BasBQ
Beef en Steak

Mijn allereerste BCC.. We gaan voor de "Big Three".

 
 

Patrick

Kooltjesharker
Berichten
175
Vandaag tijdens de boodschappen spontaan besloten om m'n eerste BCC te gaan BBQen.
Lekker kippetje uitgezocht en op naar huis om eens te kijken hoe dat precies in z'n werk gaat.
Gelukkig kan ik hier op het forum mijn hart ophalen en voldoende info vergaren om te starten.

Here we go..

Uiteraard gebruiken we een biertje gebrouwen in ons eigen Brabant en lekker lui een rubje van The Rub Co.

BCC1.jpg


Kippetje flink in de rub gezet en daarna een uurtje ingepakt weggelegd in folie.

BCC2.jpg


Geheel volgens het advies het blik Bavaria voor de helft geledigd (geen straf) en het kippetje er op gezet.

BCC3.jpg


Omdat de OTP47 niet al te groot is, toch besloten om van 1 kant te verhitten.

BCC4.jpg


Natuurlijk af en toe gluren of alles nog goed gaat, maar het zag er goed uit.

BCC5.jpg


Al met al heb ik er iets langer over gedaan dan normaal, maar het resultaat zag er prima uit.

BCC6.jpg


Kippetje was prima op smaak en met wat salade en ovenfrietjes een overheerlijk maaltje.

BCC7.jpg


Ik heb wel een paar "beginner" foutjes gemaakt tijdens de bereiding.
Allereerst was ik de olie vergeten en moest ik die later nog over de rub aanbrengen waardoor de kip niet mooi egaal in de rub zat.
Verder ben ik wat zuinig geweest met de temperatuur in de BBQ.
Te lang op een te lage temp laten garen waardoor het relatief lang duurde voor de kerntemperatuur goed was.
Uiteindelijk heb ik op het laatst nog even wat bij moeten stoken om het goed te krijgen. (low/slow gewend)  ;)

Al met al vond ik het leuker om te doen dan dat ik gedacht had.
Het is zeker voor herhaling vatbaar!
 
Ziet er heerlijk uit!! Ik zeg; Van harte met je Tok!!
 
Zo dat kippetje staat er trots bij, welkom bij de Tokkies!
 
Hij ziet er toch prima uit. En te lang?????????
Ik doe mijn kippen er ook op bij 100 tot 110 graden. En laat de temperatuur dan op lopen tot 180 graden.
Het wat langer garen heeft als voordeel dat de hele kip goed gaar is en toch niet droog. Ik hoef de dames hier geen kip voor te zetten waar je bij kunt denken dat je iets ziet wat niet goed gaar is X( X(
Wel maak ik het vel los van de kip. Dan krijg je op het laatst toch een wat meer knapperig korstje is mijn ervaring.
 
Gefeliciteerd met je kippen badge.
 
Binnenkort ook maar weer eens een bcc gaan maken, alleen dit keer wel met fotos zodat ik bewijs heb en ik ook mn tokkiebatch kan krijgen :D
 
mooi kippie, welkom bij de tokkies
 
Dank u, Dank u!
Ik ben zeer vereerd gezien het gezelschap waarin ik hier verkeer.
Volgende week gaan we voor de knor  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan