Beef en Steak

Opkruipende temperatuur - Bastard Large

BBKnoeiStef

Sprokkelaar
Goedemiddag iedereen,

Sinds zaterdag ben ik trotse eigenaar van een Bastard classic large, hiervoor had ik een grill guru compact (zal die nogsteeds gebruiken).

Om de kamado in te stoken heb ik er gelijk een stuk procereur opgelegd voor een broodje pulled pork.

Nou merkte ik na verloop van tijd dat de kamado steeds meer aan het klimmen was richting de 150°C, terwijl de schuiven bijna helemaal dicht waren. Toen ik de plate setters eruit haalde ging de temperatuur langzaam richting de 200 °C. Ik gebruik de Quebracho Rood (zuid Afrikaanse eik volgensmij?). Ik merkte wel dat het vooral kleine stukjes hiutskool waren, kan dit te maken hebben met de opkruipende temperatuur? Iemand nog tips hiervoor en eventueel andere goede alternatieven voor houtskool

Alvast bedankt!

IMG_1709.jpeg

IMG_1708.jpeg

IMG_1706.jpeg

Voor vuur/energie heb je brandstof en zuurstof nodig. Zolang er brandstof in zit heb je dat afgedekt. Dan kan alleen de zuurstof een factor zijn. Heb je ook geprobeerd de schuiven nog verder te knijpen?

Overigens heeft de bastard wel eens last van speling op de topcap waardoor je valse lucht trekt, maar dat zou na verloop van tijd dicht moeten slippen. Helemaal als je vettige stukken vlees maakt. Hoe weet je dat je teveel speling hebt? Als je alles dicht zet maar het vuur niet wil doven of het lang duurt. Dan word het tijd om aan de bel te trekken bij de fabrikant.

Voor vuur/energie heb je brandstof en zuurstof nodig. Zolang er brandstof in zit heb je dat afgedekt. Dan kan alleen de zuurstof een factor zijn. Heb je ook geprobeerd de schuiven nog verder te knijpen?

Overigens heeft de bastard wel eens last van speling op de topcap waardoor je valse lucht trekt, maar dat zou na verloop van tijd dicht moeten slippen. Helemaal als je vettige stukken vlees maakt. Hoe weet je dat je teveel speling hebt? Als je alles dicht zet maar het vuur niet wil doven of het lang duurt. Dan word het tijd om aan de bel te trekken bij de fabrikant.
Ik had de onderste schijf bijna helemaal dicht en de bovenste ook op een heel klein kiertje.

Na hoelang zou ik verschil moeten merken? En wat is ongeveer de tijd dat een bastard Large normaal gesproken dooft?

Ook ben ik eigenlijk nog van plan om de topcap van een VX te kopen maar hier wacht ik nog even wat reviews van af, zou deze al een stuk beter zijn?

Ik heb zelf geen keramische BBQ maar de Weber Summit.
Als je daarbij de rooktest doet is hij absoluut niet potdicht.
Tóch met alle schuiven dicht is hij in no time uit. Dat betekend wat mij betreft dat hij nog niet koud is maar niet meer gaat branden als ik hem open of de schuiven open.
Als je BBQ temperatuur oploopt of als hij niet uitgaat heb je dus een behoorlijke trek / lekkage.
Zoals hierboven aangegeven wordt de schuiven verder knijpen. Bijna is niet helemaal.
De speling op je topkap zou vanzelf dicht moeten gaan. Er zijn wat draadjes te vinden waarbij mensen het op een andere manier opgelost hebben.

Ik had de onderste schijf bijna helemaal dicht en de bovenste ook op een heel klein kiertje.

Na hoelang zou ik verschil moeten merken? En wat is ongeveer de tijd dat een bastard Large normaal gesproken dooft?

Ook ben ik eigenlijk nog van plan om de topcap van een VX te kopen maar hier wacht ik nog even wat reviews van af, zou deze al een stuk beter zijn?
Na een half jaar was ik het zat en heb ze toen gemaild en een nieuwe gekregen. De tweede die ik kreeg was binnen een half jaar goed dicht geslipt en werkt perfect. Dus denk dat die half jaar aardig in de buurt komt.

Volgens mij is de mijne nu na 2 uur echt gedoofd. Als ik hem dan open en erin blaas zie ik geen kooltjes meer oplichten.

Overigens kan je ook de topcap van de big Green Egg erop zetten. Die past ook.

Tussendoor (te) veel de deksel geopend? Dan gaat de temperatuur ook omhoog.
Ik hou mijn deksel zo veel mogelijk dicht, enkel om snel mijn vlees in te sprayen. Later alleen kort open gehad op mijn deflector plates eruit de halen voor het afgrillen van broodjes. Als het goed is zou zulke kort de deksel open hebben geen probleem moeten zijn?

Ik heb zelf geen keramische BBQ maar de Weber Summit.
Als je daarbij de rooktest doet is hij absoluut niet potdicht.
Tóch met alle schuiven dicht is hij in no time uit. Dat betekend wat mij betreft dat hij nog niet koud is maar niet meer gaat branden als ik hem open of de schuiven open.
Als je BBQ temperatuur oploopt of als hij niet uitgaat heb je dus een behoorlijke trek / lekkage.
Zoals hierboven aangegeven wordt de schuiven verder knijpen. Bijna is niet helemaal.
De speling op je topkap zou vanzelf dicht moeten gaan. Er zijn wat draadjes te vinden waarbij mensen het op een andere manier opgelost hebben.
Dan ga ik aankomend weekend weer eens spelen met de schuiven. Ik vind deze topcap in ieder geval al veel fijner werken dan mijn oude margrietschijf. Nu nog wat vettig vlees erop bereiden zodat deze sneller dicht zal zitten 😁

Na een half jaar was ik het zat en heb ze toen gemaild en een nieuwe gekregen. De tweede die ik kreeg was binnen een half jaar goed dicht geslipt en werkt perfect. Dus denk dat die half jaar aardig in de buurt komt.

Volgens mij is de mijne nu na 2 uur echt gedoofd. Als ik hem dan open en erin blaas zie ik geen kooltjes meer oplichten.

Overigens kan je ook de topcap van de big Green Egg erop zetten. Die past ook.
Bedankt voor je reactie. Ik zal het eventjes de tijd geven en wat vettige vlees gerechten erop bereiden. Hopelijk dat ik over een tijdje verschil zie. Misschien zoals eerder aangegeven ook de schuiven nog wat verder dichtzetten. Ik ga het zien, bedankt voor nu!😄

Tja , meerdere factoren mogelijk,
Je topvent lijkt mij wel aardig aan te sluiten, mogelijk toch te kleine kolen of teveel de Dome open gehad . Of hij stond aardig in de wind . Deze zetting van de schuiven zit ik op 110 graden.
Zou eens andere kolen gebruiken, Dammers is een mooie allrounder.
Ik merk zelf bij mijn bastard dat als ik hem op 1 punt aan steek dat de temperatuur later oploopt en als ik hem op 3 punten aan steek zodat er een gehele gloed op de oppervlakte is hem sneller stabieler krijg en blijft.

Tja , meerdere factoren mogelijk,
Je topvent lijkt mij wel aardig aan te sluiten, mogelijk toch te kleine kolen of teveel de Dome open gehad . Of hij stond aardig in de wind . Deze zetting van de schuiven zit ik op 110 graden.
Zou eens andere kolen gebruiken, Dammers is een mooie allrounder.
Ik merk zelf bij mijn bastard dat als ik hem op 1 punt aan steek dat de temperatuur later oploopt en als ik hem op 3 punten aan steek zodat er een gehele gloed op de oppervlakte is hem sneller stabieler krijg en blijft.
Ik denk zelf ook dat het aan m’n kolen ligt. Ik had de Quebracho rode zak, maar het waren bijna alleen maar kleine stukken houtskool wat eruit kwam, kon het haast gruis noemen.
Ook stond er die dag enorm veel wind dus dat zou inderdaad ook nog een rol kunnen spelen…

Waar is dammers te verkrijgen? Gebruik jij de one minute lighter of wokkels om op 3 punten aan te steken? Dit is misschien nog wel een goeie om dit de volgende keer eens te proberen.

IMG_1762.jpeg

Ligt niet aan je kolen zou ik zeggen.
Gewoon verder knijpen.
Wind op de ventilatie kan wel voor variatie zorgen.
In het begin gaat er ook veel warmte in het keramiek zitten. Als dat in evenwicht komt gaat de temperatuur in de kamado weer oplopen.
Als je zones hebt met veel gruis kan het wel zijn dat je houtskool daar minder brand maar dan nog moet de kamado op de schuiven reageren.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Ik denk zelf ook dat het aan m’n kolen ligt. Ik had de Quebracho rode zak, maar het waren bijna alleen maar kleine stukken houtskool wat eruit kwam, kon het haast gruis noemen.
Ook stond er die dag enorm veel wind dus dat zou inderdaad ook nog een rol kunnen spelen…

Waar is dammers te verkrijgen? Gebruik jij de one minute lighter of wokkels om op 3 punten aan te steken? Dit is misschien nog wel een goeie om dit de volgende keer eens te proberen.

Bekijk bijlage 76628
Dammers is bij ons bij de Sligro en Veneboer te vinden, weet niet waar het bij jou is.
Ik steek hem met een gasbrander aan , daarvoor deed ik het met een lighter .
Je moet van alles eens proberen zo ondervind je wat het beste voor jouw werkt.

Terug
Bovenaan Onderaan