Beef en Steak

MOINK Balls met een poging tot vergelijkend warenonderzoek

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Vandaag weer eens een batch MOINK Balls gemaakt met het oog op de visite die we zouden krijgen.
Ik had van de week al een pond rundergehakt bij de Appie gehaald en aan het eind van de week ook nog een pond O'Sullivans Irish Angus gehakt van de Sligro. Dit leek me dus tegelijk een mooie gelegenheid om een stukje vergelijkend warenonderzoek uit te voeren, aangezien het gehakt van de Appie ook conserveringsmiddelen bevat en dat van de Sligro 100% rundergehakt is.
Op papier een gelopen race en nadat we de MOINK Balls geproefd hadden waren we het er ook snel over eens dat die met het gehakt van de Sligro lekkerder en sappiger waren. Helaas...helaas had deze sukkel met z'n domme kop mager rundergehakt bij de Appie gehaald en was het alsnog appels met peren vergelijken. Maar ach.....het was in ieder geval een smakelijk onderzoek, dus de pret was er niet minder om.

Eerst alles maar een klaar gezet en de hoeveelheden berekend voor 500gr i.p.v. 750gr., voor zover dat ging. Wat betreft eieren niet moeilijk gedaan en i.p.v. 1 ei per 750gr gewoon 1 ei per 500gr gebruikt. Dit had m.i. achteraf gezien niet echt veel invloed op het eindresultaat.

20130112_141533.jpg



Alles afgewogen en bij elkaar gegooid en dan kneden maar.

20130112_143512.jpg



De balletjes gedraaid en even in een koelbox op wat ijs gekoeld tot het moment voor de Q aangebroken was. Uiteindelijk 32 balletjes met de Appie mix en 30 balletjes met de Sligro mix. Veel te veel om nu in ??n keer soldaat te maken, aangezien er ook nog PP kroketten en PP loempia's (nog over van vorige maand) op het menu stonden.

20130112_152659.jpg



Uiteindelijk gekozen om er 12 van elk te maken en deze met de rub en gerookt spek ingepakt. Om op de Q en ook achteraf nog het verschil tussen beide versies te zien, de Appie mix balletjes per twee op een vlagstok-prikker-dingetje gedaan en de Sligro mix balletjes per stuk op een bamboe-knoop-prikkertje.

20130112_163516.jpg



Kokosbrikettjes in de starter klaar gemaakt en de OTP 67 op temperatuur laten komen. In totaal ongeveer 50 minuten op de Q geplaatst met een dome temperatuur van ongeveer 140 graden. Voor wat extra rooksmaak ook nog een handje geweekte beukensnippers (van Houtsnips uit de dierenwinkel, maar geschikt voor voedsel roken  :P) op de briketten (foto vergeten te maken  :( ).
De laatste 5 minuten de saus aangebracht, welke ik had gemaakt van een mix van 1 cup Mississippi Original, 1 el honing, 1 el Ketjap Manis A en 1 el Vlammetjessaus.

Daarna direct op tafel en het feit dat ze ongeveer in ??n minuut allemaal verdwenen waren zegt genoeg  :)

20130112_180105.jpg
 
Iemand met twee verschillende ballen, dat zie je niet veel ;) Mij maakt het niet uit, ik lust ze vast allebei!
 
leuke vergelijking.... enne die ballen zien er lekker uit!
Ik haal mijn rundergehakt altijd bij de lokale Keurslager, dus kan over verschillen tussen Appie en Sligro geen uitspraak doen.
Toevallig vandaag ook MOINK balls gemaakt....
moink2-4_zpsc43984a0.jpg
 
@Noskos; helemaal gelijk heb je. Er was wel wat verschil in smaak, maar ze waren allebei erg lekker. Dus zonder vergelijkingsmateriaal was er zeker nog geen reden tot klagen.

@RedFox; zag je post vlak nadat ik de mijne verstuurd had. Ziet er ook top uit. Tegelijk wat geleerd voort de volgende keer; foto's van dichterbij maken zodat kleuren en details beter zichtbaar zijn  ;)
Wat betreft gehakt of vlees in het algemeen voor de Q haal ik ook altijd bij de keurslager, B&S of bij de Sligro. Kwaliteit ontloopt elkaar denk ik niet zo veel, wat betreft prijs wil dit nog wel eens anders zijn.
Voor de dagelijkse niet-Q maaltijden zijn we te lui en halen dat gewoon bij de supermarkt, ondanks dat er een wereld van verschil in kwaliteit is.
 
Beide ballen zien er prima uit. Van mager gehakt zullen ze wat droger zijn.
Het gehakt van AH is over het algemeen wat aan de vette kant. Dit merk je vooral wanneer je het rul bakt.
 
Dat was idd wat het verschil voor ons maakte, dat het van de Appie een stuk droger was. Maar achteraf zag ik pas dat het mager rundergehakt was, dus toen was het geen verrassing meer.
Denk dat ik het ook een keer ga proberen door zelf gehakt te draaien. Dan weet ik tenminste zeker dat er geen zooi en vocht in het gehakt zit.
 
bonne idee!  :-*
 
die blijven hier ook favouriet
 
moinks met angus! een goden-gerecht met een goden-ingredient! yum!
 
Dit zijn de betere en smakelijkere onderzoeken
 
Terug
Bovenaan Onderaan