BasBQ
Beef en Steak

pp droger dan anders

C

Cedric

Gast
Dag iedereen,

Ik heb al meermaals PP gemaakt in mijn UDS en telkens bijzonder goed gelukt.

Nu heb ik terug een PP gemaakt en deze is merkelijk droger dan mijn andere. (maar nog steeds zeer lekker)

Normaal zit ik met een run in de UDS gauw 25u aan het roken voor een stuk van 3,5-4kg Nu was alles na 14u klaar op 88 graden. inpakken doe ik nooit.

temperatuur is constant stabiel op 107 gebleven ( zoals gewoonlijk)

wat heb ik anders gedaan:
(omdat ik gelezen heb hier dat een waterpan het gebruik van een PID controller kan bemoeilijken en idd, mijn temperatuur is veel stabieler gebleven. )


-geen hitteschild ( normaal gebruik ik een zware gietijzeren wok met water)
-flamy briketten ipv weber briketten

ligt dit nu puur aan die waterpan?

groeten

Niels

 
Ik hoop dat de kenners je kunnen helpen!

Ik kan als alternatief aanbieden;
- Stuur je uds naar me toe
- En ik herhaal het experiment

;)

 
Kan het aan je vlees hebben gelegen? Ik heb ook weleens een procureur die droger uitpakt.
 
noskos zei:
Kan het aan je vlees hebben gelegen? Ik heb ook weleens een procureur die droger uitpakt.

ik haal mijn vlees altijd rechstreeks bij het slachthuis, vlees leek me goed doorvet. wel heb ik mijn grootmoe naar het slachthuis gestuurd om een spiering(procureur) met bot. Die grapjassen hebben dan maar een gewoon een spiering gegeven en het bot er los bij in de zak :D

Doet het bot iets af aan de sappigheid van het vlees?
 
Het vlees kan de oorzaak zijn maar ook het gemis van hitteschild zou de oorzaak kunnen zijn.
Alhoewel velen hier geen water in de pan doen, gebruikende meeste wel de waterpan maar daningepakt in aluminiumfolie

Dit levert toch een andere hitte op dan zonder hitteschild.

Maar ik lees dat je nooit inpakt, en ik weet dat het binnen sommige stromingen in de Nederlandse BBQ wereld als heiligschennis geld, maar ik wil je toch aanraden een keer met inpakken te proberen.

Volg gewoon het wedstrijdrecept van noskos, maar dan gewoon met je eigen kruiden, injecte en glaze.

Ben ervan overtuigd dat je dan je meest malse en lekkere Pulled Pork hebt die je ooit gemaakt hebt.

 
In mijn WSM heb ik er net als Frits zegt altijd de waterpan met gevuld met proppen alu folie en daarover weer alufolie. In mijn UDS heb ik geen hitteschild en heb ik dat gevoelsmatig ook niet nodig. Mijn UDS stookt ook makkelijker dan mijn WSM.
Ik pak wel altijd de procureur in, behalve mijn allereerste run. Een keer hardcore is goed genoeg ;)

Hoe groot is je UDS?
 
ok, even een misverstand ophelderen, Cedric, die de topic plaatste, dat was eigenlijk ik :D wij zijn collega's op het werk en hij had zich per ongeluk nog aangemeld staan op het forum :D

Nu, volgende keer ga ik terug mijn hitteschild plaatsen, zonder water maar met folie. Inpakken ga ik voorlopig mee wachten want ik doe het nooit en de vorige keer was de PP echt zeer sappig.
Een andere reden dat ik niet inpak is omdat ik lui ben, ik heb de homemade PID controller op de uds staan en die kan de ton makkelijk 30 uur op dezelfde temperatuur houden zonder omkijken. Mijn pp's laat ik altijd 's nachts doen, dan heb ik tijd om andere dingen te doen :D

dinsdag gaat er een nieuwe pp op!
 
Een tijdje terug heb ik 2 stukken procureur van elk 3kg een precies gelijke behandeling gegeven.
Tijdens het pullen bleek de ene veel droger te zijn dan de andere.

Alle omstandigheden waren gelijk dus moet het verschil wel in het vlees zitten.
Ik vermoed dat het vet gehalte in het vlees toch veel kan vari?ren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan