Beef en Steak

Makreel roken of stomen ???

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hans
  • Startdatum Startdatum

Hans

BBQ Junkie
Hallo mede rokers.  ;)

Ik heb een vraag die mij al geruime tijd bezig houd.
Wat ik graag wil weten is het verschil tussen een gerookte makreel en een gestoomde makreel.
Want wat doe ik op de Q  ( b.v. in folie of zo op het rooster ).
Rook ik dan of stoom ik dan?
Ik heb al op onze grote vriend Google gekeken maar daar gooit men ook alles door elkaar.
De ene keer noemt men roken stomen en de andere keer draait men het verhaal weerom.
Misschien weet iemand hoe de vork echt in de steel zit of waar ik moet zoeken om daar achter te komen.
Ik denk dat ik ze op beide manieren lust maar ik zou het best leuk vinden om nu ook echt te weten wat ik op smikkel. :)

Ik hoor het graag van jullie

Bvd. 

Hans.

Ik heb een Multismoke tafelmodel, en ik doe er weleens makreel in roken maar dan maximaal 3o minuten en ze zijn botergaar.
je kan kan de vis zo zout maken als je zelf wil. zelf doe ik 30 gram zout mer liter water en los het op met warm water.
dan laat ik de vis 4 tot 5 uur in het water liggen. daarna droogdeppen en dan maak ik meestal een mix van hardhout met populier en daarin wat kapotgemaakte jeneverbessen
aan de vis zelf doe ik niets meer aan qua kruiden of zo.

dan gaan ze de multiesmoke in. en daarna zijn ze echt wauwie, je proeft de zachte rooksmaak, je ruikt en proeft een beetje de jenerbes
en de frisheid van de makreel zelf

William zei:
Ik heb een Multismoke tafelmodel, en ik doe er weleens makreel in roken maar dan maximaal 3o minuten en ze zijn botergaar.
je kan kan de vis zo zout maken als je zelf wil. zelf doe ik 30 gram zout mer liter water en los het op met warm water.
dan laat ik de vis 4 tot 5 uur in het water liggen. daarna droogdeppen en dan maak ik meestal een mix van hardhout met populier en daarin wat kapotgemaakte jeneverbessen
aan de vis zelf doe ik niets meer aan qua kruiden of zo.

dan gaan ze de multiesmoke in. en daarna zijn ze echt wauwie, je proeft de zachte rooksmaak, je ruikt en proeft een beetje de jenerbes
en de frisheid van de makreel zelf

Klinkt lekker, bedankt voor het recept.  :) !

Ik krijg spontaan zin in makreel :)

En weet je wat het mooiste is, de eerste makrelen worden al gevangen hier aan de kust ;)
Ik ga ze altijd zelf vangen  :D

William zei:
En weet je wat het mooiste is, de eerste makrelen worden al gevangen hier aan de kust ;)

Hoek van Holland, IJmuiden, of de Maas vlakte ?
Bootje vanuit een van onze havens wellicht?
Dat doe ik ook wel eens.
Maar door alle drukte niet echt leuk meer :( !

Hans zei:
William zei:

Dat doe ik ook wel eens.

met de boot wordt er nu meer gevangen als aan de kust, maar een week gelden wezen zeebaarzen aan pier hoek van Holland, en er was er 1 die al makreel ving aan de kant van strand Ter Heide, wel op een zonnige dag. Ik was perplex :-O dus er is al enig voedsel wat ze lekker vinden wat aan de kust is, van jonge vis kan er volgens mij nog geen sprake van zijn dat is meestal in juni Juli

William zei:
Hans zei:
William zei:

Dat doe ik ook wel eens.

met de boot wordt er nu meer gevangen als aan de kust, maar een week gelden wezen zeebaarzen aan pier hoek van Holland, en er was er 1 die al makreel ving aan de kant van strand Ter Heide, wel op een zonnige dag. Ik was perplex :-O dus er is al enig voedsel wat ze lekker vinden wat aan de kust is, van jonge vis kan er volgens mij nog geen sprake van zijn dat is meestal in juni Juli

Altijd weer een verrassing wat je vangt. :-$!

Terug
Bovenaan Onderaan