Beef en Steak

Plancha of speksteen voor Bastard VX Large

Jean-Paul

Tondelzoeker
Als accessoire had ik begrepen dat het nuttig kan zijn om een plancha of speksteen erbij te nemen. Zou handig zijn voor smashburgers bijvoorbeeld. Nu heb ik geen speksteen van Bastard gezien, wel van Kamado Joe, maar ik weet niet of dat goed past. En de plancha van Bastard is van gietijzer, is dat altijd bij een plancha?

Wat adviseren jullie voor bij mijn Bastard VX Large?

Speksteen en gietijzer hebben een voor- en nadeel beiden. Je moet voor jezelf kijken wat je belangrijker vindt:

Speksteen duurt veel langer om warm te krijgen, maar maak je makkelijk schoon.
Gietijzer is sneller heet, maar vergt meer onderhoud bij schoonmaken.

Je kan je halve manen gebruiken als speksteen.
Ik ben zeer tevreden over mijn plancha, lekker veel ruimte als ik hamburgers oid maak.

Speksteen en gietijzer hebben een voor- en nadeel beiden. Je moet voor jezelf kijken wat je belangrijker vindt:

Speksteen duurt veel langer om warm te krijgen, maar maak je makkelijk schoon.
Gietijzer is sneller heet, maar vergt meer onderhoud bij schoonmaken.
Is dat het enige verschil? Want dan ga ik voor een speksteen. Gietijzer moet je onderhouden met seasonen had ik begrepen en meer moeite om schoon te maken.

Voordeel van gietijzer is dat het een opstaand randje heeft waardoor het vet je bbq niet inloopt. Dat heeft een speksteen niet dacht ik.

Ik heb de speksteen en ben zeer tevreden. Past volgens mij op meerdere kamado’s op het rooster.
Duurt misschien wat langer om op te warmen maar als je hem direct bij aansteken er inlegt dan gaat het best vlot.

Ik heb de speksteen en ben zeer tevreden. Past volgens mij op meerdere kamado’s op het rooster.
Duurt misschien wat langer om op te warmen maar als je hem direct bij aansteken er inlegt dan gaat het best vlot.
Welke heb je? Die van Kamado Joe? Geen last van geen opstaand randje? Mbt tot vet wat in je bbq loopt.

Welke heb je? Die van Kamado Joe? Geen last van geen opstaand randje? Mbt tot vet wat in je bbq loopt.

Ik heb inderdaad de kamado joe. De steen is helemaal plat maar ik doe altijd beetje olie aan het vlees of ik vet de steen licht in met beetje olie.
De steen is vooral geschikt voor het afgrillen van je vlees. Een plas olie er opgooien zou ik dus niet doen. Daarvoor kun je beter een pannetje gebruiken denk ik.

Terug
Bovenaan Onderaan