BasBQ
Beef en Steak

Milde PP rub

 
 
 

PeeVee

Kooltjesharker
Berichten
127
rub-1_s.jpg

Omdat mijn dochter (9) en zoontje (4) nog niet zo heel erg van pittig houden, gebruik ik voor PP een wat mildere rub dan gebruikelijk. De steranijs zorgt voor een iets zoetere geur en doet wat denken aan Aziatische rub/mariande (zit ook in 5 kruidenpoeder). Ik meet niet in cups maar in eet- en theelepels, dan kun je ook kleinere porties maken als je wilt. Het onderstaande "recept" past precies in een vierkant glazen 200 ml. potje dat AH verkoopt met allerlei kruiden. Die sluiten goed luchtdicht af en is precies voldoende voor voor een varkensnek van 2 tot 3 kg of een zelfde gewicht aan spareribs.

- 5 EL paprikapoeder
- 5 EL bruine suiker (of rietsuiker)
- 3 EL keukenzout (NaCl, zonder jodium)
- 2 TL zwarte peper
- 2 TL mosterpoeder
- 2 TL uienpoeder
- 1 TL cayennepeper
- 1 TL gemalen steranijs
- optioneel: 1 TL knoflookpoeder (als je daar van houdt)

Fotootje van de ingredi?nten (pak bruine suiker ontbreekt):
rub-2_s.jpg


En een fotootje van het eindresultaat (bijna op):
 
Dank je voor het delen. En 3 theelepel is een eetlepel en 4 eetlepels is 1/4 cup. De waarden zijn vast ;)
 
Hmmm... de eerste versie was toch nog aan de pittige kant, ik heb ??n TL zwarte peper minder gedaan en  TL cayennepeper heb ik laten vervallen. Geinspireerd door Nosmo's geheime rub heb ik 1 TL knoflookpoeder definitief gemaakt en er ook nog 1 TL gemberpoeder bijgedaan. Ik gebruik deze rub voor een varkensnek. Hieronder V2 receptuur:

- 5 EL paprikapoeder
- 6 EL bruine basterdsuiker
- 2 EL rietsuiker
- 3 EL keukenzout (zonder jodium)
- 1 TL zwarte peper
- 2 TL mosterpoeder
- 2 TL uienpoeder
- 1 TL gemalen steranijs
- 1 TL knoflookpoeder
- 1 TL gemberpoeder

2013-04-08-varkensnek-in-rub_s.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan