BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste Picanha

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Na de sukade was het staartstuk (Picanha) aan de beurt. Dit stuk vlees 3 weken geleden besteld bij de plaatselijke slager en zaterdag het vlees op de Q klaar gemaakt.
Vlees ruim met peper en grote korrels zeezout ingesmeerd. Q aangestoken, Mesquite blokjes in de rookdoos gestopt en bij de eerste rooksignalen het vlees erop gelegd (vet aan de bovenzijde). In het begin stonden mijn gasbranders te laag (vlees was na 45 minuten pas op 33?C). Nadat ik deze iets had verhoogd liep de kerntemperatuur langzaam op richting de 52?C. Branders op hoog gezet en vlees nog even ge-seard. Aan het einde nog ff op de vetzijde, vlammen doen het altijd goed op de foto. Vervolgens onder alufolie laten rusten (15 minuten)
Na het eerste stukje gegeten te hebben vond ik het maar niets, taai en geen smaak. Bleek het uiterste puntje van het  vlees te zijn. De volgende plakken zagen er steeds beter uit. Vrouw en kind vonden ook dit stuk vlees weer zeer smakelijk.
Op Vaderdag de restjes gegeten, op de "koude" plakken vlees paar druppels sojasaus gedaan. Wat was dat lekker.
Dit stukje vlees gaan we in de toekomst vaker maken.











 
Picana is top. Eigenlijk gewoon een makkelijk, lekker en betaalbaar stuk koe. En nog spectaculair ook. Wat wil een mens nog meer.
 
El Fumarole,
Ik ga je tip over het grain-fed beef de volgende keer proberen. Kijken of ik bij de Makro een mooi stuk op de kop kan tikken. Wordt vervolgd.......
 
Bij onze makro in Barendrecht heb ik ze niet gezien. Hanos heeft wel veel grainfed us beef. Of beefensteak.nl
Grtz, Jeroen
 
Hoi Jeroen,

Ik zal kijken bij Makro in Delft. Helaas geen pas voor de Hanos. En anders is beefensteak.nl een goede optie. Dank voor je info

Gr Peter
 
Picanha = zooooo lekerrrrr!!!!
 
da's een mooi stukje vlees , en mooie spectaculaire foto's  :)
 
De makro in Grunn heeft geen picanha meer (ze hadden daar in de vriezer altijd schotse liggen), toen ik er naar vroeg kreeg ik als antwoord dat er leveringsproblemen waren.

McPeet zei:
El Fumarole,
Ik ga je tip over het grain-fed beef de volgende keer proberen. Kijken of ik bij de Makro een mooi stuk op de kop kan tikken. Wordt vervolgd.......

O ja en je foto's en picanha zijn jaloers makend, ik nam vroeger nog wel eens een stukkie mee.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan