BasBQ
Beef en Steak

Mijn eerste BCC - Nu met foto's ;)

J

jstruijk

Gast
Morgen staat op de planning om onze eerste BCC te maken. Aangezien het onze eerste is en we er nog geen ervaring mee hebben gebruik ik als basis de BCC zoals te vinden op het blog van NOSKOS, om er vervolgens onze eigen draai aan te geven. Mijn vrouw heeft vandaag alle ingredi?nten, kruiden  en kip gehaald dus ik ben benieuwd. http://www.bbq-nl.com/2007/05/beer-can-chicken.html

Aangezien ik voor 4 volwassenen en 1 kind mag koken, allen met een gezonde eetlust en onze kip maar 1,2 kg weegt zullen er 2 op de BBQ gaan.

Ik was van plan de kippen gewoon op het bovenste grill rooster te zetten boven een lekbakje met daarin een gedeelte van het bier en dan met m'n ecobrasa briketten mooi met de Juancho's split grill methode indirect aan de slag te gaan. Beetje geweekte Weber hickory  snippers erbij en wachten maar. http://www.bluesmoke-bbq.nl/037splitgrill/split_grill.php
Ik heb een Fantast temp. meter en wil de kip bij 75gr in de borst uit de Weber halen. Ik vraag me echter af wat ik voor temp in de bbq moet aanhouden? Ik heb enkel de Weber sensor in de deksel en begrijp dat het ook niet te hoog moet, z'n 190gr of is een andere temp aanbevolen?

Heeft het overigens nog zin om de rub de avond van tevoren al op de kip te doen, of win je daar niet veel mee?
 
Ik zou de tokkies gezellig op het kolenrooster zetten met de pootjes in een lekbak. 3/4 starter ecobrasa's verdelen over beide kanten. Temperatuur die je in gedachten hebt is goed, mocht de kip te bruin worden dan kun je die delen afdekken met alu-folie.
Succes morgen

 
Wat Ceriel zegt. Split grill kan ook maar dan moet je ze op de helft een halve slag draaien anders is de ene kant gaarder dan de andere.
 
succes met je kippen vandaag
 
Succes!!
ik heb verleden week mijn eerste BCC gedaan, maar jammer genoeg niet zo'n schitterende resultaat.
(split-method) Vel was totaal niets krokant, en kip op zich was wel sappig, maar vrij... smaakloos. beetje gekookt:)
Halverwege eens een kwartje draaien is een goeie tip, 't vel aan 1 kant was iets te ver bij mij...
Kortom: veel succes en hopelijk is 't resultaat beter dan bij mij!;)
 
Bedankt voor de tips, ik zal ze zeker gaan gebruiken!
Uiteraard zal ik weer berichten hier na het bereiden, uiteraard met foto's  :)
 
Ik ben benieuwd naar je foto's.
Leuk zo'n run voor de TOK
 
De tokkies staan op dit moment op de BBQ.  :D

IMAG0045.jpg

IMAG0048.jpg

IMAG0053.jpg

IMAG0054.jpg


Na een paar min kwam ik er achter dat ik het hickory rookhout vergeten was, dus toch maar even wat toegevoegd. Meteen zag ik dat er erg veel rook langs de accessoireshouder onder de deksel uit kwam en dat deze daardoor dus eigenlijk niet goed afsloot. Ik heb deze dan ook maar weer eraf gehaald en de "sluiprook" was verdwenen ;)
Nu wachten.... De temp in de bbq blijft mooi stabiel op 190gr. De temp op de fantast is ingesteld op 76gr.
Ben benieuwd.
 
Eet ze!

Gaat vast goed komen....
 
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen, maar hier is dan alsnog een foto van de tokkies op het moment dat ze klaar waren. Wellicht volgende keer nog eea aanpassen zodat de buitenkant wat knapperiger is, maar de binnenkant was perfect en lekker sappig. De BBQ bleef netjes tussen de 180 en 190 gr gedurende de sessie.
En lekker waren ze! Bedankt voor de info hier en nu op naar het volgende "project"  :D
IMAG0055.jpg
 
ze zijn lekker hoor, gefeliciteerd met je tokkie
 
Lekker!! Welkom bij de tokkies!
 
Nice!! Kippekop in de pocket!!
 
ik moet zeggen de kippetje?s zien er goed uit..

Lekker hoor, gefeliciteerd met je tokkie.

Gr. Berry
 
Terug
Bovenaan Onderaan