BasBQ
Beef en Steak

Pizzahout

BBCharlie

Stoker
Berichten
309
Sinds kort heb ik een Ooni Karu 12. Keileuk en een enorme houtvreter. Ik ben van het gemak en zoek hout van Max 15cm. Gewone aanmaakhoutjes zijn te lang.

Ik had nog een doos dikke rook chunks pruimenhout uit een oud kerstpakket liggen en dat werkt ook prima alleen vraag ik mij af of de schors wel zo’n goed plan is. Ook zal het best duur zijn.

wat zijn jullie tips?
 
Regel een goeie kleine bijl. Maakt een hoop verschil.
 
Ik zou een afkortzaag pakken voor de lengte. De blokken die je via de webshops kunt kopen zijn een 30cm lang. Dus dan heb je 2x de perfecte lengte
 
Ik heb een bijl en een afkortzaag maar ik wil gemak 😁 Wij zitten in de tropenjaren qua kinderen en alles wat een ander alvorens mij gedaan kan hebben is meegenomen.

Ik haal hier het hout voor de ooni gelijk op maat mischien wat duurder maar gemak dient de mens 😀


Top! Bedankt voor de tip!


Zelf heb ik ook nog een oplossing gevonden. Bij Hornbach zijn zakken aanmaakhoutjes te koop met de juiste afmetingen. Voor mij nieuw want de houtjes die ik heb voor mijn haard zijn 30cm. Zie onderstaande foto’s voor de geïnteresseerden.

829628CF-4EB9-4AB3-8AB4-ACE1C0BAB9FC.jpeg


BA54AEC2-AF7E-44C3-939E-3B0F2F7EFF2D.jpeg
 
Wat voor hout is het? Weet niet hoe het met de ooni gaat, maar merk als ik in mn smoker geen harde houtsoort stop, dan kan ik continu hout bijvullen
 
Dan kan je nog beter een pizza bestellen toch? ;)

Hahaha ja daar heb je een punt. Maar het fijne van zo’n hobby als buitenkoken is dat ik even niet achter de mini’s aan hoef te zitten 😇
 
Wat voor hout is het? Weet niet hoe het met de ooni gaat, maar merk als ik in mn smoker geen harde houtsoort stop, dan kan ik continu hout bijvullen

Is een assortiment denk ik. Wat stop jij in je smoker?

Maar mijn Ooni vreet hout :oops: Ik had er eiken brokken in gestoken en die waren ook zo weg. Dan heb ik liever een zak klaar staan.
 
Ik stop er nu eikenhout in. Ik merk dat die aanmaakhoutjes, en hout van de bouwmarkt toch veel zachter hout er in heeft zitten. Heb de eerste 2 dagen met zakken hout van de gamma gestookt en was op een middag 5 zakken hout verder.

Nu gebruik ik in gedroogd eiken de hoeveelheid van 1 zak voor de zelfde tijd
 
Ik heb een bijl en een afkortzaag maar ik wil gemak 😁 Wij zitten in de tropenjaren qua kinderen en alles wat een ander alvorens mij gedaan kan hebben is meegenomen.



Top! Bedankt voor de tip!


Zelf heb ik ook nog een oplossing gevonden. Bij Hornbach zijn zakken aanmaakhoutjes te koop met de juiste afmetingen. Voor mij nieuw want de houtjes die ik heb voor mijn haard zijn 30cm. Zie onderstaande foto’s voor de geïnteresseerden.

Bekijk bijlage 41830

Bekijk bijlage 41829

Ik geloof dat dit deze zijn. In dat geval zou ik ze niet gebruiken om mee te koken. Niet alle houtsoort zijn gelijk. Dit is hout van naaldbomen, welke veel hars ed. bevatten. Brand heel lekker, maar minder fijn voor je eten:

Softwoods​

Avoid wood from conifers such as pine, redwood, fir, spruce, cypress, or cedar. These trees contain high levels of sap and turpenes, which results in a funny taste and can make people sick. Cedar planks are popular for cooking salmon, but don’t burn the wood for smoke.
Elm, eucalyptus, sycamore, and liquid amber can give food a bad flavor and should also be avoided.
 

Ik geloof dat dit deze zijn. In dat geval zou ik ze niet gebruiken om mee te koken. Niet alle houtsoort zijn gelijk. Dit is hout van naaldbomen, welke veel hars ed. bevatten. Brand heel lekker, maar minder fijn voor je eten:

Softwoods​

Avoid wood from conifers such as pine, redwood, fir, spruce, cypress, or cedar. These trees contain high levels of sap and turpenes, which results in a funny taste and can make people sick. Cedar planks are popular for cooking salmon, but don’t burn the wood for smoke.
Elm, eucalyptus, sycamore, and liquid amber can give food a bad flavor and should also be avoided.

Thanks! Je hebt gelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan