Beef en Steak

Oudejaars Spare ribs

• Onderwerp starter Onderwerp starter Forcerecon
  • Startdatum Startdatum
F

Forcerecon

Gast
Na gisteren de MOINKBALLS te hebben gemaakt was het vandaag tijd voor de Spareribs.
Alle tips van gisteren toegepast dus het was weer een bijzonder resultaat. Een kleine impressie van deze middag!

SDC10422.jpg

De Ribs na een nachtje Rub (de linkse 3 NOMU BBQ rub en de 3 rechtse cajun Seasoning.
SDC10423.jpg

De temperatuur deed wat die moest doen vandaag, Lekker laag en constant ( tussen 107-110 de gehele middag)
Ging dus beduidend beter vandaag dan gisteren! Zal wel van de vettigheid komen, en wat minder kolen.
SDC10424.jpg

De ribs na 3 uur garen en elk uur Moppen met het recept van Noskos (bijzonder lekker)
SDC10427.jpg

Na nog een uurtje te hebben gebadderd in de folie met sap, de laatste 20 minuten ingesmeerd met Mississippi saus.
SDC10431.jpg

En dan proeven natuurlijk!! Heerlijk sappig, geen vet, niet taai, kleine bite maar wel van het bot te scheuren!! kortom iets wat ik nog nergens heb kunnen krijgen in een Steakhouse oid!!
In ieder geval alvast een heel goed 2012 aan eenieder en veel BBQ geluk toegewenst in het nieuwe jaar!!
:Lolsign:

Dat is nog eens lekker het oude jaar uitgaan.

Zo, dat is wel even beter dan die traditionele oliebollen ;)

Ziet er echt goed uit, heb je ook nog rookhout gebruikt?

Ja ik heb 2 x na het moppen een handje Hikory in alu folie gedaan

Je kunt je rookhout beter aan het begin toevoegen, die mooie rode rookring wordt maar tot een bepaalde temperatuur gevormd en als je vlees al voorbij die temperatuur is zul je hem dus niet zien in je ribs.

Ja ik had dit inderdaad eerder moeten doen. Toch proefde je het wel. Toen ik de MOINKBALLS maakte zag je een klein mooi rood ringetje van binnen.
Ik moet wel zeggen dat ik persoonlijk Hikory hout wel sterk vind qua smaak/reuk. Was nadrukkelijk aanwezig in de ballen.
Daarom had ik de spare ribs wat later en minder gedaan.
Ik moet wat gaan spelen met de verschillende soorten die er te krijgen zijn.
Maar goed we zijn net pas begonnen.

En dit is pas het begin, je hebt nu van de verboden vrucht geproefd, je wil nu niet meer anders.

Nu snap ik meteen waarom ik geen rookringetje in je ribben zag!
Ze zien er goed uit Rob, volgend weekend PP?

ik heb het al in de koeling liggen alleen is het gewicht maat 1,6 kg. Dus die zal wel sneller klaar zijn denk ik voor de ultieme titel! ;)

Hickory is inderdaad een zware rookhout soort en MOINKs nemen veel rook op door de losse structuur van het gehakt. Fruithoutsoorten zijn een stuk milder. Ach, het is een kwestie van spelen en proberen, rot hè ;)
Te veel rook geeft vaak een bittere smaak aan je eten, dan weet je dat je een volgende keer iets moet minderen.

mooi gedaan hoor, goede bezigheid op oudejaarsdag

Zo had ik het oude jaar ook wel uit willen gaan.
Ziet er lekkerder uit als oliebollen.

Terug
Bovenaan Onderaan