Beef en Steak

Nieuw rooster, Standaard of gietijzer ?

Boldeagle

Gerijpt
Hoi,

Ik ben aan een nieuw rooster toe (Weber 57 cm) en nu weet ik dat een aantal onder ons een gietijzeren variant heeft.
Nu ben ik hier ook over het nadenken, maar wat zijn de ervaringen hiermee en wat is er beter of slechter dan de standaard roosters ?
Alvast bedankt

Mike

Een heel gietijzeren rooster heeft wat meer onderhoud nodig i.v.m. roesten. Je hebt wel weer killer grillmarks. Het werken ermee is anders dan met een standaard rooster, her reageert anders, dus je zult er wat ervaring mee op moeten doen. Maar met wat TLC (tender loving care) heb je een rooster dat een leven lang meegaat.

Gebruik zelf vrijwel uitsluitend het gietijzeren rooster bij vlees dat op hogere temperatuur bereid wordt. Vind het onderhoud heel erg meevallen. Na gebruik niet direct schoonmaken maar pas voor de volgende keer gebruik (Q opstoken en de borstel erover). Voordeel is dat rooster door vet dan beschermd wordt.
Geen enkel probleem met roest. Heb rooster wel geseasoned voor het eerste gebruik.
Gietijzer wordt heter waardoor vlees mooie grillmarks krijgt. Doet ook wat voor de smaak. Door de hogere temperatuur carameliseert het vlees op de plaatsen waar het rooster geraakt wordt.
Ideaal voor steaks en burgers.
Ik heb dit rooster
http://www.bbqinnovationsstore.de/cig-the-original/index.php
Heb er wel een "heber"bijbesteld om de roosters makkelijk te kunnen verwijderen en een inzetstuk met ??n vlakke en ??n geribbelde kant. Deze gebruik ik om uitjes etc. te bereiden.

Best of both worlds misschien?

http://www.weberstephen.nl/Accessoires-Details.aspx?ID=140&ProductID=PROD509&pagetitle=Gourmet%20BBQ%20systeem%20?%20set%20met%20Sear%20Grate

Is toch wel een klein stukje gietijzer, 4 flinke steaks passen met hangen en wurgen.

Jawel maar het leuke is dat je rooster ook kan vervangen door een gietijzeren pannetje of wok. En voor reverse searing heb je ook niet de hele oppervlakte van je bbq nodig. De Weber kolenbakjes die je aan weerskanten kan zetten kan je dan in de midden tegen elkaar aanzetten en heb je bijna een cirkel. Of nog beter gebruik de ring uit een wsm in de midden.
Verder denk ik er wel over na om ook die gehele gietijzeren set erbij te kopen, voor als ik is veel steak eters heb. Wist niet waar ik die kon kopen. Prijs valt me reuze mee.

Ik heb indertijd ook de afweging Weber sear grate of geheel gietijzer gemaakt.
Met name de kleine ruimt van de Weber heeft de doorslag gegeven.
Zijn hier met zijn vieren en er blijven nog wel eens mensen eten ;)
Ook qua prijs is mijn rooster interessanter.
Voordeel van de Weber sear grate is dat die ge?mailleerd is en daardoor makkelijk schoon te maken.
Succes met de keuze

Ik wil vnml allround kunnen werken dus niet wisselen van roosters oid. Is een brood of groenten een probleem met gietijzer dan ? zoals ik de reacties zie wordt er vnml over vlees gesproken

Ik heb een gietijzeren rooster voor op mijn WGA. Een paar keer gebruikt, maar ik vind het voor mij niet veel toevoegen. Dus hij hangt hier in de schuur.

Terug
Bovenaan Onderaan