Beef en Steak

Ochtendstond heeft spareribs in de mond

Cédric12345

Vuurmaker
Een BBQ-avontuur van 10 kilo puur genot

Het was alweer even geleden dat er nog eens spareribs op het menu stonden. En je kent het wel: hoe langer je iets uitstelt, hoe groter de drang. Dus toen het verlangen naar dat sappige, rokerige vlees ondraaglijk werd, ging ik op zoek naar een goeie deal.

Een berg ribben voor een prikje

Na wat online speurwerk kwam ik uit bij Beef & Steak. Jackpot: 10 kilo spareribs voor €89. Meteen besteld. Want als we het doen, doen we het goed.

In ons druk huishouden is er zelden ruimte voor een hele dag BBQ'en, dus besloot ik de volledige batch in één keer te bereiden. De planning: vrijdagavond beginnen om 18u en hopen dat we middernacht klaar zijn.

Last-minute herschikking

De spareribs lagen braafjes te ontdooien in de koelkast van woensdag tot vrijdagavond. Maar plots stond er een tennismatch op het programma vrijdagavond. Daardoor moest het schema op de schop.

Middernachtelijke voorbereidingen

Na de (gewonnen) match ging ik meteen aan de slag. De vliezen werden verwijderd en de ribben ingewreven met de heerlijke kruidenmix van Burn.
1000028680.jpg

1000028682.jpg

En ja, 10 kilo ribs... dat past niet op één BBQ. Dus naast m’n Kamado Joe, haalde ik ook m’n Weber Kettle boven.

Tegen middernacht stonden beide BBQ’s startklaar, enkel nog een wokkel nodig om te starten. Snel het bed in, want de wekker stond op... 5 uur. Jawel.

Vroege vogels roken de beste ribs

Stipt om 5u uit de veren. Met halfopen ogen de wokkels aangestoken, en het feest kon beginnen.
Ik ben geen fan van te zachte, van het bot vallende ribs. Ik hou van een beetje bite. Daarom koos ik voor een temperatuur van ongeveer 130°C – de perfecte balans tussen malsheid en structuur.

Ik volgde de werkwijze van Smoking Dad BBQ:

2 uur roken

1 uur ingepakt garen

Op de Kamado gebruikte ik de bekende IKEA-rekjes om de ribs mooi te stapelen. Een prachtig zicht: die BBQ volgeladen met vlees, klaar om magisch te worden.
1000028688.jpg
1000028692.jpg
1000028697.jpg

Het grote inpakwerk

Na 2 uur ging elke rib in folie met een klontje boter. Opnieuw de BBQ op. Met zoveel ribben was dat geen klein werkje.
Sommige ribben voelden na één uur in folie al boterzacht, andere kregen nog wat extra tijd.

De finale: lakken & karamelliseren

Volgende uitdaging: hoe krijg je op al die ribben de BBQ-saus mooi gekaramelliseerd?
Oplossing: een deel ging de oven in, de rest terug op de BBQ. Het huis vulde zich met die onmiskenbare geur van sticky ribs. Tegen 11u30 was het zover: het eerste stuk kon geproefd worden – puur geluk.
1000028725.jpg

De rest liet ik afkoelen voor ’s avonds, waar we er uitgebreid van genoten. Op één rib na...
Die was helaas verbrand. De onderste in de folie-stapel had de volle 170°C hitte te verduren gekregen toen de temperatuur even omhoog schoot. Een klein verlies op een verder glorieuze dag. RIP ribje.

Ribben voor weken

Na het feestmaal heb ik alles netjes vacuüm getrokken en ingevroren. Zo kunnen we de komende maanden nog regelmatig genieten van een stukje van deze mooie BBQ-sessie.

Extra tips & lessen geleerd

Weber Kettle & Snake-methode:
Ik gebruikte de snake methode met Ecobrasa. 3 blokjes onder, 2 erop. Maar ik haalde amper 110°C. Pas na wat extra blokjes kreeg ik het vuur op gang.

Tegelijk afhalen bij het inpakken:
Om afkoeling te vermijden, haalde ik de ribs per 3-4 stuks van de BBQ. Resultaat? Kamado schoot naar 170°C door het herhaaldelijk openen. Volgende keer haal ik alles
tegelijk af. In 10 minuten koelen ze heus niet dramatisch af.

Goed bezig! Prachtig verslag. Dat wordt smullen.
Mooie tuin heb je ook.

Terug
Bovenaan Onderaan