BasBQ
Beef en Steak

Pizza --> eindelijk men pizzaring proberen.

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
855
Het is zover, heb gisteren eindelijk mijn pizzaring eens uit kunnen testen, het weer zat wel niet mee maar daar hebben we een afdak voor.

Pizzabodem en pizza saus heb ik standaard in de diepvries liggen, maak dit meestal meteen voor 10 pizza's da's tenminste de moeite, zie hieronder de recepten die ik aanhoud (maar dan x5).

Recept Pizza deeg (voor 2 pizza's):
-  250 gram bloem
-  1 tl suiker
-  1/2 tl zout
-  2 el olijfolie
-  15 gram gist (of 1/2 zakje korrels)
-  1,5 deciliter lauw water
-  2 el kruiden (ik gebruik meestal oregano, maar b.v. pizzakruiden kan ook)

Ik heb het makkelijk want ik heb mijn vriendin een keukenmachine cadeau gedaan  :D dus ik doe daar alles in, 10 minuten kneden en voil?.
Het is goed als het een beetje plakt en geen resten meer in de kom achterlaat, lukt dit niet moet er iets meer bloem of olie bij.
Uurtje rijzen en je kunt aan de gang.

Recept voor de saus (voor 2 pizza's):
-  1 ui (of in mijn geval bosui)
-  2 teentjes knoflook
-  2 el olijfolie
-  1 blik tomaten (of verse 400gr)
-  1/2 el kruiden (ik gebruik meestal oregano, maar b.v. pizzakruiden kan ook)
-    Zout en peper na smaak

Ui en knoflook snijden en fruiten, vervolgens de tomaten erbij  en de kruiden erbij, wachten tot het kookt en dan nog 20min tot 30min laten pruttelen (en daarom maak ik meer tegelijk  ;) )
Daarna pureren en op smaak brengen met zout en peper.

Zo dat waren de recepten, nu het maken en bakken.

Eerst een brikketen starter voor 3/4 gevuld met dammers briketten (het was mooi BBQ weer zoals op de foto te zien):
20140627-174254-1024x768.jpg


Ondertussen in de keuken..... het deeg uitgerold en een mooi rondje gesneden:
20140627-174501-1024x768.jpg


Sausje erop:
20140627-174717-1024x768.jpg


En de vulling erop (mozzarella, gehakt*, puntpaprika*, champignon*, ananas, truffel salami, parmezaan snippers en cheddar. De * heb ik vooraf al gebakken):
20140627-175440-1024x768.jpg


Even de Q voorbereiden (starter omgekeerd en achterin wat hout (berk) toegevoegd):
20140627-180251-1024x768.jpg


Pizzaring erop (voor de zekerheid de thermometer eruit gehaald) en temperaturen met de IR meter, na ongeveer 20/30 min gaf hij ~450?C aan:
20140627-182241-1024x768.jpg


Dus de pizza erop (heb hem op aanbevelen van Weber op de alu plaat laten liggen, dat is de laatste keer  ;) ):
20140627-181124-1024x768.jpg


Het resultaat na ongeveer 12 minuten:
20140627-182132-1024x768.jpg


Wat vonden we er van........ Hij smaakte goed, krokante bodem niet verbrand en alles lekker gesmolten.
Maar.... door het toevoegen van het hout overheerst er toch een rooksmaak op de pizza wat ik jammer vind. en door de Alu schijf van Weber duurde het lang voordat de onderzijde er lekker krokant uit zag. ik had hier op de site gelezen dat een pizza met deze temperaturen maar een aantal minuten duurde.... dat bleek bij mij niet het geval.

Dus volgende keer geen of misschien ander hout, en rechtstreeks op de steen bakken (wellicht met een bakpapiertje eronder).

Als jullie nog meer tips hebben... laat maar horen.
 
ik zou je als tip nog meegeven: als je deeg zijn eerst rijs gehad heeft, verdelen in porties (hier in dit geval in 2) en je deeg opbollen. Dit zorgt er voor dat je deeg onder spanning komt te staan bij een tweede rijs. Bij het uitrollen krijg je ook een mooie, ronde vorm.

https://www.youtube.com/watch?v=tSmZ7qvmTe0
 
Als je op de steen bakt dan onttrek je meer vocht een de bodem en wordt hij knapperiger. Ik doe het nu nog eerst even met een bakpapiertje dat ik na een minuut of twee weghaal, gewoon omdat ik nog niet handig genoeg ben om ze op de pizzaschep met grof maismeel (kan ff niet op de naam komen tijdens het typen ;) ) te leggen en dan zo erin te schuiven..
 
Zonder metalen schijf zal hij sneller klaar zijn en dat zal ook de rookkanaal minder zijn. 12 minuten is best wel lang. :)
 
al met al toch een mooie en smakelijke pizza geworden
 
Pizza ziet er lekker uit!
Mega gave pizzaring trouwens.
 
Mooie pizza hoor!! en ook lekker zeker!! :D
 
Mooie pizza geworden en ja het erin schuiven wil hier ook nogniet zo lukken.

Ben je trouwens niet bang voor je tafel als je zo heet gaat.
 
Heb t goed in de gaten gehouden.. Maar heb ongeveer halve cm speling rondom.. Gaat goed tot nu toe.
 
Vandaag bezoek gehad en nogmaals 3 pizza's gebakken.. Ditmaal aangemaakt zoals beschreven in de link hierboven.. Werkt perfect.

Gebakken zonder de alu plaat van Weber met een bakpapiertje op de steen en ook dat werkt perfect, pizza sneller klaar en de bodem mooi krokant.

De alu plaat werkt wel goed om de pizza netjes op de steen te krijgen, beetje bloem erop en de pizza schuift er netjes af.

Helaas geen foto's de pizza's waren te lekker...  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan