Dit gerecht is ge?nspireerd door een aflevering van "Diners, Drive-inns and Dives" waar een soortgelijk gerecht werd gemaakt. Ik heb er m'n eigen draai aan gegeven
Ingredi?nten:
- 500 g Ribeye steak in dunne plakken gesneden
- 1 ui in fijn halve ringen gesneden
- 1/2 rode paprika in fijn reepjes gesneden
- 1 pak loempiavellen uit de diepvries.
- 2 geklutste eierdooiers
- 8 plakken belegen kaas
- ketjap manis
- steakkruiden of PEZO
- sambal
Werkwijze:
Bestrooi de plakken ribeye met steakkruiden of PEZO, dit hoeft niet al te zuinig, rijg de plakken vlees dan op lange pennen. Zorg ervoor dat het vlees niet te veel aangedrukt wordt een beetje ruimte zorgt ervoor dat het grillen sneller gaat.

Grill het vlees op hoog vuur totdat het gaar en bruin is. Bak in de tussentijd ook de uien in een koekenpan met een klein beetje olie of boter.

Haal het vlees van de pennen, doe de uien er bij en snijd het mengel in fijne stukjes. Meng er wat ketjap en sambal (naar smaak) doorheen. Laat het vlees afkoelen en doe dan de paprika bij het mengsel.

De loempiavellen het liefst rustig een nachtje in de koelkast laten ontdooien in de verpakking. De vellen drogen snel uit, dus bedek ze tijdens het werken met plastic folie en/of een (niet te) vochtige doek.
Leg een plak kaas op een loempia vel. Bestrijk de randen van het vel met eidooier.

Leg wat van het vlees/paprika mengsel op de kaas en vouw de loempia dicht.

Ik frituur de loempia's 3 a 4 minuten in olie van 190C totdat ze mooi goud bruin van kleur zijn. Serveren met zelfgemaakte kaassaus en garneren met sesamzaad.
Kaassaus:
Ik heb hier niet echt een recept voor, maar ik maak eerst een roux van een eetlepel boter en een eetlepel bloem. Als de roux gaar is gaat daar net zoveel melk bij totdat er een niet te dikke maar wel gebonden saus ontstaat. Voeg de melk met kleine hoeveelheden toe. Daarna doe ik er een mengsel van geraspte Parmezaanse kaas en oude Goudse kaas aan toe, net zoveel totdat ik de saus lekker naar kaas vind smaken. Je kunt de saus nog wat meer op smaak brengen met peper, ketchup of wat mosterd.