Beef en Steak

Pizza

 
 

anketje85

Vuurmaker
Berichten
57
Vandaag voor het eerst pizza op de grill guru gemaakt, deeg bollen uit de diepvries van de ah gehaald, de eerste bol was droog aan de bovenkant, dit is ook terug te zien aan de pizza. Deze belegd met mozzarella blokjes, cherry tomaatjes, parmezaan en basilicum. De andere deeg bol was beter, deze belegd met mozarella, N’duja, parmezaan en basilicum. Voor een eerste keer prima. Volgende keer toch maar zelf deeg maken en misschien sparen voor een ooni.

IMG_7971.jpeg


IMG_7973.jpeg


IMG_7974.jpeg


IMG_7975.jpeg


IMG_7976.jpeg


IMG_7977.jpeg
 
Ziet er in ieder geval goed uit
Bovenop zou je wat meer warmte kunnen gebruiken.
Probeer de steen wat hoger in de dome te krijgen.
Zou zeker zelf deeg maken proberen.
Niet moeilijk, voordelig en lekker

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mooi gelukt. Vind ik.
Dit staat bij mij nog op de to do list.

Wel ooit flamkuchen gemaakt.
Is pizza echt anders/moeilijker?
 
Prima voor de eerste keer toch?
Volgende keer toch maar zelf deeg maken en misschien sparen voor een ooni.
Ja dat is altijd al 100% verbetering. Een Ooni maakt geen betere pizza's als de start (kant en klaar deeg) al niet goed is.
Wat ik ook nog gezegd wil hebben.. de Ooni's gaan hier als zoete broodjes op het forum. Maar als jij af en toe een pizza'tje eet dan is een pizza op een kamado nog steeds geen straf of een slap aftreksel. Ik heb heerlijke pizza's gemaakt op mijn weber en mijn green egg voordat ik de ooni kocht..

Laat je niet gek maken hier door al die ooni's. Leuke dingen, en ja ik ben er enorm blij mee, maar het is echt niet altijd nodig voor 'af en toe een keer pizza'
 
Mijn eerste pizza poging was een plakkerige ervaring met wonder boven wonder nog een aardige pizza.

Laat je niet intimideren ik ben écht geen meesterkok ( bij lange na niet) en kan het ook.
Met een paar basis zaken do en dont`s in het oog gaat het écht veel makkelijker.
Ze zijn hier allemaal al een keer langsgekomen.

Simon Giacotto 1 Simon Giacotto 2 deze filmpjes ( @Frits nog altijd dankbaar voor de linkjes) hebben mij echt enorm geholpen.
Zeg maar rustig "over het dode punt" :)

Op Italiëplein is veel te vinden over zin / onzin en veel praktische tips en ook "trouble shoooting" Zij hebben ook een app waarmee je je bloem kan scannen en zo meer info krijgt.
De Ooni app is heel handig bij berekeningen.

Net als @SandyMan zegt: een Ooni / pizza oven is niet zaligmakend als je een lekker deeg kan maken hou je er vanzelf plezier in zoals een bekende keten zegt: "it`s the dough" 😉
 

Ik had gisteren dit filmpje gekeken. In dit geval gaat het over baguettes maar de basisprincipes met betrekking tot het deeg zijn hetzelfde. Voor mij is dat het grootste struikelblok tot nu; Hoe maak ik goed deeg, en hoe ga ik om met plakkerige zooi. Ga van de week proberen of zijn methode voor het werken met deeg goed werkt.
 
Kijk eens naar Vita Iacopelli op youtube

Hoe meer water = hoe meer plakken en hoe moeilijker verwerkbaar. Idealiter 60-65%. Boven de 70% vind ik persoonlijk dat het moeilijker begint te worden om te stretchen. En je kan ook eens video's bekijken van bijvoorbeeld focaccia, dat is pas plakkerig als je dat maakt.

Nu deeg hoeft niet perse de dag ervoor gemaakt te zijn, en poolish ofzo

Hier is mijn recept voor 4 pizza's

om 12u30-13u maak ik mijn deeg

Voor 4 pizza's

- 715-725 gram typo 00 bloem
- 450ml water
- 5g gist

Het water op kamertemperatuur, mag iets warmer maar ook niet te. Eerst doe ik er een snuif zout in (nog nooit afgewegen), dan een eetlepel ofzo honing (ik druk gewoon effe op de pot, dus nog nooit afgewogen). Dat effe mengen, en gist erbij en een paar minuten laten staan

Afwegen van de bloem in een kom. Het mengsel er in 3x tussenroeren en dan nog een scheut olijfolie. En effe mengen en kneden (meestal is dat een paar maal draaien). Effe de wanden en onderkant met wat olijfolie doen, dus deeg eruit en terug erin. Ik doe er ook nog wat olijfolie op, zodat de bol goed blinkt.

Natte handdoek erover en wachten. Als om 14u30 er nog niet veel beweging inzit, de oven in op 30°. Tegen 15u is het deeg meestal gerezen, maar ik laat dat staan tot 16u. Om 16u maak ik dan mijn bollen van zo een 270-280gr en begin ik met de rest. Deze gaan eigenlijk in de doos in de koelkast. En om 17u30 haal ik ze er terug uit.

En dan is het stretchen, ik neem 50/50 semolina/type 00 bloem. Het recept had ik ergens een gevonden, en dat gebruik ik nu al vlot 2 jaar. Maar hoe meer je het doet, hoe vlugger het gaat.


Het deeg en de warmte maken je pizza, maar bij een Ooni (of ander toestel) zit de verwarming er naast, en dan zal je ook nog een extra stap introduceren, je zal ook moeten draaien. Ik heb er zelf geen, maar gebruik mijn weber met zo een pizza ring en hout. Maar een Ooni kan betere pizza's, met de nadruk op kan, maar het begint allemaal met het deeg. De vlam zit ook korter waardoor je rand een ander resultaat krijgt

Mijn pizza's zagen er niet beter uit hoor de eerste keer, en daarbij het hoeft niet perfect rond te zijn :)
 
Kijk eens naar Vita Iacopelli op youtube

Hoe meer water = hoe meer plakken en hoe moeilijker verwerkbaar. Idealiter 60-65%. Boven de 70% vind ik persoonlijk dat het moeilijker begint te worden om te stretchen. En je kan ook eens video's bekijken van bijvoorbeeld focaccia, dat is pas plakkerig als je dat maakt.

Nu deeg hoeft niet perse de dag ervoor gemaakt te zijn, en poolish ofzo

Hier is mijn recept voor 4 pizza's

om 12u30-13u maak ik mijn deeg

Voor 4 pizza's

- 715-725 gram typo 00 bloem
- 450ml water
- 5g gist

Het water op kamertemperatuur, mag iets warmer maar ook niet te. Eerst doe ik er een snuif zout in (nog nooit afgewegen), dan een eetlepel ofzo honing (ik druk gewoon effe op de pot, dus nog nooit afgewogen). Dat effe mengen, en gist erbij en een paar minuten laten staan

Afwegen van de bloem in een kom. Het mengsel er in 3x tussenroeren en dan nog een scheut olijfolie. En effe mengen en kneden (meestal is dat een paar maal draaien). Effe de wanden en onderkant met wat olijfolie doen, dus deeg eruit en terug erin. Ik doe er ook nog wat olijfolie op, zodat de bol goed blinkt.

Natte handdoek erover en wachten. Als om 14u30 er nog niet veel beweging inzit, de oven in op 30°. Tegen 15u is het deeg meestal gerezen, maar ik laat dat staan tot 16u. Om 16u maak ik dan mijn bollen van zo een 270-280gr en begin ik met de rest. Deze gaan eigenlijk in de doos in de koelkast. En om 17u30 haal ik ze er terug uit.

En dan is het stretchen, ik neem 50/50 semolina/type 00 bloem. Het recept had ik ergens een gevonden, en dat gebruik ik nu al vlot 2 jaar. Maar hoe meer je het doet, hoe vlugger het gaat.


Het deeg en de warmte maken je pizza, maar bij een Ooni (of ander toestel) zit de verwarming er naast, en dan zal je ook nog een extra stap introduceren, je zal ook moeten draaien. Ik heb er zelf geen, maar gebruik mijn weber met zo een pizza ring en hout. Maar een Ooni kan betere pizza's, met de nadruk op kan, maar het begint allemaal met het deeg. De vlam zit ook korter waardoor je rand een ander resultaat krijgt

Mijn pizza's zagen er niet beter uit hoor de eerste keer, en daarbij het hoeft niet perfect rond te zijn :)
Vito is ook erg goed om te kijken inderdaad. Filmpje wat ik hierboven had kon je wel echt zien dat deze man vaak cursussen geeft, goede leraar.

Net de filmpjes van de pizza bijbel man gekeken die hierboven gelinked staan. Dat is toch niet echt waar ik naar op zoek ben, maar misschien voor een aller eerste keer deeg bereiden wel oke.
 
Ik heb laatst van iemand gehoord dat je beter je water kunt wegen ipv op het oog X ml in de mengkom te gooien. Als je het weegt kom je dichter in de buurt van de exacte hoeveelheid water die je nodig hebt.
 
Ik heb laatst van iemand gehoord dat je beter je water kunt wegen ipv op het oog X ml in de mengkom te gooien. Als je het weegt kom je dichter in de buurt van de exacte hoeveelheid water die je nodig hebt.
Simon Giacotto legt de basis uit zonder al te veel poespas.
Daarmee heb je een goed startpunt.
Als je zijn filmpjes volgt ben je in ieder geval begonnen zonder al te veel problemen.
De rest is voortborduren op en maakt het beter en interessanter.
Je ingrediënten nauwkeurig afwegen is de basis. Dus water ook wegen al is het maar om je maatkan te checken.

Gist%, rust -rijstijden , temperaturen tijdens rust en tijdens rijs, temperatuur heeft allemaal invloed en kan als je de verkeerde combi kiest veel invloed hebben.

Daarom als je problemen hebt of begint: Simon Giacotto en een goede weegschaal.





Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik heb laatst van iemand gehoord dat je beter je water kunt wegen ipv op het oog X ml in de mengkom te gooien. Als je het weegt kom je dichter in de buurt van de exacte hoeveelheid water die je nodig hebt.

Heb ik vroeger ook een hele tijd gedaan, maar uiteindelijk is het ook mikken. Ik deed dit toen voor vape liquid/nicotine te mengen.
Wegen is effectief accurater. Maar echt zo nauw steekt het niet voor pizza hoor, als dit nu een paar milliliter meer of minder is
 
Simon Giacotto legt de basis uit zonder al te veel poespas.
Daarmee heb je een goed startpunt.
Als je zijn filmpjes volgt ben je in ieder geval begonnen zonder al te veel problemen.
De rest is voortborduren op en maakt het beter en interessanter.
Je ingrediënten nauwkeurig afwegen is de basis. Dus water ook wegen al is het maar om je maatkan te checken.

Gist%, rust -rijstijden , temperaturen tijdens rust en tijdens rijs, temperatuur heeft allemaal invloed en kan als je de verkeerde combi kiest veel invloed hebben.

Daarom als je problemen hebt of begint: Simon Giacotto en een goede weegschaal.





Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Om goed te wegen heb ik een grammenweegschaal in gebruik.
O.a. om de kruiden te wegen bij het worst maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan