Vandaag op de bbq, 2 verschillende smaken spareribs: Jamaicaanse Jerk en Koreaanse Pittigheid.
De keuze voor deze 2 recepten had er vooral mee te maken dat de bereiding identiek aan elkaar is (zelfde temperatuur, zelfde tijdsduur).
En natuurlijk is dit een ideale manier om 2 smaken naast elkaar te proeven.
Ik begin wat niet goed ging...
Ik had geen Jamaicaanse Jerk rub besteld..., hierdoor ben ik terug gevallen op dit recept (LINK).
Eerst heb ik geprobeerd de rub in een staafmixer + hakmolen fijn te krijgen, dit gaf een te grof resultaat.
Ik heb het hierom overgegoten in een blender, met een veel gladder resultaat!
Alleen, de rub oogde (erg) nat waardoor ik benieuwd was hoe dit zal uitwerken als het verwarmd wordt...
Beide spareribs tegelijkertijd op de kamado gelegd en wat me op viel was dat deze Jamaicaanse (de 'natte jerk rub') erg snel indroogde.
Ook had ik hierbij iedere 30min die sparerib ingesprayd met een water/rum mengsel.
Al met al was deze sparerib naar mijn idee erg droog geworden (zowel van buiten als binnen; ook al zijn de spareribs niet dik bevleesd).
Roostertemperatuur was continu ca. 160 graden.
De glaze maakte veel goed (lekkere smaak!) maar helaas vond ik deze sparerib te droog geworden.
Dan de Koreaanse,
Deze spareribs waren daarentegen erg goed gelukt!
De rub was mooi ingetrokken, de sparerib was helemaal niet droog geworden (zoals de Jamaicaanse) en deze saus was ook erg lekker.
Conclusie
ik heb nu 3 verschillende spareribs gemaakt (Easterwood) en vooral genoten van de diversiteit aan smaken.
De volgende keer ga ik me wagen aan de 3-2-1 voor een stuk malser resultaat, de smaak ga ik nog uitzoeken
Gebruikte recepten:
Rub Jamaicaanse Jerk
Rub Koreaans
Spareribs side-to-side gerubd
Spareribs op de kamado (druipbakje zorgde voor een te lage temperatuur, die heb ik halverwege weg gehaald)
Glaze Jamaicaans
Glaze Koreaans:
Glazes opgewarmd
Spareribs gereed
Smullen maar
De keuze voor deze 2 recepten had er vooral mee te maken dat de bereiding identiek aan elkaar is (zelfde temperatuur, zelfde tijdsduur).
En natuurlijk is dit een ideale manier om 2 smaken naast elkaar te proeven.
Ik begin wat niet goed ging...
Ik had geen Jamaicaanse Jerk rub besteld..., hierdoor ben ik terug gevallen op dit recept (LINK).
Eerst heb ik geprobeerd de rub in een staafmixer + hakmolen fijn te krijgen, dit gaf een te grof resultaat.
Ik heb het hierom overgegoten in een blender, met een veel gladder resultaat!
Alleen, de rub oogde (erg) nat waardoor ik benieuwd was hoe dit zal uitwerken als het verwarmd wordt...
Beide spareribs tegelijkertijd op de kamado gelegd en wat me op viel was dat deze Jamaicaanse (de 'natte jerk rub') erg snel indroogde.
Ook had ik hierbij iedere 30min die sparerib ingesprayd met een water/rum mengsel.
Al met al was deze sparerib naar mijn idee erg droog geworden (zowel van buiten als binnen; ook al zijn de spareribs niet dik bevleesd).
Roostertemperatuur was continu ca. 160 graden.
De glaze maakte veel goed (lekkere smaak!) maar helaas vond ik deze sparerib te droog geworden.
Dan de Koreaanse,
Deze spareribs waren daarentegen erg goed gelukt!
De rub was mooi ingetrokken, de sparerib was helemaal niet droog geworden (zoals de Jamaicaanse) en deze saus was ook erg lekker.
Conclusie
ik heb nu 3 verschillende spareribs gemaakt (Easterwood) en vooral genoten van de diversiteit aan smaken.
De volgende keer ga ik me wagen aan de 3-2-1 voor een stuk malser resultaat, de smaak ga ik nog uitzoeken
Gebruikte recepten:
Jerk spareribs met rumsaus, heerlijk tropisch!
Waan je even in het Caraïbisch gebied met deze jerk spareribs met rumsaus. Pittige ribs met een fruitige barbecuesaus met rum. Als dat geen feestje is!
www.bbq-nl.com
Koreaanse spareribs, pittige Aziatische ribs van de BBQ!
Lekker pittige Koreaanse spareribs van de barbecue. Heerlijk bij een aardappelsalade maar bij een kom gebakken rijst passen ze net ze goed!
www.bbq-nl.com
Rub Jamaicaanse Jerk
Rub Koreaans
Spareribs side-to-side gerubd
Spareribs op de kamado (druipbakje zorgde voor een te lage temperatuur, die heb ik halverwege weg gehaald)
Glaze Jamaicaans
Glaze Koreaans:
Glazes opgewarmd
Spareribs gereed
Smullen maar