Beef en Steak

Nieuw hier

Petra

Sprokkelaar
Hallo Ik ben Petra,
ik heb gisteren mijn Baste kamado small 16 inch ontvangen . De eerste keer dat ik niet met een simpele bbq werk. Nu lijkt het mij zo fijn om met een kamodo te werken/bakken/grillen
Ik vind het nu al niet leuk meer , Ik ben aan het inbranden zoals beschreven staat . eerst even 10 min met het vuur de klep open en dan langzaam dicht gedaan en de roosters open om 13:30 begonnen en nu is het 15.15 uur en is hij nog niet op 150 gr zit foto .
na uren.jpg
ach ja :( wat doe ik verkeerd ?
Zo staat het

17237339281161695248391840691827.jpg

17237339586018690144731886054534.jpg

Laatst bewerkt:
Kamado`s zijn voor slow cooking hè duurt even...........

Flauwe grap.

Het voelt ook niet warmer ? je thermometer klopt?

Als de bbq brandt en je haalt je temperatuur niet dan is dit vrijwel zeker een gebrek aan zuurstof.
Staan de schuiven onder in en boven in open?

Foto`s van je set up maken helpen makkelijker.

Kamado`s zijn voor slow cooking hè duurt even...........

Flauwe grap.

Het voelt ook niet warmer ? je thermometer klopt?

Als de bbq brandt en je haalt je temperatuur niet dan is dit vrijwel zeker een gebrek aan zuurstof.
Staan de schuiven onder in en boven in open?

Foto`s van je set up maken helpen makkelijker.

17237337550591942424934642948998.jpg

17237337772898582653162280432898.jpg

Welkom op het genootschap! Dat is vervelend om te horen dat het niet lukt met temperatuur! heb je ook een foto van de binnenkant?

Welkom overigens, Veel plezier hier.

Als alles open staat en de temperatuur wil niet fel door stijgen is er toch te weinig luchtstroming.

Zou de kamado uit laten gaan, laten afkoelen en dan foto`s posten van hou het er binnen in uit ziet.

Als alles open staat en de temperatuur wil niet fel door stijgen is er toch te weinig luchtstroming.

Zou de kamado uit laten gaan, laten afkoelen en dan foto`s posten van hou het er binnen in uit ziet.
Dat zal ik doen , hij koelt nu af. Hij was wel goed warm.

Zal ik doen

Daar waar die luchtschuif onder open staat, zit in het verlengde daarvan ook de opening van je keramische vuurkorf of moet je die korf misschien nog iets draaien? Verder is het principe heel simpel, meer luchtstroming is meer zuurstof is meer hitte... dus schuiven onder en boven verder open. Voor meer hitte... maar blijf in de buurt! Tenslotte kan het zijn dat je slechte houtskool hebt gebruikt, of te weinig.

Veel succes en kom nog eens terug hier... ook en vooral als het beter gaat!

Welkom Petra

Ben benieuwd of een 2de poging met zoals sander al aangaf het binnen in draaien van je vuurkorf het verschil maakt.
Ontbranden, lucht ( doorstroom ) brandstof en hij zou als een raket moeten gaan :-)

Kwam er lang veel rook uit je kamado of dat niet?

Je thermometer in kokend water testen om te kijken of die goed werkt ook zeker even proberen zoals Cherrywood ook al vermelde

De luchtopening stond niet helemaal goed tegenover het rooster maar veel scheelde het niet . De thermometer zoals je zei in kokend water getest de temperatuur liep gelijk op. Morgen doe ik weer een poging. Het gaat mij zekers lukken . Jullie zijn toppers om zo goed te helpen.

20240815_192948.jpg

20240815_193000.jpg

20240815_200856.jpg

Je thermometer klopt dus. Wat je ook nog kan proberen is de bovenste schuif (je Margriet) helemaal open/eraf. Nu heb je al veel luchttoevoer op jouw eerste foto maar je kan hem ook helemaal eraf schuiven. Als zelfs dat niet werkt dan is de vraag welke houtskool gebruik je?

Mocht het met de margrietschijf helemaal open nog niet lukken dan kan je misschien verklappen in welke regio je woont. Er is vast wel een forumlid dat je op weg kan helpen bij jou in de buurt.

Op de eerste foto van je laatste post lijkt het ook alsof je vuurkorf erg richting 1 kant van je Kamado staat, die in het midden zetten kan ook helpen.

Je thermometer klopt dus. Wat je ook nog kan proberen is de bovenste schuif (je Margriet) helemaal open/eraf. Nu heb je al veel luchttoevoer op jouw eerste foto maar je kan hem ook helemaal eraf schuiven. Als zelfs dat niet werkt dan is de vraag welke houtskool gebruik je?

Mocht het met de margrietschijf helemaal open nog niet lukken dan kan je misschien verklappen in welke regio je woont. Er is vast wel een forumlid dat je op weg kan helpen bij jou in de buurt.
Morgen zet ik margrietshuif helemaal open , en zoals iemand zei mijn vuurkorf goed in het midden zetten. Je mag toch wel weten in welke regio ik woon. In de buurt van de elfjes haha de Efteling .

Succes Petra!
Zelf vond ik voldoende temperatuur halen ook moeilijk met een 13 inch kamado (een heel kleine dus).
Soms haalde ik de margrietschijf boven er helemaal AG om veel zuurstof door te laten. Veel houtskool gebruiken hielp dan ook. Dus niet half vullen...

Morgen zet ik margrietshuif helemaal open , en zoals iemand zei mijn vuurkorf goed in het midden zetten. Je mag toch wel weten in welke regio ik woon. In de buurt van de elfjes haha de Efteling .
Ga ook eens een keer langs bij de fire station in kaatsheuvel, misschien ken je het al wel.
Ben er zelf nooit geweest maar de website ziet er wel goed uit. Ze verkopen bijv dammers houtskool vind ik persoonlijk een toppertje.
Ze hebben daar best wat spulletjes voor de bbq, ze verkopen er ook vlees.

Zeker een tripje waard

Wat voor kolen gebruik je?
Misschien heb je een harde kolen soort die moeilijk aan gaat bijv. Quebracho. Marabu en vooral Acacia kolen gaan stuk makkelijker aan en zijn sneller heet.

Heb er geen ervaring mee, maar deze kool is inderdaad erg hard en gaat moeilijker aan. Je zou kunnen kiezen voor een Acacia of marabu kool.
Wat ik vaak doe ik combineren. Een kool is makkelijker aan gaat met deze quebracho. De hardere kolen blijven langer aan en heet maar gaan wel moeilijker aan. De zachtere zijn sneller weg maar gaan wel makkelijk aan. Ik gebruik meestal de kolen van Black Range (Acacia en Marabu) en The Bastard (Marabu en Quebracho). De marabu kolen gaan bij mij makkelijk aan met 1 aansteek wokkel. Die wokkels haal ik bij Hornbach. De quebracho kolen gaan vanzelf mee als de andere kolen heet genoeg zijn.

Terug
Bovenaan Onderaan