BasBQ
Beef en Steak

losie agoe metie ( geroosterd surinaams varkensvlees )

 

robdegekste

Kooltjesharker
Berichten
216
Ga dit gerecht voor het eerst maken voor wat vrienden. Heb de marinade gisteren gemaakt en de procureur ligt net op de BBQ. Ik verwacht/hoop er ongeveer zes uur mee bezig te zijn.
Heb hiervoor 20 koude briketten gebruikt en 24 warme briketten gebruikt.

400 ml zoete ketjap
2 eetlepels grof gemalen peperkorrels
2 eetlepels grof gemalen zeezout
2 theelepels gember poeder
7 theelepels chinese 5 kruiden
12 tenen knoflook ( fijn gehakt )
1 rode peper ( fijn gehakt )

Foto-DUGNHWPD.jpg

Foto-L4APV6DZ.jpg

Foto-B4K8OSDG.jpg

Foto-BYL44NLN.jpg


De temperatuur is nu 14 graden maar volgens mij koelt hij nog iets af. Net ging het vrij snel van 17 naar 14 graden.
 
Rob, welke temperatuur heeft de Q, naar welke temperatuur wil je met de procureur en wat weegt hij?
 
Weet de temp van de dome helaas niet, moet nog een batterij kopen voor de temperatuurmeter.
De procureur is 3.5 kilo en ik wil naar 75 graden toe.
 
Oke, lijkt me wel lastig als je de temp niet weet. . .
 
Heb de schuif half open maar komt wel goed, de temp is toch meestal rond de 120 graden. Ga nu gelijk wel even een batterij kopen. Alleen leg ik de temperatuurmeter gwoon naast het vlees? Zie dat veel mensen een kurk gebruiken maar dat heb ik helaas niet.
 
je kan daar ook een aardappel voor nemen werkt prima
 
Temp dome 107 graden, 47 graden, dus het gaat flink hard. Heb het schuifje al wat dichter geschoven
 
Eerste stuk gaat altijd hard, daarna gaat het tempo steeds verder omlaag.
Ben benieuwd naar het resultaat! Ga dit volgen.
 
Rob niet teveel veranderen zeker als je in zes uur klaar wil zijn.
 
Net ging ik even boodschappen doen en toen was de temp 47 graden en de dome was 109
Nu kom ik terug en was de dome 129 graden en het vlees al 65 !

Binnen twee uur zit ik dus al op 65 graden, heb de onderste schuif nu bijna dicht en de bovenste voor de helft.

Had 20 koude briketten gebruikt en 24 warme briketten gebruikt, apart dat het toch zo hard is gegaan.
Even kijken hoe de zaken nu ontwikkelen. Wel ziet het vlees er perfect uit en het ruikt echt super !
 
Dome blijft hoog, rond de 125 graden dus heb alles dicht gedraaid maar toch blijft de dome hoog. De temp van het vlees blijft gelukkig steken op 71 graden na 2.5 uur

Wat betekent dit? Ja dat over vier graden het vlees is maar is het vlees nu niet meer lekker/te eten?

Hier een foto van 15min geleden

Foto-AF4VE6TZ.jpg
 
! Heb alles dicht gedraaid en hij blijft Nu stabiel bij 71 graden. Straks een paar briketten aan en dan kan die tot 75 graden.
 
Denk dat je met te veel warme briketten bent begonnen. Ik begin met een stuk of 10 warme...
 
Ziet er allemaal prima uit, 125 graden kan ook goed.

Hoe laat wilde je eten? Je kan hem als hij klaar is goed inpakken in alluminium folie en wat kranten en dan in een koelbox stoppen, dan blijft hj nog makkelijk een uur op temperatuur.
 
Frits zei:
Ziet er allemaal prima uit, 125 graden kan ook goed.

Hoe laat wilde je eten? Je kan hem als hij klaar is goed inpakken in alluminium folie en wat kranten en dan in een koelbox stoppen, dan blijft hj nog makkelijk een uur op temperatuur.

In het andere topic had ie het er over dat ie rond 7 uur wou eten.
Rob, correct me of i'm wrong
 
De temp was iets gezakt, had alles dicht gedaan. Nu een paar briketten aan en door tot 75 graden. Ondertussen bami maken, ik kom vanavond met een verslagje, ben echt benieuwd naar de smaak.
 
Het moet wel al heerlijk ruiken in je tuin, heb je rookhout toegevoegd?
 
Ik ken dit gerecht niet, maar ik ben zeer benieuwd hoe het wordt.
 
Het was super ! Heb nog nooit zo'n lekkere korst gegeten van een stuk vlees. Er zat echt van alles in, een smaak explosie noem ik het. Ik was met vier vrienden en na het eten was alles op, dat zegt genoeg lijkt me. Hier nog twee mooie foto's

Foto-ABQOMNEG.jpg

Foto-8U7YVUWC.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan