker de eerste keer geeft dat een extra dimensie.
En het is een mooi verhaal  ;)

Vergeet je niet om wat foto's te maken en te plaatsen  :D

Niks zo mooi als midden in de nacht even kijken of alles nog goed gaat met je BBQ :)
Qua tijden voor procureur ben ik het helemaal eens met Noskos. Alleen als ik een hele schouder doe (ca 6 kilo), begin ik 's avonds, want dat kan zomaar een uur of 15 duren.

Veel plezier met de bereiding van je PP!

He ja de eerste PP en zonder inpakken (en op de OTX) dat brengt herinneringen terug, alhoewel ik dat nu niet zou doen in een hangmatje gaan liggen  :P

_MG_6929.JPG

Maar welk stuk kun je het beste nemen dan? Procureur, Boston butt of weer een ander deel (picnic?). Wat geef het beste resultaat qua malsheid en smaak? En niet onbelangrijk, wat zijn de tijden die de diverse snits hebben?

Deel van de barbecue geschiedenis is dat de meeste gerechten zijn ontstaan uit goedkope stukken vlees die de slaven kregen. Die kregen stukken vlees waar weinig mee te beginnen was en daar maakte ze iets lekkers van. In de VS was dat kippenvleugels, ribs (die werden zelfs gratis weggegeven op het slachthuis) en varkensschouder een taai stuk vlees.

In de VS kost een boston butt of een picnic nagenoeg niets. Hier verdelen we onze varkens anders en betaal je voor deze snitten opeens de hoofdprijs. Met de geschiedenis in mijn achterhoofd kwam ik een aantal jaar procureur tegen toen ik op zoek was naar een betaalbaar alternatief en nu gebruikt iedereen dat hier.

Het zijn allemaal stukken die hoog op de voorkant van het varken zitten en goedkoop zijn (in bepaalde regio's) Er lopen hier en daar wat andere spiergroepen door dus de structuur en smaak is net iets anders, maar voor ?4 of ?10 per kilo neem ik dat graag op de koop toe.

Natuurlijk open ik een nieuw topic als het zover is!!!

Terug
Bovenaan Onderaan