BasBQ
Beef en Steak

Mijn gehakt is op de grond gevallen. Wat nu?

meinonA

Stoker
Berichten
274
Hallo allemaal,
Ik was bezig in de keuken toen de bak met gehakt op de vloerbedekking viel.
Daarna heb ik een tijd gegoogled en er staat wel dat "heel vlees" wat toch verhit wordt geen kwaad kan omdat verhitten bacteriën dood, maar ik kan (ook in het Engels) niks vinden over gehakt. (Rund)
Hebben jullie een idee of dit nog te redden valt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Hangt volgens mij vooral af van de tijd tussen "het incident" en de bereiding.

Als je het meteen helemaal door gaart kan er bacterieel volgens mij weinig fout.

Bij niet doorgaren en / of lang wachten tot bereiding loop je wel risico.
 
Ik zou snel een groot scherp mes pakken. En een cm van de kant die op de grond gelegen heeft af proberen te snijden. Niet alleen de bacteriën. Maar ook eventueel zand of ander grof spul lijkt me niet lekker tussen de tanden.
 
Bij twijfel… niet in halen…
 
Ja maar met gehakt weet ik het niet.
Afspoelen? Of idd afsnijden?
iets zegt me dat ik het beter kan weggooien. Het was nog los gehakt uit de molen dus afsnijden heeft vrij weinig zin. Ik heb het ook afgespoeld, maar nu zie je niet meer of het rund of kip is qua kleur. Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
 
Ik zou zeggen ,een beetje afblazen en wat vegen en klaar ,het moet geen uur op de grond gelegen
hebben natuurlijk.
 
Ik zou zeggen ,een beetje afblazen en wat vegen en klaar ,het moet geen uur op de grond gelegen
hebben natuurlijk.
En meteen bereiden......
Niet wachten....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik zou zeggen ,een beetje afblazen en wat vegen en klaar ,het moet geen uur op de grond gelegen
hebben natuurlijk.
Ja, maar ja, dat gaat makkelijk met een vast stuk vlees. Die hou je makkelijk onder de kraan. Zodra het gehakt is zit het vuil echt in je vlees. Vandaar mijn vraag.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
1 oplossing, wegdoen dat gehakt.
Als je er zo lang over moet tobben eet je ( ik in elk geval niet ) toch niet lekker meer, en zoals je zegt een stuk vlees kan je afspoelen, gemalen gehakt niet.
En, die 5 seconden regel is 101 % onzin, op het moment van de vloer raken zitten de bacteriën er al net zo veel op als 5 seconden of een minuut later ( dit is wetenschappelijk uitgezocht door de keuringsdienst van waarde bij de NPO )

Neem op deze manier geen risico met voedsel, een portie gehakt is een voedselvergiftiging sowieso niet waard.
 
Ja, maar ja, dat gaat makkelijk met een vast stuk vlees. Die hou je makkelijk onder de kraan. Zodra het gehakt is zit het vuil echt in je vlees. Vandaar mijn vraag.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk

Ik vraag mij toch echt af wat je nu met het gehakt hebt gedaan🤔
Je zegt zelf al "als het gehakt is zit het vuil echt in je vlees" dan hoef je daar toch geen vraag over te stellen 🤷‍♀️ gewoon weggooien!!!

En dan wie heeft er vloerbedekking in de keuken en wie is er midden in de nacht ( dit bericht was geplaats om 02.30 uur) bezig in de keuken 🤔
 
1 oplossing, wegdoen dat gehakt.
Als je er zo lang over moet tobben eet je ( ik in elk geval niet ) toch niet lekker meer, en zoals je zegt een stuk vlees kan je afspoelen, gemalen gehakt niet.
En, die 5 seconden regel is 101 % onzin, op het moment van de vloer raken zitten de bacteriën er al net zo veel op als 5 seconden of een minuut later ( dit is wetenschappelijk uitgezocht door de keuringsdienst van waarde bij de NPO )

Neem op deze manier geen risico met voedsel, een portie gehakt is een voedselvergiftiging sowieso niet waard.
Hoewel je gelijk heb dat de 5 sec regel onzin is, is het risico op voedselvergiftiging niet groter dan normaal. Zo lang het vlees snel genoeg erna wordt bereid is er geen probleem. Er zitten sowieso al bacteriën op, die paar extra kunnen geen kwaad, mits het gehakt correct bereid wordt. Dus niet rauw eten!
 
Wij weten natuurlijk niet wie/wat hij door de gehaktmolen gedraaid heeft.
 
Maar nu de hamvraag; wat heb je er uiteindelijk mee gedaan?
 
Wij hebben een hond.
Dus op de grond altijd wel enkele haren van onze vriend 🙂
Alles wat op de grond valt hier is voor hem😀, ik zou het wel snel wat bakken voor onze Fons.

IMG_20220607_193028.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan