Beef en Steak

Picanha Fire & Food Style

groundhog667

Stoker
Hoi Hoi!

Alweer veel te lang geleden dat we lekker met de Weber 47 OTO bezig zijn geweest. Vanavond eindelijk weer eens lekker aan de slag. Op het menu staat:

Picanha Fire & Food Style!
http://www.fire-food.nl/page/4450/picanha

Ik had geen idee wat het was maar wel begrepen dat het lekker was.

Afgelopen vrijdag bij de Makro een picanha op de kop getikt. Lekker op kamertemperatuur laten komen, kruislings insnijden en een kwak zeezout erover

De Weber klaar gemaakt voor indirect.

Eventjes de fik erin:

en vervolgens naar het indirecte gedeelte:

Na een kwartiertje toch ff spieken en ik vond dat het vlees wat dicht op het vuur lag dus maar even een alu folie schuttinkje gemaakt.
(helaas geen foto).

Na ongeveer 40 minuten was de core temp 54C. Perfect volgens mij.
Nog heel even flink de fik erin. Ook hier geen foto want mijn haag stond bijna in de fik  :D :D

.... nadat 'ie 10 minuten in de alu folie had gelegen aansnijden met het volgende resultaat:

Ow, uiteraard ook nog de chimichurri erbij gemaakt:

Echt ontzettend lekker was het!! Super mals stukje vlees.

Vraagjes:
Toen de picanha uit de alufolie kwam zet er een aardig dikke vetlaag op. Hoort dat?
Is de kleur van de picanha goed of te rood?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden, commentaar etc is geen probleem.

Op naar het volgende project: PP van 2,5 Kg!

Ik keur hem uitermate goed

ik doe het er ook voor, die vetlaag moet je lekker laten zitten, kunnen de mensen er op hun bord altijd nog afsnijden als ze dat al willen

Leo zei:
ik doe het er ook voor, die vetlaag moet je lekker laten zitten, kunnen de mensen er op hun bord altijd nog afsnijden als ze dat al willen

Die laag was idd erg lekker. Mijn zoontje heeft er helemaal van zitten smullen. Mijn dochtertje vond het maar nix dat gekwiebel :-)

Vetlaag eraf snijden is vloeken in de kerk!
Ziet er heerlijk uit.

Het kan mij niet rood genoeg, en ook een flinke vetlaag maakt me gelukkig, dus wat mij betreft is het goed gelukt!

lekker vet is hier geen probleem geeft juist smaak aan je vlees zeker als je zoals jij hebt gedaan op een  lekker heet vuurtje  :)

Ziet er heerlijk uit!
Er gaat niets boven een lekker stuk rood vlees!  ;)

Picanha dag 2! Bedankt voor de tip jongens & meisjes.

Dit is heerlijk.

Was even een beetje 'plaren' om er mooie plakjes van te snijden maar uiteindelijk toch gelukt.
En er is nog een 'snemmelke' over voor morgen mee naar het werk!

Ziet er goed uit! Moet toch ook maar eens aan de picanha!!

Ziet er goed uit!
Enige dat ik anders doe is eerst indirect en pas op het laatst, na het bereiken van de juiste temperatuur, het "vuurwerk" oftewel even boven de vlammen, oftewel reverse sear. Of dit van invloed is op de smaak weet ik echter niet, maar misschien dat anderen hier iets over weten

Ik vond onderstaand artikel over reverse sear erg informatief en overtuigend.
http://amazingribs.com/tips_and_technique/cooking_temperatures_and_reverse_sear.html

Terug
Bovenaan Onderaan