Beef en Steak

nieuw rooster voor Weber kettle 57

BernhardQ

Pitmaster
Ben opzoek naar een nieuw rooster voor mijn Weber kettle 57.

Ik heb hier op het forum wel eens wat gelezen over welk rooster her beste is. Met name tegen roest. Maar kan dat niet meer zo snel vinden.

Wie o wie kan hier Iets zinnigs over zeggen

Het hoeft geen gbs rooster te zijn.
Een rooster met 2 van die scharnieren vind ik wel handig.

Kijk eens op Amazon

IMG_2153.png

Ben opzoek naar een nieuw rooster voor mijn Weber kettle 57.

Ik heb hier op het forum wel eens wat gelezen over welk rooster her beste is. Met name tegen roest. Maar kan dat niet meer zo snel vinden.

Wie o wie kan hier Iets zinnigs over zeggen

Het hoeft geen gbs rooster te zijn.
Een rooster met 2 van die scharnieren vind ik wel handig.

Over roest kan ik het volgende zeggen: ze roesten allemaal op den duur als je ze niet goed onderhoudt. Ik heb vorig jaar een soort van marktplaatsjacht gemaakt op Weber 57 cm ketels, totaal 13 stuks, allemaal voor vrienden, collega’s en familie.

In een straal van 10 km van mijn huis vond ik verschillende Weber 57 cm ketels, bouwjaar 1992 tot en met 2022, met de goedkoopste voor 9 euro (zie foto) en de duurste voor 50 euro, met verschillende typen roosters, zowel met als zonder het GBS-systeem.

Je kon wel zien dat deze al een tijdje niet gebruikt waren, er zat op alle typen roosters roest.

tempImagennzVvG.png

tempImagePuttVD.png

Het rooster wat ik toe bij bijna alle Webers heb vervangen kocht ik op amazon.nl was deze. niet rvs. maar doet het al. 2 jaar prima

Bedankt voor de reacties.

Wat ik eigenijk bedoel zit er veel verschil tussen de volgende 2 roosters.

€ 80,000 € 80,00 vind ik wel genoeg, alles roest uiteindelijk, de roosters van Grilrost zijn wat aan de dure kant.

Laatst bewerkt:
Onlyfire rooster

https://www.amazon.nl/Roestvrij-Grillrooster-BBQ-System-Houtskoolgrills-Pizzasteen/dp/B0BJPW4JPS/

Of als je een "gbs" rooster wilt

https://www.amazon.nl/Onlyfire-Grillrooster-BBQ-System-Houtskoolgrills-Pizzasteen/dp/B0BJPVR5TZ/

Het eerste rooster gebruik ik zelf, veel handiger dan een gbs rooster, kuist ook meer makkelijk. Ben aan mijn 2de rooster in +-4 jaar bezig. Mijn performer staat het hele jaar gewoon buiten onder een hoes. Ik bbq wel het hele jaar door. Wat wel een groot verschil is (is bij andere "namaak" roosters ook zo) is dat het iets minder dik is dan een origineel Weber rooster. Mijn 2de rooster is een "spaak" (of hoe je noem je dat) wel losgekomen na een jaartje, heb er hier al een nieuw liggen, dat we voor het "officiële" zomerseizoen gaan gebruiken. Maar bij mij is het dus altijd bbq weer als het niet regent en de wind geen standje orkaan is.

Dat de niet Weber roosters minder dik zijn kan wel "nadelig" zijn als je er veel gewicht op legt bijvoorbeeld, maarja je gaat op een kettle ook geen heel varken leggen. Ik heb nog niks gemerkt dat deze echt doorbuigen ofzo.

Wat wel heel slecht is voor een rooster is dus heel hoge temperaturen, ik bakte pizza met dan nog wat hout bij op het oringele rooster, en dan zag je dat rooster zo achteruit gaan qua roest vorming.

En je kan van onlyfire ook een volledig gietijzer rooster vinden

Ben ooit gestopt met Weber roosters te kopen die toch niet voldeden, toentertijd (2011-2013) waren er grote kwaliteitsproblemen met de verchroomde roosters. RVS roosters waren er nog niet, die waren, als ik me goed herinner, pas halverwege 2013 of begin 2014 goed leverbaar. Dus een eenvoudig RVS Rooster bij de Hornbach gekocht.
Dat was in de tijd dat ik de Weber alleen nog gebruikte om mee te nemen naar evenementen, thuis gebruikte ik voornamelijk alleen de Primo nog.
Rooster diameter 54,5 cm 24,95 Euro en dat kost hij nog steeds. (originele Weber 57 rooster is ook diameter 54,5 cm bron: Weber)

Terug
Bovenaan Onderaan