Beef en Steak

(mini?) Wagyu brisket

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boom
  • Startdatum Startdatum

Boom

Vuurmaker
Brisket is toch in de barbecue wereld wel een dingetje hé al velen filmpjes met water in mijn mond gezien maar nog nooit aangedurfd om een stuk vlees van 4 a 5 kg te kopen en bereiden.
Laatst was ik bij een boer die af en toe een Waygu koe laat slachten en dan het vlees verkoopt en daar in de vriezer kwam ik dit stukje brisket tegen waarop ik meteen al een klein vreugde sprongetje nam.
Het was iets meer dan een kilo dat vond ik een mooi gewicht om toch een keer brisket te bereiden zo ingevroren dacht het flat stuk te pakken had.
Maar nadat het vlees was ontdooid en ik het op het snijblok had liggen lijkt het wel een mini brisket met een point en flat maar goed ik ben nog geen brisket kenner.
1082F5EB-B0AC-4B5A-AECC-5D387C0AB062.jpeg

Stukje vlees was al heel mooi getrimd klein beetje vlies en harde stukken vet verwijderd en voorzien van een rub Braai nummer 3.
E0A42697-912D-42FF-BD96-3B050CA00BE6.jpeg

Kamado Joe opgestookt tot 107 graden een paar blokje rookhout gemaakt van oude wijvaten er op en toen de controle overgegeven aan de Signals & Billows om dit vast te houden.
08D8D947-4C97-439B-9055-E9B60F7DC388.jpeg

Tussen door even kijken hoe de rub er mooi op plankt en drogere stukjes met een spray voorziet van een water/appleazijn mix.
2808331B-5E77-4A09-9CED-7B5F08697D04.jpeg

Bij 63 graden zat de rub er goed op dus vond ik het een mooie tijd om het vlees in te pakken.
CE893585-D397-42C9-8F9D-22CEE37DC327.jpeg

Na ongeveer 6,5 uur was de kern temperatuur van 92 graden bereikt en met behulp van de prik thermometer de malsheid gecontroleerd deze gleed er in als boter, vlees mocht er dus vanaf even uit laten dampen en weer in pakken en de cooler in.
839BAF1A-82F6-4936-AD08-389F3F50FDFA.jpeg

In de tussentijd even een salsa gemaakt van tomaat, rode ui, knoflook en peterselie na een uurtje was het etenstijd dus vlees uit de cooler en op de plank en snijden maar.
DE44887F-DA97-423F-B278-711DBEC81EB7.jpeg

De buigtest door hij volgens mij wel en was het tijd om een bordje op te maken.
72FEEC30-5258-480B-8FF1-DBB68F052EDA.jpeg

Mijn vriendin gaf aan dat dit toch wel het lekkerste stuk vlees was wat ze op had dus het resultaat was ook nog een geslaagd denk ik maar zo! 😁

Ziet er zeer lekker uit.
Ik wil het ook al een tijdje nog eens opnieuw klaarmaken.
Echter door corona nooit voldoende volk om het op te eten.
Zulk een kleine is dan natuurlijk ideaal👍

Altijd leuk om te proberen. Moet wel zegen dat een wagyu brisket wel meer vet dooraderd mag zijn.

Deze had ook in de offset smoker gelukt 🙂

I see what you’re doing there. 😉

Ontopic; mooi stukje brisket om zo eens te proberen. Ziet er erg lekker uit!

• Leuk
Waarderingen: Boom
Deze had ook in de offset smoker gelukt 🙂
Hehe zeker klopt maar ik ben nog lerend in de temperatuur beheersing en ik zou het een beetje zonde vinden als ik daardoor het vlees zou verpesten.😉
Altijd leuk om te proberen. Moet wel zegen dat een wagyu brisket wel meer vet dooraderd mag zijn.
Ik had dezelfde gedachte maar ik ben nog niet heel bekend met Wagyu vlees ik heb ook nog een picanha en short rib van de dezelfde boer en daar zit volgens mij wel een mooiere marmering in.

Hehe zeker klopt maar ik ben nog lerend in de temperatuur beheersing en ik zou het een beetje zonde vinden als ik daardoor het vlees zou verpesten.😉
Dat is zeker waar.
Temperatuur beheer in een offset is veel lastiger dan in een kamado.
Vandaar dat ik mijne ook bijna niet meer gebruik.

Dat ziet er heerlijk uit en ik had graag een broodje meegegeten. :)

• Leuk
mooie en lekkere try-out
nu voor het echie ;)

• Leuk
Dat is zeker waar.
Temperatuur beheer in een offset is veel lastiger dan in een kamado.
Vandaar dat ik mijne ook bijna niet meer gebruik.
Is ook een beetje zonde niet? Ik denk dat mijn kamado ook vaker uiteindelijk aan gaat staan aangezien deze iets gunstiger is in verbruik, maar goed ik denk dat ik van het weekend gezien het weer er wel een heerlijk bbq dagje in het verschiet zit en dan is die smoker toch heerlijk!
mooie en lekkere try-out
nu voor het echie ;)
Ja dat zou zo maar kunnen gebeuren het “enge” is er nu dan wel vanaf! 😁
Mooi gedaan, had je dit vlees in Esch gehaald?
Yes!

Ik had dezelfde gedachte maar ik ben nog niet heel bekend met Wagyu vlees ik heb ook nog een picanha en short rib van de dezelfde boer en daar zit volgens mij wel een mooiere marmering in.
het is niet alleen maar het ras dat de kwaliteit van het vlees bepaald. Voeding is ook zeer belangrijk. Dus staar je niet te blind op de term wagyu. Dit is overigens ook de reden dat ze het vlees in japan punten geven. Hier wat info over de puntentelling
https://www.mychicagosteak.com/steak-university/wagyu-grading-system-guide

• Leuk
Mooi bereid zo 👍🏻.
Meende dat echte wagyu koeien alleen in Japan waren en omdat het werk koeien zijn met (vertroeteling)masageborstels . Dat ze daarom zo mooi intermusculair vet hebben .
Dus kan me indenken dat je hier zo'n koe voor de sier in de wei hebt staan niet de zelfde vet verdeling in de spieren krijgt.

don't shoot me if i'm wrong 😅

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Mooi bereid zo 👍🏻.
Meende dat echte wagyu koeien alleen in Japan waren en omdat het werk koeien zijn met (vertroeteling)masageborstels . Dat ze daarom zo mooi intermusculair vet hebben .
Dus kan me indenken dat je hier zo'n koe voor de sier in de wei hebt staan niet de zelfde vet verdeling in de spieren krijgt.

don't shoot me if i'm wrong 😅
Pang 😁

Tot eind 19e eeuw werden ze idd als lastdieren gehouden. Pas nadat de toenmalige keizer openlijk rundvlees at werden ze ook voor vlees gefokt. Eind jaren 70 zijn er al wat stieren geëxporteerd naar de VS en begin jaren 90 ook koeien.

Dat massage verhaal is gewoon een fabeltje, die vet dooradering komt door combi van genen en voeding (lees grain fed). Overigens is wagyu niet het enige ras die zo’n mooie dooradering kan krijgen, alleen rond wagyu is een hele industrie ontstaan + mythes waardoor het wel financieel de moeite waard is.

het is niet alleen maar het ras dat de kwaliteit van het vlees bepaald. Voeding is ook zeer belangrijk. Dus staar je niet te blind op de term wagyu. Dit is overigens ook de reden dat ze het vlees in japan punten geven. Hier wat info over de puntentelling
https://www.mychicagosteak.com/steak-university/wagyu-grading-system-guide
Pang 😁

Tot eind 19e eeuw werden ze idd als lastdieren gehouden. Pas nadat de toenmalige keizer openlijk rundvlees at werden ze ook voor vlees gefokt. Eind jaren 70 zijn er al wat stieren geëxporteerd naar de VS en begin jaren 90 ook koeien.

Dat massage verhaal is gewoon een fabeltje, die vet dooradering komt door combi van genen en voeding (lees grain fed). Overigens is wagyu niet het enige ras die zo’n mooie dooradering kan krijgen, alleen rond wagyu is een hele industrie ontstaan + mythes waardoor het wel financieel de moeite waard is.
Kijk wat een wijsheden zo leer je iedere dag weer een beetje! Thanks!

Terug
Bovenaan Onderaan