BasBQ
Beef en Steak

PID controller selectie?

 
 
 

Adrie

Kooltjesharker
Berichten
166
Nu het mini-WSM projectje min of meer afgerond is (op wat kleine tweaks na) heb ik m'n zinnen gezet op het maken van een PID BBQ controller met natuurlijk een kleine twist...en juist daarover had ik wat vragen!

De hoofduitdaging die ik mezelf heb gesteld is om het geheel zo klein mogelijk te maken, het gaat tenslotte ook aan een klein-smokertje hangen :) Hierbij wordt het dus zoeken naar de kleine componenten en zo weinig mogelijk componenten. Nu is dit mogelijk een onmogelijke opgave, maar ik zoek het toch graag even uit!

Aangezien ik wel technisch ben (en voldoende met klein electronisch grut heb geknutseld), maar geen elektrotechnicus, hoop ik wat hulp te vinden bij jullie :)

Stap 1: de juiste PID controller waarbij de eerste vraag gelijk al was, wat is het verschil tussen de REX C100 en de REX C700? Nu meende ik ergens te hebben gelezen dat dit vooral ging over de relay outputs, echter voor zover ik het terug kan vinden is dit niet correct. Het verschil is de maat en daarnaast de aanwezigheid van de heat/cool control functionaliteit (die wij volgens mij niet nodig hebben). Oftewel, zo klein mogelijk zou betekenen dat de C100 zou moeten voldoen...Correct?

Stap 2: Wel/geen SSR... Waar ik al vrij snel achter kwam was dat ze bij ebay/aliexpress etc vrolijk de hele mogelijke specsheet printen. Echter, er zijn blijkbaar verschillende versies (te zien aan het type nummer wat volgt na de 100 of 700) met sommige functies wel/niet aanwezig. Als ik het goed heb gezien is er de 'M' versie, die een relay contact output heeft (250VAC, 3A) waarvan ik aanneem dat dit een mechanisch relais is? En daarnaast de versie die je vaak ziet op bovengenoemde sites is de 'V' versie die een voltage pulse output heeft die je zou kunnen gebruiken om een SSR aan te sturen...correct?

De vraag hierbij zou dus zijn, welke is het handigst in de zoektocht naar miniaturisatie? Voordeel van de V versie is dat je er een DC SSR aan kunt hangen die direct de fan aan kan sturen (correct?). Echter, die SSR's zijn alweer vrij bulky en degene die ik zo snel zie zijn ook redelijk overspecced (25A etc is wat veel voor een kleine fan...). Ik zag in Nosmo's schematje een custom transistor opstelling (darlington transistor aldus het plaatje?) is dat iets wat enigszins zelf in elkaar te knutselen is?

Voordeel van de M versie is dat je geen losse SSR nodig hebt, echter, dan zul je die uitgang moeten gebruiken om een transformatortje op aan te sluiten om van 240 naar 5 of 12 volt te komen...Aan de andere kant, ook met de DC SSR zal je een vorm van transformator nodig hebben want je zal toch op ??n of andere manier naar die 5/12V moeten komen.

Alternatieve gedachte: Ik was aan het overwegen om een 12V PID te gebruiken (heb je ook leuke kleinere varianten van zoals bijvoorbeeld 24x48mm)...daarmee zou je namelijk de transformator buiten het huisje kunnen houden (een beetje vals spelen natuurlijk). Hierbij zou je alleen wel moeten zoek buiten de REX familie....iemand hier ervaring mee?

Zo...een hele reeks vragen! Mogelijk zeggen jullie van een aantal zaken direct NIET DOEN! Maar dat hoor ik dan natuurlijk ook graag :)



 
Ceriel zei:
Een 12V Rex C100 is gewoon te koop bij de Chinees...
Ik heb zelf de iPid 4N van Nosmo en deze zelf nagemaakt voor de WDSM, zonder SSR. Werkt tot nu toe zonder problemen

Ah ok, die was ik nog niet tegen gekomen. Maar wat zit er precies in dat kleine additionele schakkelingetje van Nosmo (ipv die ssr)?
 
Adrie zei:
Ah ok, die was ik nog niet tegen gekomen. Maar wat zit er precies in dat kleine additionele schakkelingetje van Nosmo (ipv die ssr)?

Ook een SSR maar dan zelf gemaakt, was veel goedkoper dan een kant en klare!
 
Nosmo zei:
Adrie zei:
Ah ok, die was ik nog niet tegen gekomen. Maar wat zit er precies in dat kleine additionele schakkelingetje van Nosmo (ipv die ssr)?

Ook een SSR maar dan zelf gemaakt, was veel goedkoper dan een kant en klare!

Iemand anders had geloof ik die vraag ook al ooit gesteld en je antwoord was toen vergelijkbaar...dus zover was ik nog gekomen :)  Maar het ging er mij meer om welke componenten er nou precies op zaten...Ik kon in eerste instantie namelijk niet helemaal de componenten met de schakeling rijmen...er lijken naast de transistor (tip120) ook nog een aantal andere zaken op te zitten. Als ik er nu weer naar kijk zou ik gokken dat de ??n de diode (D1) is en de ander de weerstand (R1) is?

Als ik de google-info goed heb begrepen gebruik je die weerstand om hetgeen wat uit de PID komt te laten werken met de transistor?
 
Rex700 in een wijnkistje, zonder externe ssr met een klein 12v transformatortje (banggood.com). Houdt de mini-wsm overigens perfect op temperatuur!
72ccab7b7a67158a4bf75f62b5bdc7c8.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Smokey Jo zei:
Rex700 in een wijnkistje, zonder externe ssr met een klein 12v transformatortje (banggood.com). Houdt de mini-wsm overigens perfect op temperatuur!

Ziet er goed uit!

Maar dat vraagt natuurlijk om wat meer uitleg :)

Heb je er zelf een transistor schakeling ingebouwd (waarbij je dus de 'voltage pulse output' zou gebruiken om die te schakelen) of heb je de 12V trafo direct aangesloten op de relay contact output (die 250VAC 3A aan kan)?

Ben er inmiddels wel achter dat er een shit-load aan neppe RKC REX Cxxx producten op de diverse chinese sites staan...doet mijn vertrouwen niet echt verhogen dat je de versie gaat krijgen die er op het plaatje staat :)

RKC levert bijvoorbeeld (volgens hun eigen website) alleen 100-240VAC, 24VAC en 24VDC versies, dus eerder genoemde 12V versie bestaat niet in hun range (en ziet er ook iets anders uit dan de RKC range geloof ik).

Heeft iemand trouwens ooit een dergelijk ding gebruikt?
http://www.ebay.com/itm/New-12V-Intelligent-digital-thermostat-Temperature-Controller-40-C-300-C-/191699603145?hash=item2ca22fcec9:g:RgYAAOSwiLdWA7LG

Volgens mij is dit niet echt een PID in de zin dat hij niet probeert te voorspellen hoe de temperatuur gaat verlopen, maar vrij simpel een boven en onder grens stelt waarbij de fan aan/uit gaat. Nu lijkt het wel een interessante optie, maar aan de andere kant lijkt me de kans op over/undershoot wel vrij hoog. Daarnaast vraag ik me af of die sensor OK zou zijn om aan een bbq rek te hangen en/of die draden daar tegen zouden kunnen.

Iemand ervaring hiermee?
 
Ik heb hem rechtstreeks aangesloten op relay. Zie bijgevoegde foto van de test-opstelling en het uiteindelijke binnenwerk, later nog xlr-aansluitingen voor thermokoppel gemaakt.

cf7abf0d08360db029c2478753da9a43.jpg
a2fa5595736d3cf4cf742f8440a9aa19.jpg



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ok, stap 2, hopelijk leest er nog iemand mee met verstand van electronica :)

De keuze is uiteindelijk toch gevallen op de 'standaard' REX C100, maar dan de 'M' uitvoering oftewel, de relais uitvoering die (als ik het goed heb begrepen) 250V 3A uitspuugt. Dit zal dus op ??n of andere manier worden omgevormd tot iets waar de fan mee kan werken.

Nu was ik op basis van de post van Smokey Jo (bedankt daarvoor trouwens) even gaan zoeken naar kleine 12V transformatortjes. Nu zijn er daar wel een aantal van te vinden, maar qua formaat werd ik er niet heel erg blij van. Toen bedacht ik me dat ik nog een hele kist met electronica meuk heb staan die ik voor dit soort doeleinden bewaar. Specifiek was ik op zoek naar een kleine adapter die je normaal bij klein electronisch grut krijgt.

Hierin vond ik een oude telefoon adapter (ik geloof dat die hoorde bij een aartslelijke roze motorolo flip phone c.a. uit 2006 van mijn lieftallige echtgenote) die 5V DC met 350mA levert. Perfect dus voor een kleinere fan! Daarnaast is dit een heel mooi klein en licht dingetje wat ook mooi is meegenomen.

Nu heb ik em even subtiel open gemaakt om te bekijken of dit zou kunnen werken. De pins die je normaal in het stopcontact stopt zitten gewoon aangesloten met draadjes...dus die kant zou vrij ??nvoudig aan de PID te hangen zijn (even het uitstekende deel eraf zagen natuurlijk). De andere kant komt zou volgens mij direct de fan aan te hangen zijn.

Nu is mijn vraag echter, ga ik hier grenzen over qua veiligheid en/of is dit te doen met een dergelijke adapter?

Dit zou namelijk wel een leuke DIY oplossing zijn die ook nog eens mooi licht en klein is...

Ter referentie een aantal afbeeldingen die ik even snel heb gemaakt tijdens de demontage.

47tb3Vk.jpg

eH34tkD.jpg

zN75W1C.jpg
 
De uitgang van de REX C100M is een schakelaar, er komt dus geen 250V 3A uit maar dat is de maximale spanning en stroom die je er mee mag schakelen.

Die 5V DC adaptertjes zijn eigenlijk niet zo geschikt om continue aan en uit geschakeld te worden, als je dus de 230V kant van de adapter gaat schakelen met de REX C100M heb je dus grote kans dat die snel defect raakt. Beter is het om de 230V kant gewoon permanent te voeden (zolang de controller aan staat) en de 5V kant te schakelen met de REX.


 
Nosmo zei:
De uitgang van de REX C100M is een schakelaar, er komt dus geen 250V 3A uit maar dat is de maximale spanning en stroom die je er mee mag schakelen.

Die 5V DC adaptertjes zijn eigenlijk niet zo geschikt om continue aan en uit geschakeld te worden, als je dus de 230V kant van de adapter gaat schakelen met de REX C100M heb je dus grote kans dat die snel defect raakt. Beter is het om de 230V kant gewoon permanent te voeden (zolang de controller aan staat) en de 5V kant te schakelen met de REX.

OK, maar werkt dat wel op die 'M' versie aangezien die AC schakeld en in jou voorbeeld je een DC lijn gaat schakelen? Of heb je het dan over de V versie met de extern relais of de transistor schakeling?
 
Dat is geen enkel probleem. Het relais kun je zien als een simpele schakelaar, dus of je daar DC of AC mee schakelt maakt niet uit.
 
Thanks!

Dus als ik het goed begrijp, zou dit het volgende schema inhouden? (even zitten knippen en plakken in het schemaatje van Nosmo's iPID4 en met mijn super tekenskills *ahum* onderstaande geproduceerd).

P6IKHgv.png


Als dit correct is, vraag die nog op staat is hoe groot moet de fuse zijn? Nosmo had er geloof ik 2A staan, maar leek me niet verstandig dat 1:1 over te nemen zonder te checken...

Ter zijde: liep vandaag in de Action met vrouwlief en zag daar een leuk 5V adaptertje liggen met 2.1A rating (en USB uitgang) voor een hele 3-4 euro geloof ik. Maar even meegenomen als alternatief op de eerdere adapter die net wat krap in de stroom zat voor sommige 5V fans...
 
Dat schema ziet er prima uit. Als fuse, tja 2A is wellicht wat overkill, maar aan de andere kant zit er wel een condensator meteen in de Rex, dus je inrush stroom kan kortstondig wel hoog zijn. Meestal als je een trage zekering pakt dan gaat dat wel goed. Ik vermoed dat je ook nog wel met een lichtere zekering afkan, maar die Rex en zeker ook je 5V adapter kunnen dus wel een piekstroom trekken bij inschakelen. Vooral de adapter van de Action ;). Als je de 2A pakt zul je wel goed zitten. Als je een goede kortsluiting krijgt klapt die er toch wel uit
 
Die zekering is alleen maar nodig op te voorkomen dat je brand krijgt als er ergens kortsluiting optreed. Een zekering tussen de 500mA en de 2A is zat, ik zou zeker niet hoger gaan.

 
Nosmo zei:
Die zekering is alleen maar nodig op te voorkomen dat je brand krijgt als er ergens kortsluiting optreed. Een zekering tussen de 500mA en de 2A is zat, ik zou zeker niet hoger gaan.

Duidelijk!

Inmiddels ??n en ander al in bestelling staan (bij de Chinese groothandel, dus duurt nog ff), maar was nu aangekomen bij de diverse connectoren en dan specifiek voor de fan en het thermokoppel, waarbij het idee is dat ik deze kan loskoppelen.

Nu heb ik links en rechts al de (vrij bulky) XLR connectoren langs zien komen, maar zat zelf meer te denken aan 3.5mm jack's oid. Nu las ik echter ergens dat audio jacks niet echt geschikt zijn als het gaat om voeding, dus kan me voorstellen dat dit wel gaat voor het Thermokoppel (K-type), maar niet voor de voeding van de fan? Wat zou daar dan het beste aankunnen een DC-jack misschien?

 
Hoi, hoe heb je uiteindelijk de thermokoppel aangesloten? Ik heb mijn controller klaar en hij werkt maar ik wil de thermokoppel los kunnen koppelen maar ik las dat die draden niet zomaar kunt verlengen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan