Beef en Steak

My first Sony...eh...ik bedoel Spareribs...

El Chico

Stoker
Normaal als we gingen Q-en werden altijd voorgegaarde en gemarineerde spareribs gekocht.
Vorig weekend heb ik een groot deel van de zondag voor het beeldscherm van de computer doorgebracht.
Er passeerde de geweldigste gerechten en ik dacht dit moet ik zelf eens maken.
Als inspiratie heb ik het recept van Mac's BBq Pit genomen (komt geloof ik ook wel eens op dit forum  ;) )
Vlees besteld bij Beaf & Steak en een rookbox met wat Hickoryhout bij vuur en rook, helaas was de Blues Hog Rub uitverkocht.
Hmmm... wat nu? Ik toen gekozen voor de Rub van de Killer Hogs.

021181D9-FA8B-4D24-AF0A-E6F85E09C81B-17530-000002FB769ECDCE.jpg

Zaterdagmiddag vlies van de Spareribs verwijderd en in de rub gezet, daarna een nachtje in de koelkast.

81B34A8F-B1A1-484A-BDA9-6F39B749E999-17530-000002FB2632D69A.jpg

Natuurlijk kun je niet alleen van vlees leven (al zijn de meningen daar over verdeeld) dus er moest nog iets bij.
Ik heb gezocht en gevonden, aardappel wedges van de Q.
Het recept komt van www.bluesmoke-bbq.nl
De aardappelen heb ik in de schil gelaten en deze goed gewassen met een champignonborsteltje.
In langwerpige stukjes gesneden en in een schaal met olijfolie, paprikapoeder en cayennepeper gehusseld, als laatste nog wat zout over de aardappelen.
Ze kunnen het laatste uur van de 2-1-1 methode op de Q.

De eerste twee uur heb ik de spareribs staand op de Q gedaan, ik heb nog geen ribrekje, maar met satepennen gaat dit ook prima.
Het hout in de smokerbox had ik 30 min in het water laten weken.

8361CA7A-584D-4162-A9F2-89304D4BF598-23889-0000041A99419B0E.jpg

Na twee uur van de Q af en in aluminiumfolie gewikkeld met wat vloeibare boter, honing en basterdsuiker en weer op de Q.

F5E2F14D-BBD8-45D7-8A61-C3A12867986E-24123-000004230AEE979E.jpg

Na een uurtje weer uit de folie gehaald en weer op de Q gelegd, de aardappelen gaan nu gewoon op het rooster naast de spareribs.
Hetgene wat in het aluminiumfolie is achtergebleven heb ik in een klein kommetje gedaan en de spareribs er na een halfuurtje mee ingesmeerd.

905CFE0A-F6DB-4A40-A255-016EE0B5C12F-24677-0000043864EEAE9E.jpg

Ik had het geluk dat vuur en rook.nl er een sachet BBQ-saus van Sweet Baby Ray's BBQ sauce er gratis bij had gedaan.
De ribs heb ik geserveerd met deze saus.
Al zeg ik het zelf, de spareribs waren fantastisch ze hadden de saus helemaal niet nodig.
De aardappelen hadden ietsje langer op de Q gemogen, dat is dus gewoon een kwestie van uitproberen, volgende keer beter.

02BE3EC5-840E-476D-823C-93697F39BF8F-25195-0000044D3C02E021.jpg

En natuurlijk is alles opgegaan..... ;)

62EF0EB2-A425-44A4-878F-886C319A784D-25195-0000044D424CAB9C.jpg

Kijk, dat zien we graag! Het ziet er goed uit, en zal dus wel vaker op tafel komen?

ziet er goed uit, is een lekker maaltje geweest zo te zien

nice! leuk dat je eens iets anders hebt gedaan dan inpakken met appelsap! hmmm *idee*

Ziet er lekker uit en dat inpakken met boter-honing-Bsuiker is een goed alternatief voor appelsap, ga ik ook eens doen.
Ga je nu nog eens voorgegaarde en gemarineerde ribs kopen of ga je voortaan zelf marineren en slow and low garen?

Tijmnan zei:
Ziet er lekker uit en dat inpakken met boter-honing-Bsuiker is een goed alternatief voor appelsap, ga ik ook eens doen.
Ga je nu nog eens voorgegaarde en gemarineerde ribs kopen of ga je voortaan zelf marineren en slow and low garen?
Altijd leuk om te weten :)

Mooie ribben, blij dat ze zo geslaagd zijn! En aardappelen mogen inderdaad best een tijd op de Q liggen...

Tijmnan zei:

Nee, voor mij geen voorgegaarde spareribs meer....

Dominique zei:
Kijk, dat zien we graag! Het ziet er goed uit, en zal dus wel vaker op tafel komen?

Zeer zeker, echt veel werk is het niet, het duurt alleen wat langer, dus mooi de tijd om een biertje te nuttigen  ;) .

Haha..that's the spirit!

Mooie ribben hoor.
Aardappelen moeten veel langer of een stuk heter.

Jammie, lekker ribbetje!

Wat ik met aardappeltje doe is ze insmeren met olijfolie en kruiden (wat er zoal in mijn kruidentuintje staat)
Dan zijn ze meestal in 1,5 uur klaar op 107 graden op de smoker..

Dat ziet er goed uit iMacBoy.
Ik voel mij zeer vereerd dat ik je mocht inspireren (daar is mijn blog allemaal om te doen)

Helemaal Top

Mac

Waren de ribben niet erg zoet met honing ?n suiker ?
Ze zien er goed uit !

Ze waren erg lekker en ik vond ze niet te zoet, beetje spaarzaam met de suiker omgaan.

Terug
Bovenaan Onderaan