BasBQ
Beef en Steak

Langedijker Muizen, Beenham, Frieslanders, kortom veel lekkers van de Q !

B

BBQvirus

Gast
Vandaag was het redelijk mooi weer, Had nrs 5&6 Beenham bij de C 100 opgehaald nadat mijn bestelling gisteren niet helemaal compleet was. Dus toen mijn lief thuis kwam mocht ze kiezen tussen schouderkarbonade of Beenham, het werd Beenham  . Ik was al een tijdje op zoek Naar Langedijker Muizen ( een ras ardappels) en kon ze steeds niet vinden en had toen een zak Frieslanders gekocht direct bij de boer. Van de week had mijn speurtocht onverwacht toch succes en vond ik een boer die ze toch verkocht langs de weg in een grote stal.
Dus 12 kg Langedijker Muizen ingeslagen en mijn Q vriend gebeld die er ook al naarstig naar op zoek was .
Vanavond dus Beenham van de Q met eigen rub die ik nog had staan van mijn eerste Beenham en 2 Frieslanders in alu folie stoven en 2 Langedijker Muizen in de folie om ze goed en naast elkaar te kunnen vergelijken.
De Beenham is 2 gemopt met de Mosterd Maple Glaze van Noskos zijn sdat zegt een voormalig aardappel hater !
De Beenham was weergaloos al zeg ik het zelf, ik hoop dat jullie het van de foto's een beetje kunnen proeven

IMG_4300.jpg

IMG_4302.jpg

IMG_4303.jpg

IMG_4308.jpg

IMG_4309.jpg

IMG_4311.jpg

IMG_4313.jpg

 
Ziet er weer helemaal geweldig uit Marc
Heb nog aan het scherm gelikt maar dat was het toch net niet
 
Het water loopt me in de mond! Kun je wat meer vertellen over die aardappels? Ik ken ze niet, waarom zijn ze zo bijzonder?
 
Ze zijn kruimmig en lekker bloemig, Langedijker Muizen is een ras wat nog maar weinig commercieel verbouwd wordt. Jammer maar zo gaat dat. de Bintjes en dorees en zo regeren de supermarkt.
Smaak technisch is een Frieslander of Langedijker Muis veruit superieur, naar mijn mening tenminste. Hield nooit van aardappels tot ik ze ging klaarmaken op de Q, nu proef je tenminste een eerlijk smaakvol product ipv een hap melig gevoel met weinig smaak.
Kan ze wel aan je leveren hoor 12 kg voor iets van 5 euro bij de boer :).

Jammer Smokey dat die smaakbeleving niet door het scherm heenkomt :)
 
Ik had nog nooit van deze piepers gehoord, zal eens vragen bij de aardappelboer op de markt.
Beenhammetje ziet er ook heel goed uit.
 
Probeer trouwens ook eens je aardappels zonder folie te doen, nu stoom je ze eigenlijk. Ik was ze, droog ze af, prik ze een paar keer in met een vork, dan smeer ik ze met olijfolie in en gooi er wat grof zout over heen. En dan zo in de oven of BBQ. Op die manier pof je ze echt, de schil wordt droog en erg lekker om op te eten.
 
Als je dan echt iets bijzonders wilt eten, moet je Opperdoezer ronde eten.....
Afborstelen, en zo in het vel de kook in....
Daarna overgieten met roomboter.....  je hebt nog nooit zo'n lekkere pieper gegeten !
 
Beenhammetje ziet er wel geweldig uit! Heel mooi roze.
 
Prachtig hammetje!
Maar bintjes (of eigenlijk BINTEN/BONKEN) zijn al jaren moeilijk te krijgen hier, wel allerlei commerciële piepers als Opperdoezer ronde, Nicolai etc... maar een oudhollands bintje, daar hebben de buurtsupers niet in geïnvesteerd dus die liggen niet in de schappen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan