Beef en Steak

Messenslijper zonder de bank te breken

Smokie.

Pitmaster
Ik ben opzoek naar een messenslijper en zie dat er vanalles verkrijbaar is in diverse prijsklassen. Ik vraag me af of er voor een leuk prijsje iets verkrijbaar is dat een goed resultaat geeft. Het is puur voor eigen gebruik. Ik zag een Wustenhof en een Le Creuset. Beiden met goede reviews maar ik weet niet in hoeverre deze reviews betrouwbaar zijn.
Graag hoor ik van jullie of er goede ervaringen zijn met betaalbare messenslijpers.

Wustenhoff.png

Le Creuset.png

Laatst bewerkt:
Als je bereid bent er wat tijd in te steken, dan kun je je messen ook aan vlakke slijpstenen slijpen. Uiteindelijk geeft dit de meeste mogelijkheden en kan je hier de beste resultaten mee bereiken. Het vergt wel oefening, maar online zijn genoeg filmpjes en tutorials te vinden. Het is leuk om te doen en te leren!

Dit soort “pull through” systemen halen veel materiaal van je messen af en het resultaat is vaak matig. Voor het slijpen is een whetsteen het beste, maar daar zit ook weer een leercurve aan.
Ik gebruik voor onderhoud al 15 jaar met veel plezier de Sharpmaker van Spyderco. Maar er komt een punt dat ook deze een mes niet meer echt lekker scherp krijgt en dan heb je of een whetsteen nodig of iemand die het slijpen en uitdunnen voor je kan doen.

De witte keramische staafjes van de Spyderco zijn life-long use als je ze niet kapot laat vallen. Er zijn berichten dat de bruin-grijze staafjes op enig moment vervangen moeten worden maar zover ben ik in ieder geval nog niet. Af en toe afwassen met een warm sopje en ze zijn weer zo goed als nieuw. Dit combineren met een leren strop met een beetje compound en je hebt je messen in een mum van tijd weer vlijmscherp. (Een strop is van een oude leren riem en stukje hout makkelijk zelf te maken.)

Terug
Bovenaan Onderaan