Beef en Steak

PP maiden run diy controller

structor

BBQ Junkie
Ik wilde nog graag mijn laatste sessie van 2012 met jullie delen. Voor mij een bijzondere sessie omdat ik hierbij voor het eerst mijn eigen bbqcontroller ingezet heb.

We hadden deze dag mijn voltallige schoonfamilie op bezoek, dus mocht ik ook lekker los gaan en kon ik meteen mijn todo-lijstje inkorten. Wat stond er op het menu:

• noskos wedstrijd recept PP
  • mijn eigen rerentie spareribs
  • cherry spareribs
  • spareribs in cherry cola glaze
  • moinks
  • spiffs met dorito twist
  • bold eagles gevulde kastanje champignons

Even wat foto-tjes

De procoreur vlak nadat de glaze aangebracht is:
20121231-_MG_7746.jpg

Klaar, nog even laten rusten. Het inpakken heeft bij mij tot een minder mooie bark geleid.
20121231-_MG_7760.jpg

Gepulled:
20121231-_MG_7769.jpg

Een heul lekker broodje:
20121231-_MG_7773.jpg

Mijn variant van boldeagles kastanje champignons:
20121231-_MG_7763.jpg

De referentie ribs en de cherry ribs in stukjes en de cherry coke ribs nog geheel (en een beetje donkere botjes):
20121231-_MG_7754.jpg

De run in beeld:
2013-01-04_2225.png

Mijn schoonfamilie vond de spareribs, moinks, paddestoeltjes & spiffs dermate lekker dat er slechts twee in staat waren van de pulled pork te proeven.

Ik vond zelf dat ik wel eens betere ribs had geproduceerd. Ik vond de cherry ribs erg zoet, maar ik was daarin alleen. De cherry coke glazed ribs waren ietsje te ver, maar waren in de basis wel een prima recept (had ik van epicurious geplukt en voor de bbq een beetje aangepast). Ik ga deze nog een keer met wat meer rust nog een keer doen.
Boldeagles paddestoeltjes vond ik geweldig en voor herhaling vatbaar.

De pulled pork was erg lekker, maar ik vond de bark een beetje minder. Komt dit door het inpakken? Mijn injectiesetje is totaal ongeschikt en was de gehele tijd verstopt, wat het injecteren tot een rotklus maakte. De pulled pork heb ik nieuwjaarsdag aan mijn familie voorgezet, mijn zwager was dermate enthousiast dat hij ook dit soort grotere bereiding ook wil gaan proberen.

En dan de maiden run van mijn controller. De hard- en software heeft zich uitstekend gehouden en het in je huis de temperaturen realtime kunnen bekijken is echt geweldig! Vooral de grafiekjes zijn erg makkelijk, omdat je in 1 oogopslag ziet hoever je bent. Ik heb mijn derde foodprobe misbruikt als pitprobe van mijn OTG, waar mijn ribs oplagen, daar moest ik nog wel zelf de schuifjes bedienen. Door de drukte heb ik dat wel eens preciezer gedaan  :-[ In de software had ik een hackje gezet zodat mijn gemiddelde fanspeed als percentage als foodprobe 2 gelogd werd, zodat ik die ook direct in de grafiek had. Ik ga dit nog netter doen.

En dan de rode lijn, je ziet dat de eerste 5 uur mijn controller de temperatuur keurig gecontroleerd heeft. Na het aanbrengen van de glaze is het een beetje misgegaan, ik heb de deksel iets te lang open gelaten en daardoor 130 als pittemperatuur. Normaal had ik er wat aangedaan, alleen omdat ik iets te laat begonnen was heb ik het zo gelaten. De controller heeft in deze periode niets gedaan, je kunt het zelf dus nog makkelijk verknallen :D. Dat is nog beter te zien na het inpakken, alhoewel ik daar de deksel meteen er op gezet heb, vermoed ik dat een rookhout blokje volop is gaan branden. Ik heb toen de topvent verder dichtgezet, maar kreeg de temperatuur niet lekker omlaag. Ik vermoed dat ik nog even kritisch moet kijken naar het ventilatiegat waar de fan opgeplaatst is, ik heb de overige twee gaten met aluminium folie propjes dicht gestopt en wellicht zit dat toch niet helemaal lekker. Omstreeks die tijd ging het ook harder waaien, wat ook een verklaring kan zijn. Ik heb ook geen water gebruikt waardoor de temperatuur zo snel kon oplopen. Hier moet ik dus nog wat mee... Maar toch ben ik uitermate tevreden met de eerste versie van mijn gefreubel.

Leuk verslag en zo te zien hebben jullie lekker gegeten.

Om je bark wat op te stijven zou je je PP nog uit defolie vandaan een uurtje in de smoker kunnen leggen. Ik heb geen problemen gehad met de bark en "officieel" hoort het niet knapperig en droog te zijn ;)

Geen idee, heb hem nog nooit zo heet gestookt met vlees in de folie. Zal het niet ten goede komen vermoed ik...

mooie foto's van heerlijke gerechten, en een prachtig verslag van je controller.

nice! mooie stukje planning aan vooraf gegaan! ziet er heerlijk uit!

Ziet er helemaal top uit Structor  8)
En die schermafdruk van je controller ziet er geweldig uit z?g.

Mac

Thanx all.

Big-T zei:
Big-T zei:
Het was de hele dag hard rennen, plannen is niet mijn sterkste kant :)

Mac zei:
Ziet er helemaal top uit Structor  8)
En die schermafdruk van je controller ziet er geweldig uit z?g.

Mac
Danku  :-[, ik vind hem met alle lijntjes een beetje rommelig. Hij is ook net te breed op de ipad, dus daar moet nog even gefinetuned worden. Ook het realtime exposen naar dit forum, moet ik nog aan werken. Maar ik kan je wel vertellen dat ik met een dikke smile in de keuken stond terwijl ik de metertjes en de grafiek telkens zag verspringen.

Ik maak een diepe buiging, hele mooie maidenrun. Persoonlijk vind ik de bark prima.

Had ik je trouwens al gefeliciteerd met je eerste geautomatiseerde sessie?!? :D Ik zit zo op de PP te letten en wat er misschien niet goed kon zijn aan je bark dat ik dat helemaal vergeet.
Er gaaf gedaan zo!

zeker knap gedaan zo  :)

Mooi gedaan man, ik heb met inpakken zelf ook een mindere bark (lees zachter)

Petje heel diep af. Gefeliciteerd hoor!

Mooi hoor!
temperatuur met 6 cijfers achter de komma; toe maar...:-)

Terug
Bovenaan Onderaan