Beef en Steak

Mijn eigen smoker.

Evert73

Tondelzoeker
Het idee om een eigen smoker te maken is weer aangewakkerd.

Er zijn genoeg voorbeelden te zien, maar hoe deze uitgevoerd zijn is vaak een (vergeefse) zoektocht.

Uit topic van Ronald74 is onderstaande te zien.
Hoe kun je de koppeling van 2 tankjes simpel voor elkaar krijgen?

ronald74 zei:
IMG_20150620_112010_zpsf6oziccu.jpg
IMG_20150620_112022_zpsccw6dbvk.jpg
IMG_20150620_182832_zps5iaufbud.jpg

3 compressor tankjes. 1 van ~80 liter en 2 van 24 liter.

Zoals het nu lijkt, liggen de onderste 2 in de uiteindelijke positie.

wat de koppeling betreft is het gewoon een kwestie van mooi uitlijnen en dan de vormen uittekenen op elkaar (een lang krijtje of stukje metaal met scherpe punt helpt )
ik zou voorstellen niet direct de vorm die je uitgetekend hebt ineens uit te schijven/branden maar een paar centimeter kleiner en dan gaandeweg beetje bij beetje aan te passen tot je een passende vorm hebt het is een beetje geduld hebben en veel aanpassen .... wegslijpen kan altijd bijslijpen dat lukt niet ... en vooral meten is weten gissen
is missen

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=17159.0 dit is mijn project waar ik nu mee bezig ben staan enkele fotos op van de koppeling

Dank voor je reactie Steve.

Ik had jouw topic al gezien: ziet er goed uit! Je boft maar met zo'n baas.
Schoorsteenmateriaal staat ook nog op mijn boodschappenlijstje.

Ga je een 'gewone' offset maken of overweeg je (nog) een reverse offset?

Ik ga voor een gewone ... Als ik met de tijd een reverse zou willen is dit maar een kleine aanpassing , van smoken ken ik echt niks maar hoop hier gewoon veel ervaring mee op te doen 😁
Wat de baas betreft da's materiaal uit lang vervlogen tijden en hij barbecued ook graag denk ik 😂😂 ondertussen de laatste 20 jaar maken we wel andere dingen op het werk ( reactors en opslagtanks voor de chemische en petrochemische industrie )

Hier net zo: nog nooit gesmoked. Hoop net zoals jij veel ervaring op te kunnen doen.

Moet lukken!

Evert73 zei:
Hier net zo: nog nooit gesmoked. Hoop net zoals jij veel ervaring op te kunnen doen.

Moet lukken!

Idd en zonder smoker kan je geen ervaring opdoen dus wat mij betreft zijn we goed bezig 🤔🙊😂

Leuk dat er weer wat offset smokers bij komen. Ik ben ondertussen al wel heel lang bezig(studie heeft een hogere prio) maar het einde komt in zicht. Voor wat ik gelezen heb toen ik begon is de temperatuur in de gaarkamer stabieler in de reverse flow Dan in een traditionele offset. Kan we wel voorstellen dat even reverse flow meer brandstof verbruikt maar dat maakt me eigenlijk niet uit.

Ook ik heb/had geen ervaring met low and slow. Die Ben ik nu tijdens de test runs aan het ontwikkelen :D

Succes!

Lekker bezig!

@Luc: Jouw project ziet er erg goed uit. Die had ik ook al doorgespit. Heb je al lekkers klaargemaakt daarop?

Zie vele rechterhanden mooie creaties maken. Creaties die ik in mijn hoofd ook kan maken  ;)

Het scheelt dat ik door veel lezen wel idee?n heb/krijg hoe ik het zou willen hebben/krijgen met materiaal wat mij voorhanden komt.
Zoals onderstaand onderstel. Ik kan het zo laten of pasmaken.

20170425_181635_zps3ozczhag.jpg

Mooi onderstel. Ik zeg zo laten en werkblad op het deel voor de gaarkamer. Setje wielen eronder en klaar ben je. Wat is de diameter en lengte van die tank?

Luc basie zei:
Wat is de diameter en lengte van die tank?
Afmetingen: ? ~35 en ~1.20 m lang (van waar tot waar meet je eigenlijk?).

Heb ook gedacht de tafel zo te laten, dan zou ik voor de firebox een opstelling zoals jij die hebt moet gebruiken. Het 24 liter tankje wil ik liever in de lengte gebruiken direct tegen de gaarkamer aan.
Zit eraan te denken de poten tegen de smoker aan te zetten en de tussenbalken aan te passen.

Btw. Zouden jullie de gehele tank als gaarkamer inzetten of zou de helft (~50 cm) 'voldoende ruimte' bieden?

Aangezien 1 tankje van 24 liter een beetje onderbemeten zou zijn, was ??n van mijn idee?n om de helft als grill en de andere helft als smoker in te richten. Dan zou het met een 24 liter firebox moeten lukken. Hier komt echter wat meer paswerk bij kijken.
Toch even verderbroeden en zoeken en een tankje van 60 liter op de kop getikt. Die zou het in principe gemakkelijk moeten kunnen doen.

20170506_160006_zpsmbcvd7me.jpg

Evert73 zei:
Luc basie zei:
Wat is de diameter en lengte van die tank?
Afmetingen: ? ~35 en ~1.20 m lang (van waar tot waar meet je eigenlijk?).

Heb ook gedacht de tafel zo te laten, dan zou ik voor de firebox een opstelling zoals jij die hebt moet gebruiken. Het 24 liter tankje wil ik liever in de lengte gebruiken direct tegen de gaarkamer aan.
Zit eraan te denken de poten tegen de smoker aan te zetten en de tussenbalken aan te passen.

Btw. Zouden jullie de gehele tank als gaarkamer inzetten of zou de helft (~50 cm) 'voldoende ruimte' bieden?

het is maar eens luidop denken maar mss een tussenschot insteken dat je ook een grill gedeelte hebt ???

steve sdq zei:
het is maar eens luidop denken maar mss een tussenschot insteken dat je ook een grill gedeelte hebt ???

Dat was dan ook de bedoeling. Maar zou je niet denken dat een ruimte van 2x50 cm behelpen/krapjes zou zijn?

Bedankt voor het meedenken. Ondanks de wirwar aan idee?n en gedachten in mijn hoofd sta ik altijd open voor suggesties.

Denk inderdaad dat het kook oppervlak dan vrij klein wordt. Ik heb een kook oppervlak van 68 bij 40 maar kleiner moet dat echt niet worden wat mij betreft.

Je moet ook wel oppassen dat je stookkamer niet te groot wordt, feldon heeft daar een mooie calculator voor. Die van mij is eigenlijk ook te groot maar dat vond ik voor mijn toepassing rechtop wel fijn. Verbruik wordt er dan helaas wel hoger van.

Beetje aan het passen geweest. (Voorlopige) voorkeur met huidige firebox gaat uit naar verticale firebox (plaatje 2).

Ziet er allemaal wel 'massaal' uit, of ligt dat aan mij?

denk dat dat wel meevalt zodra ze in de tafel zitten. vind optie 2 het mooist en zo heb ik m zelf ook maar ik heb geen idee wat het meest effici?nt is.

Terug
Bovenaan Onderaan