Beef en Steak

Pastrami Brisket en Pulled Pork Bitterballen

Rens008

Vuurmaker
In de reeks van maart '25 maak ik wekelijks een ander ('groot') gerecht op de kamado; het mooie weer komt er immers aan.
Vorige week de Short Ribs en een zoet toetje gemaakt (LINK).
Deze week stond het laatste gerecht op het menu: een Brisket Pastrami Reuben Sandwich 🥪 en Pulled Pork Bitterballen 🧆; het was immers een verjaardagsfeest en legen magen moesten gevoed worden 😅

🔗 Het pastrami gerecht is afkomstig van Joshua Weissman https://www.joshuaweissman.com/post/perfect-homemade-pastrami
🔗 De Pulled Pork was een beetje van mezelf (LINK) en een beetje van Cees Holtkamp (LINK).

De brisket:
- Het begint met het maken van de brine en de brisket hier z'n 7 dagen in laten rusten (startend op vrijdag). Z'n volume (brisket ca. 4 kilo op ca. 14liter water) is even passen en meten (last minute nog een "opbouwbare outdoor emmer" gekocht) .
- Een week later op donderdag avond de brisket uit de brine gehaald, goed afgespoeld en een nacht in het verse water gelegd (om te ontzouten)
- op vrijdag avond de brisket uit het water gehaald en in de koelkast gelegd om te drogen.
- Zaterdag: kookdag. In de ochtend de kamado opgewarmd tot 110c en de brisket op het rooster gelegd.
- ⏱️ na 4 uur was de interne temperatuur z'n 62 graden en zag ik dat het vlees in de stall kwam. Dit duurde ongeveer 2,5 uur waarna de temperatuur weer ging stijgen.
- Dit was het punt dat ik hem had ingepakt in butcher paper 🎁. Het vlees steeg hierna in ongeveer 2,5 uur door tot 96 graden kern.
- Na een aantal keer prikken voelde ik weinig weerstand en had ik het vlees van het rooster gehaald. Dit liet ik afkoelen / uitdampen tot ca. 85 graden waarna ik hem inpakte in verse paper, omwikkeld met oude handdoeken en in een koelboxje een nacht liet rusten.
- De volgende dag (zondag), brood afgebakken 🍞; in plakken gesneden en even in de pan aangezet met wat boter en knoflook (voor een krokant korstje --> erg lekker!).
- Voor de volwassenen had ik de zuurkool (gekook in witte wijn). Voor de kinderen had ik ijsbergsla, tomaat en augurk. De Russian Sauce is ook een goede aanrader!
- Omdat er voldoende vlees over was; kon een dag later nog eens genoten worden haha.
--> Overall: Men was huiverig voor de zuurkool maar dat viel reuze mee. Het vlees vond men erg lekker, ook met het brood, de saus en de toppings; erg geslaagd dus!.
Ik zelf zag verbeterpunten...; de bark was niet zo droog als ik gehoopt had (het vlees was flink vochtig - door de brine vermoed ik - waardoor veel vocht naar buiten trad). Ook was een dag later (zondag) de kern best hard geworden. Ondanks de 96 graden en soepele priktest; ik zou hem de volgende keer verder en langer doorgaren. Het vlees was echter wel erg goed van smaak, mooi van kleur en het recept was erg lekker.

De Bitterballen
- Enkele weken terug had ik al een batch pulled pork gemaakt waarbij ik een deel (naturel) had ingevroren. Deze heb ik klein gesneden en verwerkt in de ragout.
- Ik had nog wat blokjes vet in de vriezer liggen, die heb ik gebruikt voor de ragout (i.p.v. het vet van de kalfsbouillon). Ook heb ik runderfond gebruikt.
- Hiermee had ik niet 3 dagen bereiding nodig maar 2 (1 dag voor de ragout, 1 dag voor het maken van de ballen).
- Op dag 2 (na het opstijven in de koelkast) had ik de ballen gemaakt. Bij gebrek aan een kleine ijsscheplepel gewerkt met een soeplepel en op gevoel de ballen gemaakt --> Niet allemaal gelijke grootte en ze waren aan de grote kant... De ballen eerst in de fijne paneermeel; vervolgens opgeklopt eiwit en hierna in de panko.
Door het vocht in de paneer en panko had ik niet over de gehele bal een gelijke verdeling van de paneer/panko. Ik had net genoeg maar zou dit een volgende keer anders aanpakken.
- Ik koos ervoor om de bitterballen vervolgens in te vriezen; ik denk een welkome tip! Doordat de ballen bevroren in de hete olie gaan; wordt de buitenkant krokant en blijft de binnenkant 'smeuïg'. Ik kan me voorstellen dat met ontdooide ballen dit lastiger is (5 min 180 graden).
- Bitterballen waren goed krokant aan de buitenkant en smeuïg aan de binnenkant. Ze vielen goed in de smaak!
--> Een volgende keer ga ik in kleinere batches de paneer/panko toevoegen zodat vocht minder kans heeft zich op te hopen.
--> Doordat de ballen vrij groot waren, soms waren ze minder praktisch om te eten. Een kleiner, constantere maat was beter geweest :)

Overall
Ondanks de vele voorbereiding (erg leuk om dit een keer te doen), het eten viel goed in de smaak en de gasten waren te vrede (dan ben ik dat ook).
Hierboven staan enkele verbeterpunten in de bereiding maar voor een eerste keer ben ik (en zeker de gasten) tevreden :D

De bitterballen:
Ingrediënten
20250326_194155.JPG

de Rabout
20250326_201755.JPG

Opstijven
20250327_195932.JPG

Bitterballen rollen
20250327_201912.JPG

voor de vriezer:
20250327_210318.JPG

In de frietpan:
20250330_180814.JPG

Resultaat:
20250330_181030.JPG

Bitterballen van binnen:
20250330_181113.JPG

de Brisket:

De brine:
20250321_200828.JPG

Brisket
20250321_194854.JPG

de brisket
20250321_195802.JPG

en maar wachten (7 dagen):
20250321_205553.JPG

Na 7 dagen:
20250327_175222.JPG

Na een dag
20250328_230239.JPG

de rub:
20250328_233323.JPG

Op het rooster:
20250329_093045.JPG

20250329_132245.JPG

Klaar om in te pakken
20250329_132454.JPG

2e ronde
20250329_133020.JPG

Resultaat bereiding
20250329_163511.JPG

20250329_163724.JPG

Volgende dag
20250330_192323.JPG

Resultaat:
20250330_193806.JPG

Reuben Sandwich Pastrami Brisket:
20250330_192956.JPG

Resultaat 2
20250330_194025.JPG

Leftovers
20250331_192412.JPG

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, alleen zie ik niet gepekelde delen in het vlees, vette delen kleuren sowieso niet maar vleesdelen worden wat grauw van kleur omdat het nitriet daar niet is doorgedrongen om met de myoglobine te reageren, 1 week in een pekelbad voor zo'n stuk is vrij kort. Pastrami wordt hier minimaal 2,5 tot 3 weken gepekeld. volgens het forumrecept van Jet.
https://www.bbqgenootschap.nl/threads/rund-pastrami-van-jet-het-recept.29702/
Volgende keer langer pekelen..
Tegenwoordig is vacuumpekelen erg populair, scheelt je een hoop ruimte en is veel praktischer.
Ook hier geen pekelbaden meer het vlees kruiden met afgewogen Colorozo en kruiden, in een vacuumzak eventueel een bekertje water toevoegen om het oplossen te bevorderen/versnellen licht vacumeren (standje nat) en de koelkast in.

Het water loopt me in de mond. Pastrami is zo ongelooflijk lekker en praat me niet over pulled pork bitterballen.

Maar wat Ewald hierboven schrijft begrijp ik wel. Langer in de brine laten liggen zodat ook de kern gepekeld wordt.
Wat je bij bittreballen en kroketten merkt; is dat wanneer je ze na het maken gelijk frituurd dat ze meer ‘leeglopen’. Na een dag is dat stukken minder. Bevroren ballen moeten langer dan ontdooide, maar dat spreekt voor zich.

Krijg gelijk weer trek in beide. Bedankt voor het delen.

Dat ziet er heerlijk uit! Gelijk weer zin in.

Wat @Frits zegt: bevroren hoeven de bitterballen niet te zijn maar goed opgesteven / koud is wel handig.
Geldt ook voor je ragout als je ze aan het maken bent. lekker koud dan werkt het makkelijk.

M.b.t. bevroren: als je je bitterballen groter (té?) gaat maken wordt de buitenkant wel erg donker voordat ze van binnen warm zijn.
Je kan het vet dan wel iets kouder houden maar een kleine bal werkt dan makkelijker.

Wat een heerlijkheden heb je weer ik elkaar gezet Rens 👌🏻 Beide gerechten zijn favoriet hier thuis!

Ik wil je wel een mooie tip meegeven over het maken van bitterballen. Ik zeg gerust dat ik een bitterballen tiq heb😅 ik heb ze in alle soorten en maten gemaakt. De truc van een goede bitterbal zit hem in de korst hoe je die aan brengt. Ik heb dat geleerd door dit filmpje te bekijken van Cees Holtkamp: Bitterballen maken met Cees Holtkamp om een goede bitterbal niet te laten knappen moet je op 4 eiwitten 1 lepel patentbloem toevoegen.

Zie hier onder:

4 eiwitten opkloppen met 1 lepel patentbloem
- Voor eerste laag paneermeel ( fijne “ bijna stof” ) voor de eerste keer niet door het mengsel van eiwitten en meel doen.

voor de tweede keer paneren, door het mengsel van eiwitten en meel en dan door de panko
Als ik de bitterballen maak ga ik als volg te werk:

1: ik pak een weegschaal en daar leg ik huishoud folie op. Dan pak ik een lepel leg ik 35 gr / 40 gr bitterballen ragout op. Deze draai ik rond en leg ik in een schaal. Zo heb je altijd een mooie bitterbal met allemaal het zelfde gewicht( das strakjes als je ze gaat frituren ook beter)

2: Ik doe alle gedraaide bitterballen door het fijne paneerstof en leg ze terug in de schaal

3: Nu pak ik 4 eiwitten en 1 lepel bloem en dat mixs ik goed door elkaar totdat je geen klonten meer hebt in het papje. Je kunt meer van dit goedje maken maar dan wel dubbel anders werkt de verhouding niet meer.

4: Nu pak je een grote schaal / bak en doe je daar de Panko in.

5: Nu wordt het leuk, je pakt met 1 hand een bitterbal wat door de paneerstof is gerold deze doe je door het eiwitten/meel mengsel en rol je vervolgens door je hand alsof je cognac aan walsen bent. Als je dat gedaan hebt schud je alle overtollige eiwitten/meel mengsel van de bitterbal en leg je hem in de bak met panko. Dan doe je met je andere Schoone hand de bitterbal voorzien van panko. Als het goed doet heb je nauwelijks rotzooi / vloeistof in je panko zitten 🤗

Bitterballen invriezen gelijk erna doe ik ook. Mooi ze op een schaal leggen totdat ze hard zijn en dan verpak ik ze in zakken.

En doe mij een plezier Rens! Laat die bitterballen lekker ontdooien voor je ze in het vet gooit! Zonde dat ze kapot springen na al dat mooie werk.

Laatst bewerkt:
Pastrami jah dat moet ik nog eens maken. 😍

Terug
Bovenaan Onderaan