Beef en Steak

Pizza oven primo

 

Richard v

Pitmaster
Berichten
669
Is de complete pizza insert zijn geld waard of is een pizza steen ook voldoende?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Voor dat geld heb je een Ooni, of bijna een electrische goede pizza oven...
Dus nee, niet waard

O en voor sporadisch pizza is een pizzasteen voldoende. Je koopt 4 of 5 dikke bouten oid. En legt deze op je reflectors. Daarbovenop je steen. Let wel, alles zo hoog mogelijk in je q.
 
De vraag is of de insert toegevoegde waarde heeft of dat een pizzasteen voldoende is.
Zelf maak ik nooit Pizza's op de Primo, wij hebben een hele goede echte Italiaanse Pizzeria waar we Pizza bestellen of gaan eten.
Een vriend van mij heeft ook een Primo oval XL en hij maakt heel vaak Pizza's. Hij gebruikt zijn 2 D plates dan de grilroosters en daarop een pizzasteen en stookt de Primo naar 350 graden of hoger.
Werkt perfect zegt hij, en zo zien zijn pizza's er ook uit.
Ik kan dus zelf niet uit persoonlijke ervaring spreken maar ik denk dat de insert geen must is, al ziet het er natuurlijk wel leuk uit.
Heb je daar de 400+ euro voor over? Dat is geheel aan jezelf.
 
Veel hangt af denk ik hoe dikwijls ga je het gebruiken. Ik heb zelf 2 jaar geleden een pizza ring gekocht voor mijn weber. Afgelopen weken heb ik zelfs 2x per week pizza gemaakt. Ok dit was "maar" 100 euro, maar het was om te proberen, ondertussen al 2 jaar en ik maak zogoed als elke week wel eens pizza. Zowieso is veel afhankelijk van wat wil je er juist mee doen. Ik heb gewoon kolen geprobeerd, briketten, gecompreste houtblokken etc, maar nu dus gewoon hout op wat briketten. Krijg ik met gemak 500 graden mee en is de pizza klaar op zo een max 2 minuten. Dat vind ik persoonlijk het lekkerste. Maar toe ik deze ring gekocht hebt, had ik zelf nog nooit pizza gemaakt etc. Maar dat is me bevallen en nu zogoed als wekelijks (heel het jaar door als het niet regent). Ik ben nu aan het overwegen om toch een "echte" pizza oven te kopen.

Als het eens is om te proberen zou ik gewoon beginnen met een steen, en dan kan je nadien nog altijd de grotere investering doen als het je bevalt.
 
Ik heb een pizza steen uit napels besteld 40cm diameter en 4cm dik welke proffesionele pizza zaken ook gebruiken kan je de bodem niet mee aanbranden zo goed als

biscotto stones 120,- euro
80 euro verzending

The material is clay-based, and consists of a certain amount of volcanic clay and volcanic ash (pozzolana). Some of the most traditional makers make them very manually: they fill the clay mixture into wooden molds and flatten them by running their hands over the mold.
 
Aanbranden lukt uiteindelijk altijd als de balans tussen boven en onder warmte niet goed is .
Daar gaat de dikte van de steen weinig verschil in maken.

Dit is typisch een kamado / bbq probleem omdat je van onder af verwarmd.
Bij de traditionele pizza ovens wordt de steen van bovenaf verwarmd.
Daarmee is de temperatuur aan de boven zijde minimaal even heet als de steen.

Het is wel belangrijk dat je dan een voldoende groot reservoir aan warmte in je steen hebt om de bodem gaar te krijgen.
Daar is de dikte van de steen een voordeel.
Is de temperatuur vlak boven de pizza in verhouding te laag dan zal je bodem aanbranden of is de topping en de bovenkant van de pizza niet gaar.
Ik heb de balans veel beter gekregen door de steen zo hoog mogelijk in de bbq te plaatsen.
Daarbij houdt ik de temperatuur lager. geeft iets meer tijd om in te grijpen.
 
Deze steen neemt minder warmte op waardoor je hogere temperatuur kan aanhouden en bakken van een pizza 40 tot 80sec de dikte heeft er niet veel mee te maken maar het gebruik van klei materiaal uit de vulkaan versuvius en vulkanisch as pozzolana.
 
Terug
Bovenaan Onderaan