Beef en Steak

Nieuwe pannetjes inbranden

Thunderflash

Stoker
Vanmiddag maar eens de tijd genomen om de nieuwe gietijzeren pannetjes van de Jumbo in te branden.

IMG_8057.jpeg

Beste pannetjes. Heb er ook 1 maar de afwerking is netjes. Beter dan mijn Windmill skillet.

Ik brand overigens altijd "indirect" in wil voorkomen dat seasoning op plekken te heet wordt en verbrand.

Wat @Cherrywood zegt.
Indirect seasonnen
Wel erg leuke pannetjes

Wel, ik heb de de pannetjes niet indirect ingebrand. Gelukkig is het wel allemaal goed gegaan. Wijze les voor de volgende keer.

Je zult ze waarschijnlijk nog 1 of 2 keer moeten behandelen om er echt een goede laag op te krijgen.
Giet ijzer gaat een levenlang me maar heeft zijn onderhoud nodig.

@Cherrywood +1 +1
Zeker nog een keer (indirect) inbranden,
Vervolgens nooit meer met afwasmiddel etc afwassen erin

@Cherrywood +1 +1
Zeker nog een keer (indirect) inbranden,
Vervolgens nooit meer met afwasmiddel etc afwassen erin
@Peter64 , ook ik dacht jarenlang dat afwasmiddel en gietijzer niet samen gaan.
Echter sinds een jaar volg ik Cast Iron Chris op Instagram, hij laat zien dat je gietijzer prima kan afwassen met zeep. Gewoon daarna weer even insmeren met onderhoudsmiddel en dan al het overtollige weghalen en weer even de oven in. Hij geeft ook allerhande tips hoe te seasonen.

Sowieso is deze man een aanrader om te volgen, hij restaureert de meest mooie oude gietijzeren pannen. Daar wordt ik hebberig van.

Was mijn gietijzeren pannen ook af met een druppeltje afwas middel, daar krijg je echt niet een goede gezette seasoning mee weg ,
Ik vet ze in en heb ze in een luchtdichte kist .
Nooit geen problemen mee .

@Peter64 , ook ik dacht jarenlang dat afwasmiddel en gietijzer niet samen gaan.
Echter sinds een jaar volg ik Cast Iron Chris op Instagram, hij laat zien dat je gietijzer prima kan afwassen met zeep. Gewoon daarna weer even insmeren met onderhoudsmiddel en dan al het overtollige weghalen en weer even de oven in. Hij geeft ook allerhande tips hoe te seasonen.

Sowieso is deze man een aanrader om te volgen, hij restaureert de meest mooie oude gietijzeren pannen. Daar wordt ik hebberig van.
Bedankt voor de tip @Frits (y) Volg hem nu.....oppassen dat ik hier niet te veel tijd in ga kwijt raken 🫣

Was mijn gietijzeren pannen ook af met een druppeltje afwas middel, daar krijg je echt niet een goede gezette seasoning mee weg ,
Ik vet ze in en heb ze in een luchtdichte kist .
Nooit geen problemen mee .
Plus 1, doe ik ook en de seasoning blijft prima.

• Leuk
Waarderingen: Rdj
Moet zeggen dat Crisco ook een mooie seasoning geeft en minder rookt dan de cocosolie die ik daarvoor gebruikte.....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Ieder doet het op zijn manier ,ik was ook altijd af met een klein drupje afwas spul ,spoel goed af en zet hem even op het gas tot hij goed droog is en smeer in met zonnebloem olie en de pan blijft heel mooi en bakt ook niet aan ,doe ik al jaren.
De aller eerste keer heb ik hem wel ingebrand natuurlijk ,maar zo blijft hij goed.

Ook ik maak mn gietijzer schoon met een drupje afwasmiddel.
Eigenlijk het enige wat ik heb gemerkt dat de seasoning echt aantast is zure gerechten, zoals bijvoorbeeld italiaans stoofvlees of andere gerechten met tomaat.
Ik smeer daarna de binnenkant altijd even in met een neutrale olie en laat hem goed heet worden op het vuur, daarmee gaat mijn DO al jaren mee.

Ik gebruik tegenwoordig AH Airfryer & ovenolie spray om ze in te smeren na het afwassen.

Terug
Bovenaan Onderaan