Beef en Steak

Picanha Churrasco

RuwePit

Sprokkelaar
Na veel oefenen met Pulled Pork, spareribs, buikspek moest ik toch eens iets nieuws proberen. Dus voor de visite van zaterdag heb ik een Picanha gekocht en die met het spit klaargemaakt.
Vet insnijden, zeezout er over.
Daarna in mooie repen gesneden en met de verkant naar buiten in het spit geregen.
Ik dacht dat het vijf kwartier zou duren maar het was in een klein uurtje klaar.

Chimichurri erbij gemaakt: heerlijk gegeten! Dit gaan we vaker doen!

IMG_6248.jpeg

IMG_6252.jpeg

IMG_6255.jpeg

IMG_6256.jpeg

IMG_6257.jpeg

Dat wil ik hier ook nog eens maken. Ziet er prachtig uit.
Had graag een dwarsdoorsnede van zon plakje picanha op de foto gezien.

Dit moet ik idd ook maar weer eens maken. Zo lekker, water loopt me in de mond.

Heerlijk RuwePit! 😋

Dit is voor mij DE manier om Picanha te maken ( toevallig gisteren nog eentje aan het spit gemaakt )
Ik heb nog een kleine tip voor je 🤗
Als je de stukken vlees aan het spit rijgt dan moet je de volgende keer het om en om doen, en dan bedoel ik een ventkant naar voren en als je het volgende stuk op het spit rijgt naar benden zodat ze om en om zitten. zo bedruipt het vlees zich nog beter in zijn eigen vet.

Heerlijk RuwePit! 😋

Dit is voor mij DE manier om Picanha te maken ( toevallig gisteren nog eentje aan het spit gemaakt )
Ik heb nog een kleine tip voor je 🤗
Als je de stukken vlees aan het spit rijgt dan moet je de volgende keer het om en om doen, en dan bedoel ik een ventkant naar voren en als je het volgende stuk op het spit rijgt naar benden zodat ze om en om zitten. zo bedruipt het vlees zich nog beter in zijn eigen vet.
Dank je wel voor de tip! dat ga ik volgende keer (binnenkort) meteen doen.

Dit ziet er echt super uit!

Ben benieuwd hoe je setup was, vooral de temperatuur.
En heb je een kern temperatuurmeter zoals een meater gebruikt of ben je gewoon gaan prikken?

Ben nieuwsgierig aangezien je picanha niet well done wilt hebben.

Ik had graag een vorkje meegeprikt.

Ben benieuwd hoe je setup was, vooral de temperatuur.
Ik ben daar vrij makkelijk in Dammetje.

Ik leg al mijn kolen tegen de achterwand als een bergje:

IMG_1919.jpeg

Dan steek ik dat bergje op 3 plaatsen aan onderaan en dan ga ik meestal uit van een temp van tussen de 150c / 180 c en dan gaat de meater in het dikste stuk vlees
IMG_1917.jpeg

En dan laat ik het spit lekker draaien tot het vlees een kern temperatuur heeft berijk van 58 c ( wel met de deksel dicht anders komt er zuurstof bij de kolen en in combinatie met het vet wat eraf druipt heb je dan een inferno ) en dan haal ik het eraf en laat ik het even rusten en dan heb je dit als resultaat:

IMG_1918.jpeg

een heerlijke picahna van het spit

Ik ben daar vrij makkelijk in Dammetje.

Ik leg al mijn kolen tegen de achterwand als een bergje:

Bekijk bijlage 76342

Dan steek ik dat bergje op 3 plaatsen aan onderaan en dan ga ik meestal uit van een temp van tussen de 150c / 180 c en dan gaat de meater in het dikste stuk vlees
Bekijk bijlage 76343
En dan laat ik het spit lekker draaien tot het vlees een kern temperatuur heeft berijk van 58 c ( wel met de deksel dicht anders komt er zuurstof bij de kolen en in combinatie met het vet wat eraf druipt heb je dan een inferno ) en dan haal ik het eraf en laat ik het even rusten en dan heb je dit als resultaat:

Bekijk bijlage 76344
een heerlijke picahna van het spit

Thanks.. hier kan ik wat mee. Ik zit namelijk te bedenken of ik een spit wil aanschaffen maar dit vind ik super.

Ziet er lekker uit, dit zou voor mij de reden zijn om een spit te kopen :)
Dat was voor mij destijds ook een van de redes om een spit te kopen. Ik heb ook een kippengril thuis ( zo een ouderwesten ) maar op deze manier een kippetje aan het spit maken met een klein rookhoutje erbij blijft toch het lekkers

@Dammetje
Ik heb het inderdaad zo gedaan als @Sticky Fingers, alleen heb ik de kolen niet aan één kant geschoven.
Temperatuur op 170 graden gehouden.
De rotisserie kreeg ik gratis bij aankoop van mijn Bastard. Zat voor deze bereiding nog in de doos en had niet verwacht dat hij er snel uit zou komen, maar daar kom ik helemaal op terug. Dit gaan we vaker doen!

Dat was voor mij destijds ook een van de redes om een spit te kopen. Ik heb ook een kippengril thuis ( zo een ouderwesten ) maar op deze manier een kippetje aan het spit maken met een klein rookhoutje erbij blijft toch het lekkers

Hier maken we geen hele kip, dus het zou zeer gelimiteerd gebruik zijn hier. Hier thuis heeft niemand graag beentjes aan zijn vlees (inclusief ik). Dus alleen voor picanha te maken of eventueel eens zelfs pitta aan een spit ofzo, maar er zal ooit wel eens eentje komen :)

Man dat ziet er fantastisch uit! Binnenkort is proberen of het spit ook op mijn BGE past(niet over nagedacht eigenlijk..)

Wauw das next level! Water loopt mij in de mond .

Nu al zin in vaderdag (1x raden wat mijn krijgt )

Verstuurd vanaf mijn SM-S921B met Tapatalk

Terug
Bovenaan Onderaan