Beef en Steak

Pizza steen te groot?

Ruud van Vught

Tondelzoeker
Goedenavond,
Sinds enkele maanden de trotse eigenaar van een Bastard Medium. Elke weekend lekker aan de slag en nu maar eens met pizza’s aan de gang gegaan. Ik heb een Bastard Medium pizza steen gekocht maar zie dat er tussen de steen en de rand van de kamado niet heel veel ruimte is. Gisterenavond de steen een 20 min van te voren in de bbq gedaan maar de temperatuur komt niet boven de 250 gr terwijl het doel 280 gr was. De pizza was heerlijk alleen ik miste de kleur van bakken: het deeg was gaar maar bleef wat bleek. Mijn vraag is of de pizzasteen niet te groot is waardoor de temp niet hoger komt? Ik lees regelmatig dat je voldoende airflow moet hebben. Bednkt alvast voor jullie reactie. Overigens net lid geworden van dit genootschap; veel interessante onderwerpen te lezen.
Groet Ruud van Vught.

Heb je een foto van de opstelling? Dan kunnen mensen zien of het genoeg ruimte is.

Zat de kolenmand wel goed vol? En had je geen lucht die ontsnapte?

Welkom Ruud! Veel plezier hier.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Als je kleur op je pizza wilt dan zal je toch hoger in temperatuur moeten gaan. Je kan ook de randjes wat olijfolie op doen, zo gaan ze wat meer kleur geven.

Een pizzasteen heeft tijd nodig om op te warmen, hoe dikker de steen hoe langer het zal duren. En de grootste warmte komt volgens mij langs onder. Je kan ook gewoon proberen je steen dan om te draaien na 20 minuten. Maar dat is eerder misschien iets voor de mensen die pizza bakken op een kamado, die je daar kunnen bij helpen. Ik bak zelf op een weber met een pizza ring, en daar gebruik ik hout langs de zijkant, dus niet te vergelijken. Maar ik draai ook gewoon mijn steen een halve draai zodat beide kanten dan qua temperatuur gelijk zijn. Dus volledig omdraaien zou misschien wat kunnen helpen

Ruud welkom op het Genootschap.

Bij een hoop vragen helpt een foto enorm.

Maar we mogen ervan uitgaan dat een basterd medium pizza steen niet te groot is voor een basterd medium.

Wat belangrijk is bij het bakken van pizza’s is de hitte.

Je zal je kolen dus op diverse plekken moeten aansteken en het vuur dient de tijd te hebben om zich goed te ontwikkelen in de kolenmand. Dus ik zou zeggen op drie plaatsen aansteken en zeker twintig minuten laten ontwikkelen met beide ventilatie gaten vol open.

Je barbecue zal dan veel warmer zijn dan de door jou gewenste temperatuur van 280c, maar zodra je de indirecte opstelling met de pizzasteen maakt zal deze inzakken.

Dan moet je pizzasteen opwarmen. Dat duurt echt langer dan twintig minuten, of je moet maar 1 pizza willen maken.

Het deeg gaart eigenlijk door de warmte in de steen. De toppings garen door de warmte die er overheen gaat en de stralingswarmte van je dome.

Dat alles neemt helaas tijd in beslag succes voor de volgende keer.

Kleur aan de bovenkant krijg je alleen met warmte van de bovenkant.
Er zijn een aantal draadjes hier waar over de positionering van de steen wordt gesproken.

Kort: als je steen veel heter is dan de ruimte boven de pizza heb je een zwarte bodem. het is even zoeken naar de balans.

Los van dat moet je je kamado makkelijk warmer dan 300 graden kunnen krijgen met de pizza steen erin.

Terug
Bovenaan Onderaan