Beef en Steak

Planking

Holkers

Pitmaster
We mochten weer buiten spelen! Dus we gingen naar de Appie voor een hele kip. Een mooie kip uitgezocht en in het mandje gelegd en verder gelopen. Toen langs het visvak waar ze de zalm voor 25% korting hadden. Dus direct even een lekker groot stuk zalm uitgezocht (650 gram) en meegenomen. Net een week geleden wat planken gekocht bij Vuur en Rook (Cedar) om het uit te proberen. Ideale combinatie dacht ik zo. Vrouw wilde wel zalm en geen kip, dus 1+1 was snel 2.

Plankje in het water. Stak een beetje uit want dat ding was wel lang, maar niet breed genoeg om de hele zalm op te leggen. Dus, we moesten snijden. Dus meteen besloten om 2 soorten te maken. Een standaard limoensap/olijfolie/zout/peper/tijm mix en een recept van hier, mosterd en basterdsuiker.

Dat op de Q, die stond op zo'n 180 tot 200 graden. De rookontwikkeling viel me mee, had meer verwacht. Voordeeltje, plankje kan nog een keertje mee. Na 20 minuten eraf en op het bord met wat brood en sla.

Opmerking van de vrouw: Beter dan ik in restaurants gegeten heb.

Thumbs up!

Pics:

Plankje onder water, met wat aanmoediging natuurlijk..
2co5riv.jpg

Visje!
2qv4h03.jpg

Visjes in de saus
25kpi51.jpg

Visje van de Q af
2afh0gg.jpg

Bordje.
xc3zgp.jpg

Wederom een herhaling waard!
Vond zelf de mosterd/basterdsuiker versie het lekkerst

De mosterd met basterd is bij ons ook de favo plankvis.
Ziet er lekker uit hoor!

lekker hoor!

Leuk recept en combinatie.

Zalm is inderdaad een echte lekkernij.

Lekker visje hoor! Had je het plankje wel direct boven de kooltjes??

Lekker stukje zalm en stukje stokbrood en wat salade wat wil een mens nog meer.

jullie hebben heerlijk gegeten zie ik

MarBQ zei:
Lekker visje hoor! Had je het plankje wel direct boven de kooltjes??

Ja, maar ik had een zak goedkope briketten gebruikt. Ze gingen wel tot die ~180 graden voor die 20 minuten en waren prima te doen voor die korte periode. Ik had alleen meer rook verwacht omdat ik dat overal lees dat je een halve rookbom afsteekt. Tijdens de BCC met rookhout direct op de kolen (oke, is net iets anders, nu hangt het er boven) was het een groot rookgordijn.

Misschien dat mijn verwachtingen mbt de rook te hoog waren ;)

Och wat zijn er veel zalmen die er alleen maar van kunnen dromen om zo te eindigen!

De rook van ceder is wat dunner, zou haast zeggen wat zuiverder, dan je gewend bent van je normale rookhout. Het is wel een hele markante en ietwat scherpe rooklucht.

Ziet er goed uit die zalm. Reden temeer om die hier ook maar eens op de plank te leggen.

Lekker Zalm...... Ja daar kan je Leo en mij voor wakker maken  ;)

Terug
Bovenaan Onderaan