Najaar 2019 is mijn veel gebruikte Primo naar een nieuw baasje gegaan. We gingen verhuizen en mijn idee was om in onze nieuwe tuin een mooie overdekte BBQ-hoek te maken met een nieuwe grill. Uiteindelijk heeft het allemaal best wel lang geduurd, maar nu na ruim anderhalf jaar zonder serieuze BBQ was het dan zover, mijn nieuwe grill stond in de garage.
Onderstel in elkaar zetten is eenvoudig, het meeste werk is het voorzichtig verwijderen van alle beschermfolie.
Zwaar!!!
Alles was erg goed verpakt, de meeste losse onderdelen zaten verpakt in hun eigen kartonnen doosjes...
... en de rest was beschermd met schuimrubber.
Daar staat hij dan in volle glorie.
Schoner dan dit zal hij nooit meer worden....
Ingebouwde BBQ Guru ventilator.
Onder de 400C blijven...
Shiny!
Maar waarom een Monolith en niet weer een Primo?
Mijn oude Primo heb ik in 2012 gekocht en ondanks dat ik hem met veel plezier gebruikt heb waren er toch wel wat minpuntjes. Afbladderende poedercoating door roest, roestend rooster, roestende bouten en moeren, vuurbox uit één stuk die dus twee keer vervangen moest worden wegens scheuren (wel goede garantie trouwens), goedkoop vilt wat regelmatig vervangen moest worden. Tot mijn teleurstelling was een 2021 oval vrijwel hetzelfde als een 2012 oval. Alleen de prijs was significant hoger.
Ik heb ook nog even een groen ei overwogen, maar ik werd niet zo erg blij van de prijs.
Ons forumlid Redfox is ambassadeur van Monolith en ik mocht afgelopen najaar bij hem thuis zijn collectie komen bekijken, Hij heeft me uitgebreid de verschillende modellen en opties laten zien . Uiteindelijk is het een “Monolith Classic PRO 2.0 BBQ Guru edition” met onderstel een paar extra accessoires geworden. De Pro2.0 is een gloednieuw model en de mijne is één van de eerste in Nederland. Ik heb wel lang moeten wachten voordat hij leverbaar was, maar vanwege de vele verbetering was het me wel waard.
Voordelen van dit model tov de concurentie;
- Ingebouwde BBQ Guru ventilator.
- Vuurbox in segmenten, frame van RVS.
- Standaard geleverd met 2 deflectorstenen, 2 vetopvangbakjes, 2 barbecueroosters, handgrepen en een asschepje.
- Roosters van RVS
- Glasvezel afdichting van de deksel, geen vilt meer.
- Verbeterd RVS scharnier tov de vorige Monolith Classic.
- Verbeterde ventilatie kap tov de vorige Monolith Classic.
- Prijs.
Tot nu toe ben ik heel erg onder de indruk van de geleverde kwaliteit en van de goede service van Monolith Nederland en Kamado Express.
Nu is zo'n schone grill wel leuk en aardig maar vies is beter, dus meteen maar een fikkie gestookt en wat vleesjes gegrild.
Eerste rook
En de eerste low and slow sessie.....
Sorry voor de crappy phonepics, de echte camera light nog in een verhuisdoos.
Onderstel in elkaar zetten is eenvoudig, het meeste werk is het voorzichtig verwijderen van alle beschermfolie.
Zwaar!!!
Alles was erg goed verpakt, de meeste losse onderdelen zaten verpakt in hun eigen kartonnen doosjes...
... en de rest was beschermd met schuimrubber.
Daar staat hij dan in volle glorie.
Schoner dan dit zal hij nooit meer worden....
Ingebouwde BBQ Guru ventilator.
Onder de 400C blijven...
Shiny!
Maar waarom een Monolith en niet weer een Primo?
Mijn oude Primo heb ik in 2012 gekocht en ondanks dat ik hem met veel plezier gebruikt heb waren er toch wel wat minpuntjes. Afbladderende poedercoating door roest, roestend rooster, roestende bouten en moeren, vuurbox uit één stuk die dus twee keer vervangen moest worden wegens scheuren (wel goede garantie trouwens), goedkoop vilt wat regelmatig vervangen moest worden. Tot mijn teleurstelling was een 2021 oval vrijwel hetzelfde als een 2012 oval. Alleen de prijs was significant hoger.
Ik heb ook nog even een groen ei overwogen, maar ik werd niet zo erg blij van de prijs.
Ons forumlid Redfox is ambassadeur van Monolith en ik mocht afgelopen najaar bij hem thuis zijn collectie komen bekijken, Hij heeft me uitgebreid de verschillende modellen en opties laten zien . Uiteindelijk is het een “Monolith Classic PRO 2.0 BBQ Guru edition” met onderstel een paar extra accessoires geworden. De Pro2.0 is een gloednieuw model en de mijne is één van de eerste in Nederland. Ik heb wel lang moeten wachten voordat hij leverbaar was, maar vanwege de vele verbetering was het me wel waard.
Voordelen van dit model tov de concurentie;
- Ingebouwde BBQ Guru ventilator.
- Vuurbox in segmenten, frame van RVS.
- Standaard geleverd met 2 deflectorstenen, 2 vetopvangbakjes, 2 barbecueroosters, handgrepen en een asschepje.
- Roosters van RVS
- Glasvezel afdichting van de deksel, geen vilt meer.
- Verbeterd RVS scharnier tov de vorige Monolith Classic.
- Verbeterde ventilatie kap tov de vorige Monolith Classic.
- Prijs.
Tot nu toe ben ik heel erg onder de indruk van de geleverde kwaliteit en van de goede service van Monolith Nederland en Kamado Express.
Nu is zo'n schone grill wel leuk en aardig maar vies is beter, dus meteen maar een fikkie gestookt en wat vleesjes gegrild.
Eerste rook
En de eerste low and slow sessie.....
Sorry voor de crappy phonepics, de echte camera light nog in een verhuisdoos.