Beef en Steak

Patatje gyros van verticaal spit

Sergio

Tondelzoeker
Berichten
7
Hier wordt het hele huis blij als we patat gyros halen, maar kun je dit zelf ook maken op de BBQ? En is het mogelijk zonder roterend spit?
Eerder heb ik een verticaal spit gekocht van Aliexpress (zoiets ), waarmee ik Taco’s el Pastor heb gemaakt. Gisteren heb ik de gok gewaagd, en ik kan je vertellen dat dit hier een blijvertje is. Sharing is caring, dus hierbij mijn aanpak:

Had een procureur van 2,3 kg in de vriezer liggen. Vlak voor deze was ontdooid heb ik hem in hele dunne plakjes gesneden van zo’n halve cm dik.

IMG_1628.jpeg


Opvolgend lekker dik in de kruiden gezet. Ik had nog een grote bus Verstegen gyros kruiden (sorry Noskos).


IMG_1633.jpeg


Daarna lekker stapelen op het spit

IMG_1635.jpeg


Daarna BBQ opstoken tot 135 graden en gaan met die banaan. ik heb trouwens géén rookhout gebruikt. Je kon achteraf nog goed proeven dat hij van de BBQ kwam

IMG_1636.jpeg


Zo’n vierenhalf uur later heeft het vlees een kerntemperatuur van 63 graden bereikt en kan het er vanaf.

IMG_1637.jpeg


Schep het vet dat onderin ligt weg, dit heb je niet nodig. Zorg dat je een goed scherp mes hebt en snijd hele dunne stukjes.

IMG_1640.jpeg


Hele schaal vol lekkers!

IMG_1642.jpeg


Het vlees zelf is nu al heerlijk, maar ik heb de kunst van de ‘gyros snackbar’ afgekeken en de schaal nog zo’n 15 minuten onder de grill (oven met grill functie) gehouden en tussendoor regelmatig omscheppen. Dit leverde een fantastisch resultaat op. Hierna ging alles heel snel, iedereen dook erop, ik kon nog net een foto maken van een half bord…

IMG_1643.jpeg


Hierbij meteen het recept van de knoflooksaus zoals je deze bij de Griek krijgt:

150 ml frietsaus
50 ml Griekse yoghurt
20 ml water
Halve theelepel peterselie
Hele theelepel knoflookpoeder (van de Turkse supermarkt, deze is heel fijn gemalen)

Yamas!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Lekkere knapperige en sappige gyros gaat er altijd in.

Ben ook benieuwd naar die knoflooksaus. Ik ken van de Griek meer tzatziki. Is dit dan de knoflooksaus zoals in de shoarma tent?
 
Ziet er lekker uit, van welk merk is die spies of waar heb je die gekocht ? Want wou er ook zo eentje kopen eigenlijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan