Beef en Steak

Mislukt eerste pizzadeeg experiment. Wat doe ik fout.

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.813
Voor het eerst zelf pizzadeeg gemaakt naar het recept en verhoudingen op Italië plein.
Deeg plakte na het kneden. Wellicht water te lauw/warm.
Na de eerste rijs, na twee uur in delen gedaan. Deeg liet zich niet opbollen.
Verder 6 uur laten rijzen. Veel gasvorming. Na verwijderen folie van de bakjes zak het deeg in.
Deeg liet zich maar in 1 richting goed strekken.

Van de deegdelen nieuwe bollen gemaakt en uitgerold. Niet optimaal.
Pizza's belegd en gebakken. Hier was niets mis mee.

Graag tips om het deeg te verbeteren.

IMG_7569.jpg
IMG_7570.jpg
IMG_7571.jpg
 
Ben een amateur wat betreft de pizzadeeg. maar dit lukt altijd.

(Ik heb dan weer het probleem dat de Weber niet heet genoeg wil worden, zo is er ook altijd wat 🙃)
 
Ik kan je niet helpen met het deeg want wij bestellen altijd pizza's 😉
Ik vind ze er wel lekker "landelijk" uitzien 🥰 nu nog een rood met wit geruit tafelkleedje en een fles Chianti met een rietenrokje 🍷🍷 ik schuif zo aan 😃
 
Kleverig deeg kan vele redenen hebben.
Te veel water, volgens pizza Bijbel max 57% water.
Teveel gist.
Water te warm.
Teveel gekneed.
Ik start altijd met 80 a 90 % van het water, blijdoen kan altijd, uithalen niet😉
 
Geen idee van dat recept bij Italiëplein

Maar als het nog plakt, dan doe je er toch gewoon wat bloem bij ... Het is niet omdat recept X dit zo zegt, dat je dit ook tot op de letter moet uitvoeren. Ik heb nog maar 1x in mijn leven moelleux bijvoorbeeld laten mislukken en dat was in een nieuwe oven. Een nieuwe oven in gebruik nemen en dan meteen moelleux er in maken was dus niet het beste idee. Maar als een moelleux iets te hard is, is het een brownie, is het echt bijna droog dan heet dat dus chocoladecake !. Je moet een recept meer zien als een "guideline" en hierbij gaan veel mensen zeggen ja maar dat kan niet voor X of Y. In patisserie misschien voor veel dingen niet, maar voor de rest bekijk ik meestal een recept eens en dan zal ik het zelf wel zien.

En elke bloem is ook anders, de ene 00 is de andere ook weer niet. Maar ik heb nog nooit jouw problemen gehad en ik maak nu al 2 jaar pizza ... en mijn recept. En ook eens gekeken naar dat recept en is praktisch hetzelfde als dat van mij. Maar als het nog serieus plakt effe wat bloem bijdoen en nog effe verder kneden

710-725 gram bloem (origineel zou het 750gr moeten zijn, maar is denk iets beter met net iets minder bloem)
450 water (en steek ook niet zo nauw als dat nu 5 water meer is of minder)
4-5 gram gist (als je het vandaag nog wilt, anders wat minder)
scheut honing (nog nooit gewogen)
scheut olijfolie (nog nooit gewogen)
snuif zout (nog nooit gewogen)

Water als eerste in een kom doen (ik gebruik zo een glazen ding van Pyrex). Effe laten staan, de rest klaar zetten ondertussen. Door dat glas zal dit zeer snel op kamertemperatuur zijn, zo kan het ook al zeker niet te warm zijn. Aan het water zout toevoegen en oplossen, scheut honing in (voor sommige kan dat ongeveer 1 a 2 lepels zijn). Eens goed roeren, gist erbij en even laten staan. Krijg je niet zo snel bubbels gist mengen en desnoods platduwen met een lepel tegen de rand ofzo. Ik moet en ik zal bubbels hebben ! Dan a peu press bloem afwegen. De helft van de oplossing erbij, eens mengen, en dan nog in 2x de rest van de mengeling erbij en een scheut olijfolie. 1 minuutje kneden ofzo. Iets dat op een bol lijkt maken, wat olijfolie in de kom en ook over de bol. Doek erover (dit is ergens rond 12u30-13u. Om 14u30 even checken als het aan het stijgen is. Is het met moeite gestegen, kom in de oven op 25 graden. Om 16u is de kom vol (dus mooi gerezen) Deeg in ballen vormen en de bak in. Ik doe er wel nog wat olijfolie op en in de bak ook. Die laat ik even staan en om 16u30 nog even de frigo in, zodat de ballen niet te groot worden. Hier maak ik zo een 2x 250gr (voor de kleinsten) en 2x 280-300 gr ergens voor mijn en mijn vrouw. En meestal is er nog een klein overschotje, dat is dan voor een nutella pizza ofzo. Als ik de pizza in de ochtend maak dan neem ik de helft gist bijvoorbeeld

En die bollen maken dat duurt max 4-5 minuten. Om 17u steek ik de bbq in brand, en om 18u ten laatste 18u15 heb ik 4 pizza's klaar. Tegenwoordig is het eerder ... geen idee wat maken ... niet zoveel tijd ... geen regen -> Pizza ! Ik denk dat ik in totaal 45 minuten kwijt ben aan voorbereiding ofzo (deeg maken, bollen maken, beleg in potjes doen, potje tomatensaus uit de vriezer halen, bbq aansteken). Ik heb ook al video's gezien en recepten, ja je moet dan kneden tot aan die temperatuur en dit zo en minstens 10 minuten en dit en dat. Het moet niet allemaal zo ingewikkeld zijn.


En je kan zelfs 90% water gaan of meer, maar hoe meer vocht hoe moeilijker te bewerken, denk dat het Vito Iacopelli is op youtube als die hydrataties getest heeft. Zelfs evenveel water als bloem.
 
Deeg is een dingetje. Hoe meer je met deeg werkt, hoe meer je het aanvoelt.
Het is precies wat @cricque schrijft, het ene meel is het andere niet, ook al staat er 00 op.
Maar iets meel toevoegen kan altijd, half uur laten rusten en opnieuw kneden kan ook.
Bij brood maken doen ze stretch en fold (3 keer). Ofwel het deeg uitrekken en vouwen en dat drie keer in verschillende richtingen.
Het vormen van de bodem gaat makkelijk volgens het filmpje van iaccopo op YouTube.


Zelf gebruik ik tegenwoordig veel fijn maïsmeel. Om de deegbal in te leggen, dan rekt hij makkelijk en plakt niet. Voor dat ik de pizza bedek klop ik het meeste maïsmeel er weer af.
Pizza maken is een vak, dat leer je niet 1-2-3 daar gaat wel wat tijd in zitten. Maar alle keren zijn de pizza’s lekker, maar je ziet zelf steeds verbeterpunten.

Btw zoek op YouTube eens op Sticky dough (pizza) en je ziet vele recepten, methodes en oplossingen.

Veel plezier met oefenen.
 
Balen. Maar wel herkenbaar.
Nog wel wat vragen:
Wat is het recept? Waar heb je laten rijzen? Welke bloem heb je gebruikt? Heb je een foto van de bollen?
 
Eens met @Stijn "zwakke" bloem kan minder water opnemen. Een sterkere bloem meer maar heeft daar wel tijd voor nodig.
Misschien op dat punt net een ongelukkige combinatie eruit gepikt?
Zwakke bloem kan max 50% water aan. De meeste pizza recepten beginnen bij 54%

Verder lijkt het erop dat het deeg is "overrezen" mogelijk toch wat te warm gewerkt i.c.m. water en bloem.

Met de app van Italië plein kan je makkelijk scannen wat de bloem is die je hebt ( barcode).
Verder gebruik ik meestal de Ooni app om de hoeveelheden uit te rekenen. Begin anders met 54% water.
Maismeel of griesmeel als "anti plak" op je werkblad is ook een wereld van verschil.

In tegenstelling tot wat hier boven gezegd wordt weeg ik de hoeveelheden nauwkeurig af en voeg ik nooit extra bloem of water toe.

Ben ooit op advies van @Frits begonnen met de filmpjes van Simon Giaccotto en dat was een hele verbetering. Na mijn eerste "nooit meer" ervaring hebben deze filmpjes me weer "op het paard" gezet :)

Samenvattend:
- Check je bloem. Als je net een zwakke hebt uitgekozen wordt het lastig.
- Combinatie van bloem gist en temperatuur bepaald de plakkerigheid.
 
Ook ik heb in het begin gesukkeld met het deeg, deed dit altijd volgens recepten die ik op het wereldwijde web tegenkwam.
Na de aanschaf van de thermomix dacht ik, waarom dit recept voor deeg niet een keer proberen en moet zeggen ik heb nu ondertussen al met verschillende hoeveelheden gewerkt en telkens lukt het deeg. Nu begint het op en afschuiven van de pizza ook te lukken. Iemand had me gezegd, bloem, nee veel bloem gebruiken en inderdaad dat doet het voor mij.

@BernhardQ
Dit ligt denk ik aan de kolen die je gebruikt. Had een promo gezien in de Aveve enkele weken terug en heb daar mijn kolen eens gekocht... Verkeerde keuze dus, kolen krijgen quasi geen temperatuur. Dit weekend nog pizza gemaakt met die kolen en kreeg er maximum 250° uit, juist genoeg voor mijn pizza's. De kolen van de horta daarintegen zijn toppers voor mij, normaal zijn dat mijn standaard kolen en daar kun je low en slow maar ook 350°c mee halen.
 
Voor scheppen ... ook een goeie schep doet wonderen. Ik heb zo eentje met gaatjes in van Ooni, dat vind ik persoonlijk wat beter dan de standaard schep. En een tijdje terug ipv in gewoon wat bloem de bol te doen en dan stretchen gebruik ik nu +- 50% semolina en 50% bloem. Dat is gewoon op het zicht zowat. Vind ik ook persoonlijk vlugger werken en schept beter ook. En qua scheppen ... zie dat dit niet op een te warm oppervlak is, want dan gaat deze zeker al plakken. Je moet eigenlijk best 2 scheppen hebben. Of toch even laten afkoelen (zeker als je de pizza op de schep al maakt). En wat zeker kan helpen (als je deze al dan niet op de schep maakt), na elke topping effe checken dat je hem nog kan bewegen. Voorzichtig opheffen en wat bloem onder gooien. Of een bord nemen en dat erop zetten pizza omdraaien op het bord ... wat bloem op de schept en terug omdraaien. Best wel plat bord. Zo kan je de pizza ook nog wel redden zonder al te veel te morsen


Qua bloem heb ik al vanalles geprobeerd, alleen gekeken als er 00 op staat. En ik heb nog nooit geen problemen gehad met eender welke bloem, wel altijd zelfde recept aangehouden. En is het nog te plakkering -> bloem erbij. Is het te droog -> sprinkeltje water of kleine scheut olijfolie bij. Dat doe ik ook zo als ik pistolets maak bijvoorbeeld. Geen idee wat ze hier in de horta/aveve hebben, maar vind ik niet slecht. In de winkel bij ons in de buurt hebben ze dan een huismerk 00 en een donkerblauwe zak, beide merk ik weinig verschil. Heb ook al van dececco getest, ergens zal er wel verschil in zitten, maar hier althans nog niet gemerkt


Ik heb zo een pizzaring gekocht voor op mijn weber. En daar steek ik gewoon hout in, 3-4kg briketten en daar blokje hout op. Kom ik dik boven de 400 mee uit (zal wel eerder tegen de 500 zijn). Maar alleen met kolen kwam ik er bijlang niet op mijn weber. Heb ook Il Fior Di Brace gebruikt, dat zijn zo geperste briketten, en dat geeft ook wel wat vlam af. Maar hou het nu gewoon met een simpel blokje hout (of 2) dat ik hier in de buurt haal. 9euro voor een grote zak "speciaal voor pizza ovens". Is goed droog en doe de grotere blokken gewoon in 2. En zo kan ik ook wel meerdere pizza's gemakkelijk maken. Maar zonder hoge temperatuur, duurt het gewoon langer, en dan vind ik de bodem te hard. Maar dat is ook weer een keuze. Ik ga ook niet voor de 100% echte napolitaanse pizza, maar het mag niet te dik zijn (geen domino/pizza hut), maar het moet nu ook geen 1 mm dik zijn bijvoorbeeld. Ergens tussenin.

En qua toppings, geen 100kg op die pizza erop doen, hoe meer = hoe moeilijker. En droge mozarella ! Je heb ook mozarella speciaal voor warme bereidingen, of gewoon een zakje geraspte mozarella nemen.
 
Ik heb onlangs de PizzApp gedownload op de telefoon. Afgelopen week deze gebruikt en die was heel goed gelukt!

Als vet gebruikt ik olijfolie. 3 a 4 uur in de kom op het aanrecht laten rijzen. Daarna bollen van 250 gram maken en in een bak in de koelkast. 30 min voordat je aan het bakken begint de bollen uit de koelkast.

Verder is het ook erg fijn om met semola te werken. Bollen daarin deppen en dan gaat het hier best wel vanzelf

7d440adac61507c55ad835e738ef3812.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik zou eerst naar de bloem kijken die je gebruikt hebt.

In het begin zat ik daar ook mee te sukkelen en lag puur aan de bloem.
Nu koop ik Caputo Pizzeria bloem en ik kan mijn vochtgehalte zelfs naar 60+% opkrikken zonder dat het deeg plakt.

Welke bloem gebruik je?
Wat is de W waarde? en hoeveel eiwitten?
+1
Ik gebruikte eerst de bloem van Sligro (Farina Tipo 00), inmiddels al langere tijd Caputo (W-waarde 280) icm hydratie van 65% en 24 uur rijs- en rusttijd. Bollen plakken dan wel, maar ik gooi de bollen op een flinke hoop semolina en dan stretch ik ze perfect rond. De semolina klop ik er een beetje af voordat ik hem beleg.

Met de app van Italië plein kan je makkelijk scannen wat de bloem is die je hebt ( barcode).
Verder gebruik ik meestal de Ooni app om de hoeveelheden uit te rekenen. Begin anders met 54% water.
Maismeel of griesmeel als "anti plak" op je werkblad is ook een wereld van verschil.

In tegenstelling tot wat hier boven gezegd wordt weeg ik de hoeveelheden nauwkeurig af en voeg ik nooit extra bloem of water toe.
+1
Ook hier zeker mee eens. En misschien werkt het voor een ander, maar ikzelf zou zeker niet 'een scheutje olijfolie, een scheutje honing' doen. Maar nauwkeurig afmeten. Daarnaast is ook de temperatuur van het deeg belangrijk. Ik kneed niet handmatig, en laat de machine stoppen als het deeg 24 graden is.
Kijk, ik dacht ook altijd dat mijn deeg perfect was. Totdat ik er echt over ging lezen en ben gaan experimenteren. W-waardes had ik nog nooit van gehoord. Temperatuur van het deeg en omgeving ook niet. Bleek dat het toch allemaal nog veel beter kon.
 
Ik heb enkele jaren geleden een workshop gevolgd bij Italiëplein en kan iedereen aanraden dit te doen als je graag Pizza's bakt. Sindsdien durf ik te beweren dat ik de lekkerste Pizza's bak van mijn woonplaats, haha

Neem de tijd voor je deeg, koop de juiste bloem (dat is niet die van de supermarkt) met een wat hogere W-waarde.

Ik gebruik als leidraad de PizzApp, die is erg nauwkeurig. In de Napolitaanse pizza zitten slechts 4 ingrediënten: water, bloem, zout, gist.

De basis voor een goede pizza zijn goede ingrediënten. Dus vers en niet te veel beleg.

De pizza mooi rond krijgen is sowieso al een kunst die je moet leren, maar dit begint bij goed deeg. Goed deeg begint bij goede bloem
 
Eens met @jokop en @Chrisis :
Op de Italiëplein site kan je heel veel vinden.

Nu ik meer water durf toevoegen is mijn deeg ook echt wel wat plakkeriger.
Maar nog steeds hanteerbaar met de juiste spelregels.

Dit in tegenstelling tot mijn eerste keer

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Neem de tijd voor je deeg, koop de juiste bloem (dat is niet die van de supermarkt) met een wat hogere W-waarde.

Dat kan helpen, maar daar heb ik persoonlijk nog nooit naar geken, en ik heb de afgelopen 2 jaar al heel wat verschillende soorten bloem gebruikt van huismerk tot duurdere. Ik zeg niet dat het niet kan helpen, maar hier in de buurt ken ik dus geen enkele winkel waar ze bijvoorbeeld semolina hebben, zelfs niet in een horeca groothandel. Enja je kan alles bestellen, maar dikwijls heb ik daar maar 1 ding dan nodig en zijn de verzendekosten meer dan het item zelf.

Ik koop toch heel veel "lokaal" gewoon omdat ik weet dat ik dit product in de buurt kan krijgen en dan werk ik daar liever mee. Moest ik eens wat nodig hebben is het niet te ver of hoef ik niet te wachten op levering. Daarom dus ook dat ik al zowat alle 00 bloem die ik kan kopen in de buurt al getest heb. En nog nooit heb ik dus naar de W waarder gekeken, altijd zelfde recept aangehouden. En is het wat te droog -> beetje extra water erbij (wel heel kleine beetjes), is het te plakkering -> beetje bloem bij. En ongeacht de bloem de pizza's komen er altijd goed uit.

Stretchen had ik de eerste paar keren wat moeite mee, maar veel youtube video's bekeken en na 3-4x was ik ermee weg. En als je problemen hebt met stretchen etc. Maak eens gewoon deeg en een bal of 2 extra. En ga daar mee "spelen". Zonder dat je enige intentie hebt om een pizza te bakken (en mogelijk de stress van dit moet hier een perfecte pizza worden), en zo wat oefenen. En dat een pizza niet perfect rond is maakt voor mij niks uit. Het is niet dat ik deze verkoop, als het wat een ronde vorm heeft is het goed genoeg. Het gaat em toch om de smaak.

Zelfde voor pizza scheppen. Mijn eerste pizza's waren op de schep gemaakt, en dat was toch soms een issue om te pizza eraf te krijgen. En gewoon hoe meer je het doet, hoe gemakkelijker het is. Maar als je dus stretchen oefent kan je ook al eens gewoon daarmee oefenen om te scheppen (zonder beleg), als je dat kan zonder beleg, dan zal het met ook wel lukken. En maak je hem op de schep (waar helemaal niks mis mee is) tussen elke topping effe schuiven, zodat je zeker bent dat de pizza er nog afgaat
 
Dat kan helpen, maar daar heb ik persoonlijk nog nooit naar geken, en ik heb de afgelopen 2 jaar al heel wat verschillende soorten bloem gebruikt van huismerk tot duurdere. Ik zeg niet dat het niet kan helpen, maar hier in de buurt ken ik dus geen enkele winkel waar ze bijvoorbeeld semolina hebben, zelfs niet in een horeca groothandel.
Heb je een Colruyt in je buurt? ANGELO harde tarwegriesmeel fijn
Mocht je een Albert Heijn in de buurt hebben De Cecco Semola di grano duro rimacinata

@cricque Zoals je verder in je post aangeeft is pizzadeeg maken, beleggen van pizza en deze van je schep krijgen of op je schep krijgen een proces van trail & error

@jokop zoals je mooi aangeeft spelen er heel wat variabelen mee in het maken van pizzadeeg.
Recepten waar gewerkt wordt met scheutjes van dit of dat of koffielepels en dergelijke zijn niet heel betrouwbaar om er altijd een consistent resultaat mee te halen.
Ik weeg ieder gebruikt ingrediënt in een pizzadeeg af. Voor zout & gist gebruik ik een precisie weegschaal( die weegt tot op 0,01g nauwkeurig)
Het aantal ml/cl water nodig voor een bereiding meet ik ook nooit meer af met een maatbeker (doe maar eens de test, je zal verbaasd staan hoeveel afwijking dat er kan zijn).
Ik weeg mijn water (1ml = 1g)
 
Bedankt voor alle tips.
Ga zondag aan de slag met een nieuwe poging.
- koud water en iets minder
- minder kneden, deeg beoordelen en na een tijdje deegbollen opspannen
- kijken naar de benodigde rijstijd

@Stijn . Ik gebruik(te) bloem van Edeka voor pizza. Eiwit % 11,i gr. Typo 00, W waarde kan ik niet vinden.
Heb ook nog een pak vd Sligro. Farine voor pizza en foccacia. Eiwit 12 gr. Kan deWwaarde niet vinden.
 
Peter, probeer een keer de app van Pizzaplein.
Dan kan je uw barcode van de bloem scannen.
Dan weet je ook uw W waarde als de bloem bekend is in de app.
Als de bloem gekend is krijg je ook een recept voor die bloem.
 
Ik zou hem zeker weten niet op de schep gaan beleggen. Mijn stelregel is ook: krijg je hem niet op de schep, dan krijg je hem er ook niet van af. Dus op je werkblad beleggen. Flink wat semolina op je werkblad leggen (kan echt nooit te veel zijn, wel te weinig). Na het stretchen overtollig semolina er af vegen, want zoals Stijn zegt geeft een beetje een onaangenaam mondgevoel als je het meebakt.
Beleggen met minimaal saus (je doet al gauw te veel) en minaal aan toppings. Less is more, geloof me.
Vervolgens doe ik wat bloem op mijn pizzaschep en doe ik de pizza op de schep. En daarna direct in de Ooni, niet mee wachten iig. Ik heb een geperforeerde schep, als de pizza dus van de schep afgaat gaat er ook al wat bloem van de bodem af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan