Beef en Steak

Mijn eerste PP!

santino

Stoker
Vorig weekend heb ik mijn eerste PP gemaakt. Bij de keurslager een Procureur van 2kg gekocht.

Dus klaar voor de start ...af... B-)
IMG-20140621-00235_zpsb9e3057a.jpg

De rub is van www.amazinrobs.com; de Memphis dust. (zonder zout)
http://amazingribs.com/recipes/rubs_pastes_marinades_and_brines/meatheads_memphis_dust.html

Na 24 uur uit de koelkast gehaald;
IMG-20140622-00238_zpsd25f2edd.jpg

Het was best wel stressen af en toe om de temperatuur onder controle te houden. Dat viel nog niet mee, maar is redelijk gelukt. Ik heb de Minion method gebruikt (12 witte kooltjes op een aantal zwarte). Een beetje meer ervaring moet ik hier mee op doen denk ik...he rot zeg....meer oefenen. :P

Na 6 uur op de BBQ te hebben gelegen zag de PP er zo uit:
IMG-20140622-00240_zps4708cc68.jpg

De "bark" was lang niet zo "zwart" als ik bij andere forum leden heb gezien. Zou dat aan mijn rub liggen? :-/ :-/

Dan kan het "pullen" beginnen:
IMG-20140622-00245_zps080797cf.jpg

Wat vonden we er van? Echt een tof gerecht om klaar te maken. Super uitdaging, dit gaan we zeker vaker doen. Ik krijg gewoon inspiratie om met meerdere rubs aan de slag te gaan. De zogenaamde stall kwam rond de 65 graden kerntemperatuur, en hield ongeveer 2 uur aan. Daarna ging de temperatuur snel naar de 89 graden.

Erg trots ben ik op de rookring die zichtbaar is in het vlees. Dan is het toch redelijk goed gegaan. Heeft iemand nog tips voor me zodat ik de volgende keer een betere bark krijg?

Daar heb ik helaas geen foto van....beetje dom, volgende keer beter!

Bark kun je op verschillende manieren verkrijgen. Meer/andere rub, ander rookhout, sprayen, saus etc. Genoeg dingen om mee te experimenteren. Er komt trouwens wel bizar veel vocht uit je procureur zeg, als dat na 24 uur is zonder zout.

noskos zei:
Bark kun je op verschillende manieren verkrijgen. Meer/andere rub, ander rookhout, sprayen, saus etc. Genoeg dingen om mee te experimenteren. Er komt trouwens wel bizar veel vocht uit je procureur zeg, als dat na 24 uur is zonder zout.

Dat viel mij ook op. Het lijkt er op dat dit een bevroren procureur is, op zich niets mis mee. Kan het zijn dat hij veeeeel te langzaam is ingevroren waardoor je enorm veel kristalvorming krijg en je celwanden massaal kapot geprikt worden. Dit geeft meestal het resultaat wat je nu ziet.

Santino, gefeliciteerd met je knor.

De volgende keer kan je nog een tweede keer een rub aanbrengen vlak voor je begint dan krijg je ook een dikkere bark.

Ziet er heerlijk uit... Mijn eerste PP niet al te lang geleden heb ik elk uur gekopt met een azijn kruiden mengsel.. Kreeg een mooie Bark.

Gefeliciteerd met je knor, en dat er nog maar vele mogen volgen.

welkom bij de knorries  ;)

Nou, met al deze reacties moet de 2de poging natuurlijk helemaal goed gaan worden! Bedankt allemaal voor de waardevolle feedback!  :)

Gefeliciteerd met je knor!

noskos zei:
Ga jij af op de hoeveelheid vocht in de lekbak? Ik ging er namelijk van uit dat die gevuld was met water om de temperatuur iets meer te controleren.

Knorrestein in de pocket!!

De lekbak was gevuld met warm water.

structor zei:
Gefeliciteerd met je knor!

noskos zei:
Ga jij af op de hoeveelheid vocht in de lekbak? Ik ging er namelijk van uit dat die gevuld was met water om de temperatuur iets meer te controleren.

Nee ik ging af op de foto van de procureur in die glazen bak met de rub voordat hij op de Q ging. Die lag te dobberen.

Terug
Bovenaan Onderaan