BasBQ
Beef en Steak

Pizza van Caputo bloem en Italiaanse gist

 
 
 
 

El Fumarole

Gerijpt
Berichten
3.129
Afgelopen weekend was het weer eens pizzatime. Normaal maak ik ze altijd volgens dit recept: http://www.njam.tv/recepten/basisrecept-voor-pizzadeeg
En op deze wijze:
How to Make Pizza Dough

Meestal gebruik ik gewoon de voordeelzakken met 2 Kg patent bloem van de Appie voor veel van mijn baksels, maar afgelopen week had ik uit nieuwsgierigheid eens bloem besteld van de molen van Antimo Caputo uit Napels. Volgens zeggen de betere "Typo 00", dus uitermate geschikt is voor Pizza's en Ciabatta's enzo.
Dat kan hier: http://www.pastaetc.nl/product_info.php?products_id=429

Verder had ik ditmaal de beschikking over ?chte Italiaanse gist, speciaal door Dominique herself ge?mporteerd uit De Laars en volkomen belangeloos door haar aan mij verstrekt. Dominique, nogmaals mijn hartelijke dank ;)

Verder heb ik het deeg ditmaal ook wat meer tijd gegeven om te rijzen. Ik heb het 's avonds gemaakt en 's nachts in de koelkast laten rijzen. 's Morgens nog even doorgekneed en weer teruggezet in de koeling, tot ongeveer 1 uur voor gebruik, om het op kamertemp te laten komen.
Na het vormen van de uiteindelijke 'bolletjes' heb ik het deeg nog even een beetje laten opkomen voordat ik het heb uitgewerkt.

Daarna beleggen e.d. en hier dan wat plaatjes...

Eitje lekker wallem:

Pizza voor de kleine bink (beetje te bol eigenlijk, maar voor een eerste poging toch geinig):

Pizzaatje voor mevrouw, tikje gekarameliseerd, ahum, want eh, tja, je moet wel ff uitkijken dat je ei niet ineens doorschiet tot ver in de 500 graadjes terwijl je je wijntje lurkt. Gelukkig was hij verder nog goed eetbaar:

Pizzaatje voor meneer:



Eindoordeel:
Iedereen was blij. Met name ikzelf, want het was een geslaagd experiment met nieuwe bloem en langere gistmethode. Met een langere vergisting krijgt je deeg een veel rijkere en complexere smaak en kom je veel meer in de buurt van de 'echte' Italiaanse smaak. Eigenlijk vond ik deze bodem net zo lekker als the real deal, zeg maar, dus vanaf hier zit het verschil 'm weer in de details qua vulling, hoe dun je 'm uitgerold krijgt en hoe knapperig je de bodem wilt hebben. De zaken die iedereen voor zichzelf moet uitvinden.
De glutenstructuur van dit deeg is wel dermate goed dat je gekke dingen moet doen om het te laten scheuren. Caputo bloem is echt fijn spul om mee te werken. Het neemt het water goed en snel op, vormt vlot en veel gluten, waardoor je een heerlijk soepel deeg verkrijgt. Zeker in het begin van het mengen heb je al vrij snel de kauwgum waar je naar op zoek bent en kun je serieus gaan kneden.
Zou ik dit weer kopen? Ja. Ik vind de structuur van dit deeg echt een stuk beter dan het deeg wat je met normale patentbloem van de AH verkrijgt. Bodem was knapperig maar had nog wel voldoende volume (half centimetertje dik ofzo), de korst was puik van crunch en mooi soepel van brood. Helemaal lekker.

Over het belang van de soort gist kan ik nu helaas niet veel zinnigs zeggen omdat ik eigenlijk twee variabelen heb aangepast: gisttype en gistingstijd. Dus volgende keer gaan er misschien twee batches in de koeling met normale en Italiaanse gist. Dat kan nog een interessant experiment zijn. Maar ik denk dat met name de gisttijd het verschil maakt. Gistcellen verbranden voor hun metabolisme verschillende suikers, zoals zo'n beetje elke cel, maar produceren daarbij zogenaamde 'Fusel Alcoholen'. Dat zijn vluchtige afvalstoffen die de lekkere geur veroorzaken die vergiste producten hoort. Hoe langer de gisttijd, hoe meer van die lekkere smaakstofjes aan je product worden afgegeven. Afhankelijk van de giststam krijg je dan wat meer van het ene of andere stofje en kun je een beetje 'tweaken' aan de smaak, zoals dat in de industrie gebeurt, maar voor de thuisbakkert gaat dat misschien wat ver.

Bedankt voor de aandacht en tot de volgende keer maar weer!

Groeten van Jeroen.
 
Die zien er heel goed uit Jeroen. Mooi beschreven over de verschillen in het deeg, denk dat er meerdere mensen nu in Italie hun meel gaan halen.
 
Yummie....ziet er goed uit. Binnenkort ook maar eens wat pizza maken!

Heb al twee zakken 'Typo 00' van verschillende merken bij de Sligro gehaald en het wordt nu toch wel eens tijd om de DPR aan een test te onderwerpen. Zeker wanneer je dit soort posts voorbij ziet komen :)
 
dat zijn lekkere pizza's geworden.

Leuk je beschrijving van de bloem, daar kunnen we wat mee
 
zit ik dan met mijn dr oetker pizza in de oven. en bedankt!
 
Mooi verslag en nodigt uit tot navolging! Zowel qua recept als verslag  ;D
 
Zien er erg lekker uit! En erg nuttige info over het deeg!
 
Die zien er verrekte goed uit zeg!! Maar heeft de gist inpakt op de smaak van het deeg? De bloem kan mij voorstellen.....
 
maussie1982 zei:
heeft de gist inpakt op de smaak van het deeg? De bloem kan mij voorstellen.....

Zoals ik al schreef denk ik dat de gistingstijd meer doet dan de gistsoort. Sowieso is daar voor de gewone man niet zoveel keuze in. Maar toen ik nog onderzoek deed naar gist was wel aantoonbaar dat verschillende gistsoorten vari?ren in de productie van hun aroma stofjes. Maar of je dat ook daadwerkelijk proeft...ik heb het nog nooit geprobeerd.
 
Dat ziet er echt goed uit! Heb net het maal binnen maar hier zou ik altijd wel ruimte voor hebben.

 
pfffff dat ziet er prima uit!
 
Ohhhhhhhhhh


Potjandikkie.......zo wil ik ze ook maken.
Gaat zeker gebeuren eerdaags....maar of het zo gaat lukken?

Top!!!
 
Leuk verslag Jeroen, en ik denk dat ik die bloem ook eens ga bekijken. De smaak die jij beschrijft komt ( denk ik ) vooral door de langere gisting, niet perse door de biergist, maar zeker weten doe ik dat niet, ik gebruik het nu al zolang. Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, als je lange rijs laat doen met gewone gist. Leuk!
 
Dominique zei:
De smaak die jij beschrijft komt ( denk ik ) vooral door de langere gisting, niet perse door de biergist, maar zeker weten doe ik dat niet, ik gebruik het nu al zolang. Dus ik ben benieuwd naar jouw ervaringen, als je lange rijs laat doen met gewone gist. Leuk!

Dat denk ik dus ook.
Ik moet zeggen dat ik het tijdens het rijzen ook niet spectaculair 'anders' vond ruiken dan mijn gebruikelijke gist, dus ik weet niet of ik me ooit de moeite ga getroosten om met verschillende gisten te gaan rijzen, maar wie weet.
Ik heb van de week ook weer een heel pak Fermipan besteld bij PastaEtc. Daar ga ik de volgende keer mee aan de gang. Kijken of dat wat is. Sowieso erg goedkoop met een paar euro voor een pond gedroogde gist...
 
Ik zeg zuurdesem voor een echt andere gistcultuur en smaak ;)
 
noskos zei:
Ik zeg zuurdesem voor een echt andere gistcultuur en smaak ;)

Dat staat dan per nu op mijn ToDo lijst. Ik zie dat daar ook een draadje over te vinden is. Dit forum is inmiddels een mooie kennisbank zeg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan