Beef en Steak

Nieuwe Kamado Joe & Smokey Chicken Wraps

Cédric12345

Sprokkelaar
Afgelopen week was het eindelijk zover: ik kon een Kamado Joe Classic II aanschaffen met een mooie Black Friday-korting! Naast de kamado zelf nam ik ook een aantal accessoires mee: een soapstone, een gietijzeren grill, een Dutch oven, een pizzasteen en wat handige extra's. Blij met mijn aankoop, maar helaas moest ik nog even wachten voordat ik deze nieuwe aanwinst kon uitproberen.

Op zondag vond ik eindelijk tijd om de kamado in te branden, en natuurlijk combineerde ik dit met een heerlijk gerecht. Ik besloot een eigen twist te geven aan de Smokey Chicken Sandwich van Jordy Althuizen, en wat was dat een succes!

8f5f3516-dd8f-4823-8b5c-2f669c0cc987-1_all_155614.jpg

Aan de slag met de Kamado

Eerst een paar wokkeltjes tussen de kolen gelegd en alles opengezet. Binnen tien minuten brandden de kolen al lekker. Daarna gingen de heat deflectors erin, en liet ik de kamado op temperatuur komen. Na wat fijnregelen stond de temperatuur stabiel rond de 130°C, en konden we aan het echte werk beginnen.

1000022742.jpg

Kip en groenten

De kippendijen bestrooide ik met een all-purpose rub en legde ze in de kamado. Boven de kip ging een papillot gevuld met paprika, champignons en courgette. Deze groentjes zorgden voor een mooie side dish zodat we ook wat gezonds binnen krijgen.

1000022743.jpg

1000022746.jpg

Ranchsaus

Terwijl de kip gaarde, maakte ik een frisse ranchsaus. Dit ging erin:

Zure room

Mayonaise

Een scheutje melk

Fijngehakte bieslook en peterselie

Sap van een halve citroen

Na even proeven was de saus perfect: fris, romig en vol van smaak.

Perfect gegaarde kip

De kippendijen waren na een tijdje op temperatuur: 75°C volgens mijn Meater-thermometer. Tijd om de kamado te openen en die sappige stukjes kip van het rooster te halen. Voor de zekerheid prikte ik nog even met de thermometer, en omdat twee stukjes nog op 71°C zaten, liet ik die even liggen. De papillotjes kwamen ook mooi gaar van de barbecue af.

Afgrillen en wraps maken

Nu werd het tijd om de wraps samen te stellen. Maar eerst haalde ik aan één kant de heat deflector eruit en ging de temperatuur omhoog. Dit was perfect om wat speklapjes te grillen.
1000022747.jpg

Toen die klaar waren, begon ik aan het bouwen van de wraps:

1. Een dikke lepel ranchsaus als basis.

2. Gevolgd door sappige stukjes kip en knapperig spek.

3. Mozzarella en geraspte kaas erover voor een heerlijke smeuïge bite.

4. Toevouwen en vastzetten met een tandenstoker.

De wraps gingen nog even op de kamado om ze knapperig te grillen.

1000022750.jpg

1000022751.jpg

1000022753.jpg

Het Resultaat

Wow, die eerste hap! De sappige kipsmaak, de gesmolten kaas, het zoute spek... alles kwam perfect samen. We hebben met z'n tweetjes intens genoten van deze maaltijd. En als bijgerecht aten we de gegrilde groenten uit de papillotjes. Gezond en smakelijk tegelijk!
1000022754.jpg

Conclusie

Mijn eerste ervaring met de Kamado Joe was een groot succes. Het gemak, de smaak, en de veelzijdigheid van deze barbecue hebben me nu al overtuigd. Eén ding is zeker: mijn goede voornemens voor het nieuwe jaar zullen zeker iets met barbecueën te maken hebben.

Tot de volgende keer!

Smokey groeten

Laatst bewerkt:
Oh die wraps zijn heel erg lekker, maken wij hier ook regelmatig.
Wel ff een balansdag inlassen. 😂

Die wraps zien er goed uit! Mooie start met je nieuwe speelgoed.

Terug
Bovenaan Onderaan