BasBQ
Beef en Steak

Mijn DIY Pid controller

 
 

Jackass123

Kooltjesharker
Berichten
168
Na veel gelezen te hebben over zelfbouw controllers, heb ik er ook maar 1 gebouwd.
Ik zat met 2 problemen, ik wilde een universele controller bouwen, waarmee ik een elektrisch verwarmingselement kon besturen, maar ook een Fan kan aansturen.
De reden van dit alles, is dat ik een Bradley Digital smoker heb, welke gemodificeerd gaat worden met een extra verwarmingselement, waardoor de bijbehorende regelaar het vermogen niet meer kan schakelen, dus hier had ik een controller voor nodig.

De tweede reden is dat ik toch van mijn gasser af wil, en ik een controller wilde maken die ook een ventilator kan aansturen.
Ik heb voor een Pid controller gekozen met een SSR uitgang, zodat ik daar geen voeding voor nodig had.
Als voeding voor de ventilator een 12VDV trafo

Beetje passen en meten, hoe het erin gaat passen
IMG_1466_zpsa8afdbcb.jpg


Het bedraden:
f1f794af-4beb-4d7c-9024-40257952aa9d_zpsb34119a3.jpg

4267cd32-4109-4c84-9713-5a0ff61b6fbe_zpse2da6136.jpg


Voor en achterkant erin geschroeft:
IMG_1475_zps4a53fa51.jpg


Testen:
IMG_1476_zps7c16013e.jpg

IMG_1477_zpsb8d0205b.jpg


12V geeft hij ook:
IMG_1479_zpsb66eef28.jpg


De aansluitingen van boven naar beneden:
XLR voor een ventilator
XLR voor de thermo probe
Schakelende voeding naar de Bradley
InkomendeVoedings  spanning
IMG_1480_zps9df816af.jpg
 
Mooi gemaakt, het ontwerp komt me vaag bekend voor....... :-?

Geen twijfel dat dit goed gaat werken, veel plezier er mee.
 
Er zitten idd wat gelijkenissen met andere controllers in :D
 
Ik heb geen bal verstand van electronica behalve het gebruik er van. Maar vind het wel heel erg interessant, vandaar dat ik hoop dat er een meeting komt waar we een controller gaan bouwen.

Met die ervaring wil ik dan ook een paar verschillende controllers maken, waarvan eentje om een rijstkoker naar sous-vide-apparaat-verwarm-dingus om te bouwen. Deze zelfbouwprojectjes zijn dus erg behulpzaam :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan