Beef en Steak

Op cederhouten plank gegrilde kippenbouten met soja/gemberglazuur

Tom Hendriks

Pitmaster
Met dank aan Frits weet ik nu hoe ik foto's moet plaatsen, dus zal er maar meteen gebruik van maken.....
Gister heerlijke kippenbouten gegrild op cederhoutenplanken met een glazuur van Soja en Gember....
S'middags marinade gemaakt van soja, balsamico azijn en bruine suiker. Op het vuur in laten koken tot ongeveer de helft overblijft. Nu knoflook, gember, chilli vlokken toevoegen en vervolgens sesamolie. De kippenbouten in een schaal leggen en 3/4 van de marinade erover schenken. Bouten paar keer omkeren zodat ze goed in de marinade staan en vervolgens in de koelkast. BBQ op 175-230 gr (direct & indirect). Cederhouten planken op direct leggen zodat ze beginnen te roken, dan omdraaien en de bouten erop leggen. Nu direct ongeveer 10 minuten grillen en dan de planken op indirect en laten garen (ongeveer 35-40 minuten). Het is kip dus kerm moet 75 gr zijn. De laatste 15-20 minuten bouten af en toe insmeren met glazuur.
Net voor het opdienen nog een laatste keer bestrijken met glazuur.
En dan smullen maar. HEERLIJK waren ze....

2gxrbrc.jpg

Wow dat ziet er goed uit.

Wat ik ff niet snap is dat direct/indirect stuk.
Heb je eerst de kippetjes ZONDER plankje direct gedaan en daarna de kip op de plankjes aan de 'indirecte kant'?
Als dat zo is hoe kunnen de plankjes dan zo verbrand zijn en dus rook gaan genereren?

Of heb je de kippetjes op het plankje direct gedaan en daarna alles naar indirect verschoven?
alvast bedankt!

Ik vroeg me ongeveer hetzelfde af als Groundhog , maar hoe je het ook gedaan hebt , het ziet er heerlijk uit !

dat ziet er zeer smakelijk uit

Vanavond hetzelfde recept....
Ik heb eerst de plankjes zonder kip op direct gelegd totdat het plankje begint te roken. Daarna het plankje omgedraaid en de kippenbouten erop gelegd en terug op direct en dan voor 5 A 10  minuten. Daarna de plankjes(s) op indirect en dan 35 A 40 minuten op indirect.....laatste 10-15 minuten insmeren met glac? en dan smullen maar.... :-SS

Ps: de plankjes zijn al een paar keer gebruikt.....

2gxrbrc.jpg

Ik weet niet waarom mijn foto ineens niet meer beschikbaar is....????
Ik heb net een nieuwe foto geplaatst. Ik hoop dat deze wel op het forum blijft staan :)

Graag gedaan. Dat is het mooie van een forum. Ik ben bijna een week lud en heb al zoveel geleerd en inspiratie opgedaan.
Succes en haal ze maar snel uit de kast... :)

Moooooooooooooooooooie kippies! Lekker hoor.

Dat sausje klinkt goed, en het resultaat ook !

Terug
Bovenaan Onderaan