Beef en Steak

Pp - Inwijding WSM en DigiQ

DanBras

Gemarineerd
Na afgelopen week de WSM te hebben verbouwd met wieltjes en een eyelet voor de probes, was het dit weekend zo ver om eindelijk......eindelijk de fik in de WSM te steken.

Na gisteren eerst een kleine testrun met de DigiQ te hebben gemaakt met een beenhammetje en rollade van de C1000 (niet gebeurd!), was het vandaag tijd voor wat meer uitdaging om weer eens PP te maken. Dit in het verleden al vaak genoeg in het pre-BBQ Genootschap-tijdperk op de OTP gemaakt en dit zou dan de eerste keer op een smoker worden. Maar met de ervaring van de dag ervoor met de DigiQ wist ik al op voorhand dat deze run een stuk relaxter zou zijn dan voorheen en dat er geen reden zou zijn voor twijfel.

Om een goede vergelijking te kunnen maken met wat ik al weet van PP, besloten om de verleiding te weerstaan om het wedstrijdrecept van Noskos te gebruiken en te blijven bij het recept wat ik ooit van de BlueSmoke website gehaald heb.
Dat betekent dus geen rubs, geen injectiemarinade en niet inpakken, oftewel oldskool en only the meat and nothing but the meat. Nou ja, bijna dan. Uiteindelijk heeft het zout ook nog wel effect en afwijkend besloten om ??n van de twee procureurs toch te voorzien van wat versgemalen peper en wat appelsap-regen tijdens de sessie.

Van de week al de twee resterende procureurs van de Makro-aanbieding ontdooid en gisterenavond laat een beetje getrimd en met een paar eetlepels zout cq. droge pekel ingewreven. Daarna terug in de koelkast voor de rest van de nacht.
20130526_001628.jpg

Na om 7.00 de starter te hebben aangestoken en de kolenmand voor een deel gevuld te hebben met kokosbriketten (Sligro) en wat hickory-chunks, de procureurs uit de koelkast gehaald en onder de koude kraan afgespoeld. Uiteraard goed droog maken en zoals al gezegd ??n van de twee nog van wat vers gemalen 4-seizoenenpeper voorzien. Daarna gaan met die banaan en op de WSM.
13695474564061.jpg

13695474933821.jpg

Omdat ik geen zin had om een run te doen van 16 uur, de temperatuur op de DigiQ iets hoger ingesteld op 130 graden, zodat het hele proces wat sneller zou verlopen. Daarnaast ligt die temperatuur meer in lijn met wat ik op de OTP voor PP gebruikte, dus zou de vergelijking meer eerlijk zijn.

Na drie?neenhalf uur stond stond de temperatuur mooi stabiel op 130 graden en was de kerntemperatuur 65 graden. Dat laatste verbaasde mij wel een beetje want de kerntemperatuur ging sneller dan verwacht, maar alles zag er goed uit dus het zal wel goed zijn.
De 'afwijkende' procureur met peper tegelijk even besproeid met wat appelsap, voordat de sessie verder gaat.
13695594370921.jpg

13695594640141.jpg

13695594007561.jpg

Maar plotseling twee?neenhalf uur later (dus na 6 uur totaal) staat de kerntemperatuur al plots op 80 graden.
Zoals gezegd gebruik ik het recept van BlueSmoke en ik heb dat ooit ook al in een ander draadje genoemd, maar in dit recept haal je de PP met een kerntemperatuur van 78 graden al van de Q, om deze daarna in alufolie in te pakken en dan minimaal een uur te laten rusten. In dat uur stijgt de temperatuur nog met ongeveer 5 graden naar 83 toe en wij zijn altijd erg tevreden geweest over het resultaat. Maar zo snel als nu had ik nog niet eerder deze temperatuur gehaald, dus dat was toch wel verdacht. Snel toch maar halsoverkop de procureur van de Q gehaald en ingepakt (vandaar vergeten foto te maken)

Nu volg ik hier natuurlijk ook de belevenissen van de anderen en ik weet dat het hier gebruikelijk is om het vlees pas bij een kerntemperatuur van 88 graden er af te halen. Dus zo gezegd zo gedaan; ad hoc besloten de tweede procureur te laten liggen totdat de kerntemperatuur 88 graden is.
Dit duurde ietsje langer en ongeveer weer drie?neenhalf uur nadat de eerste procureur het veld moest ruimen, hoor ik een licht piepgeluid van de DigiQ dat de kerntemperatuur is bereikt. Het ziet er in ieder geval prima uit.
20130526_171025.jpg

De tweede procureur ook ingepakt en naast de eerste voor minimaal een uur laten rusten. Daarna de procureurs uitgepakt en dan kan het slopen gaan beginnen. Netjes beide procureurs in aparte bakken gedaan en met wat hulp gereduceerd tot stukjes.
Het alufolie van de eerste procureur (welke na viereneenalf uur bijna nog net zo warm was als toen deze van de Q af kwam) had nog wat vocht, dus dit opgevangen voor een eindsausje.
20130526_183831.jpg

20130526_183820.jpg

20130526_185558.jpg

Daarna lekker op een wit bolletje met wat eindsaus, SBR en wat plakjes Kesbeke-augurk en we hebben een heerlijk maaltje.
20130526_192045.jpg

Wel valt op dat het vlees van de eerste procureur een beetje droog is, iets wat we totaal niet herkennen van de tijd dat deze op de OTP gemaakt werd. Of dat aan dit specifieke stuk vlees lag of wat anders blijft een raadsel. Het was in ieder geval nog steeds erg lekker en degene welke onbekend is met PP zal dit zeker nog steeds kunnen waarderen.
Zoals verwacht is de tweede procureur een stuk zachter en malser dan de eerste en heeft ook meer een draadjesstructuur. Wij vinden beide versies erg lekker en hebben na een vergelijkend onderzoek niet echt een voorkeur voor de ??n of de ander.
De peper op de tweede daarentegen voegt zeker wel wat toe en deze wordt dan ook unaniem als lekkerste qua smaak gekozen. Dat wordt dus een aanpassing voor ons in het recept. Om te voorkomen dat we de eerste procureur nu links zouden laten liggen, beide bakken bij elkaar gegooid en een mengsel van beide procureurs gemaakt. Niets mis mee en na het toevoegen van de eindsaus merk je niet eens meer dat het ene stukje vlees iets droger is dan de ander.
Dat wordt dus lekker smikkelen de komende dagen, misschien wat uitdelen, misschien wat invriezen en misschien wat PP in andere eindproducten verwerken. Dat gaat helemaal goed komen.

Doel voor de eerst volgende keer wordt dan het vergelijken tussen deze versie en het wedstrijdrecept van Noskos. Maar dat is voor een andere dag en een ander verhaal....... :P

Update: typo's

Mooi verslag en lekkere foto's! Nu wordt het toch echt eens tijd dat ik zelf zo'n broodje PP ga maken, want het water uit mijn mond loopt inmiddels zo op het toetsenbord. En da's nie goe  :P

Dat is een hele mooie reportage Danny! PP's zien er heerlijk uit.
Je bent goed bezig geweest en voortaan loopt je WSM op rolletjes......toch nog wieltjes bij de Gamma gescoord of on-line besteld?
Ik zag ook ergens een stukje van een geel statief op een foto, komt me bekend voor  ;)

Lekker broodje PP,en mooie spullen heb je.

Leuk verslag. Mooie dag heb jij gehad. Moge er nog vele volgen. Het ziet er in ieder geval heerlijk uit!

Nou Danny, dat ziet er allemaal prima uit. Mooi die vergelijking. Ben benieuwd wat je oordeel gaat worden na het wedstrijd recept.
Die DigiQ is een fijne aanwinst he  ;)

RedFox zei:
Je bent goed bezig geweest en voortaan loopt je WSM op rolletjes......toch nog wieltjes bij de Gamma gescoord of on-line besteld?
Ik zag ook ergens een stukje van een geel statief op een foto, komt me bekend voor  ;)
Moest toch bij de Gamma zijn voor metaalboortjes, dus heb wel nog gezocht. Maar je had me al gewaarschuwd en idd niets gevonden. Uiteindelijk besteld bij WielenOutlet en de wieltjes waren de volgende dag binnen.
Wel twee linker handen dus ??n wieltje staat een beetje scheef t.o.v. de anderen :)

Haha.....dat heb je goed gezien Geert!
Ik herinnerde me dat ik ook nog ergens van die bouwlamp-statieven moest hebben en heb je ideetje gepikt. Erg goed idee want werkt perfect zo! Beter goed gejat dan...... ;)

Super gedaan Danny!  ;)

Boldeagle zei:
Die DigiQ is een fijne aanwinst he  ;)
Het is net zoals met je rijbewijs.
Wanneer je deze niet hebt mis je niets maar zodra je het roze papiertje in bezit hebt, dan vraag je jezelf af hoe je ooit zonder kon. Niet onmisbaar maar het maakt het leven toch een stuk aangenamer :)

Mooie run Danny! ;)
Heb zelf ook de wieltjes aangeschaft en de gamma mod. moet ook nog even gebeuren.
Aankomende week hoop ik mijn nieuwe DigiQ te mogen ontvangen en dan gaat het voor mijn toch ook echt van start! :P
Ik ben erg benieuwd naar de bbq guru.

MarBQ zei:
Aankomende week hoop ik mijn nieuwe DigiQ te mogen ontvangen en dan gaat het voor mijn toch ook echt van start! :P
Daar zul je veel plezier van gaan hebben!

MarBQ zei:
Mooie run Danny! ;)
Heb zelf ook de wieltjes aangeschaft en de gamma mod. moet ook nog even gebeuren.

Hey Marco, ga jij ook PRO  ;D

MarBQ zei:
Mooie run Danny! ;)
Dat met die DigiQ gaat helemaal goed komen. Heb dat ding nu ook net een week, maar weet nu al dat ik daar veel plezier aan ga beleven.

Ik heb zelf niet de Gamma-mod gebruikt. Ten eerste omdat het bouten-assortiment bij 'onze' Gamma bijna leeg is vanwege een verbouwing en ik het dus niet kan vinden. Ten tweede omdat ik toch liever niet boor in mijn WSM.

Heb dus zelf de offici?le eyelets van BBQ Guru. Eentje heb ik kunnen installeren en toen brak het montageboutje bij het losdraaien. Gelukkig passen beide probes door ??n gat dus voorlopig laat ik het maar zo :)

DanBras zei:
MarBQ zei:
Heb dus zelf de offici?le eyelets van BBQ Guru. Eentje heb ik kunnen installeren en toen nrak het montageboutje bij het losdraaien. Gelukkig passen beide probes door ??n gat dus voorlopig laat ik het maar zo :)

+1 Frits had me al gewaarschuwd en idd breekt het af bij het losdraaien. Maar met een simpele bout kan je je 2e maken indien nodig

Danny, ik heb gelezen dat de probes van de Maverick hier niet doorheen gaan en dat wil ik toch wel als een optie houden!

Klopt Marco. Als je de probes van de Maverick wilt gebruiken, dan is de probe te breed voor de BBQ Guru eyelet op de plek waar deze is dicht geknepen, begreep ik.

Ik heb zelf een iGrill en heb nog niet geprobeerd of deze probes er wel doorheen kunnen. Anders zal ik er mss ook nog aan moeten.

MarBQ zei:
Danny, ik heb gelezen dat de probes van de Maverick hier niet doorheen gaan en dat wil ik toch wel als een optie houden!

Ik heb de probe van de maverick iets aangeknepen en past nu wel

MarBQ zei:
Dat klopt inderdaad.
En ik heb wel geboord, het is een klein beetje "opruimen" van een bestaand gaatje, ik geloof naar 9,5mm.
Wilde het eerst met zwarte warmtebestendige lak nog beschermen maar heb dat vergeten. Als je echter ziet hoe na 3 x roken er een mooie "vette" beschermlaag in je WSM ontstaat ben ik totaal niet bang voor roest.... ;)

dat is  heerlijke pp geworden Danny, dat je gesmult hebt kan ik heel goed begrijpen.

Die broodjes zien er prima uit,doet u mij maar 1!! :D

Terug
Bovenaan Onderaan