BasBQ
Beef en Steak

Lamskroontje, wortels met sinaasappelglazuur en aardappelpuree

B

Boelie

Gast
Wat ik gisteren beloofd had in low-slow/moink-balls-ribbel,/, vandaag lamskroon (zeg maar kroontje Jan) op de Q naar het idee van Derek.

1 plantje basilicim
2el vloeibare honing
1 knoflook
peper en zout
1 el olijfolie
Gisteravond met bovenstaande gemarineerd ZONDER de honing. De honing heb ik als laatste gebruikt als glaze op de q.

Nachtje gemarineerd.
1Nachtgemarineerd_zpsfb4b6034.jpg


Even een kleurtje geven zonder de botjes te verbranden.
2Kleuren_zps6fffb31d.jpg


Na het kleuren had ik al een kerntemp van 56. Op het indirecte gedeelte geplaatst tot een kern van 62 graden. Even vlug de honing erop en even direct op het vuur. Verpakken in alupapier, +/- 5 min.
4Methoning_zpscc6a32d8.jpg


Ondertussen de worteltjes in sinaasappelglazuur (Volgens het grote BBQ boek van Weber) erbij voor op de gril.
Ingredienten:

2.1/4 tl grof zout
12 middelgrote wortels (15-20 cm lang) geschild loof ingekort
3 el gesmolten boter
2 el honing
2 tl dungeraspte schil van ??n bio-sinaasappel
2 tl balsamicoazijn
2 el fijngehakte verse gladde peterselie

Water koken met 2tl zout
Wortels 4 ? 6 min. blancheren tot ze bijna gaar maar nog stevig zijn en direct in ijskoud water doen. Giet af en goed laten uitlekken.

Meng vloeibare boter, honing, sinaasappelschil, azijn en 1/4 tl zout en wentel de worteltjes tot ze gelijkmatig met de glazuur zijn bedekt.

Leg de worteltjes  4 ? 6 min. op de gril boven de warmtebron (175 ? 200 graden) met gesloten deksel.

Wentel ze nogmaals in de glazuur en bestrooi ze met peterselie.
BRON: Het Grote Barbecue Boek van Weber. J. Purviance

7Sinaasappelglazuur_zps9125b9e7.jpg


5Wortelen_zpsdb79e571.jpg


Dit is het resultaat met puree en Buerre de Paris volgens Tante Agnes (echt een delicatesse) en wat komkommer.
6Result_zps6ff4c8a7.jpg


Voor mijn vrouwtje en ikzelf was dit echt een delicatesse. Ik kan echt adviseren om het ook eens te doen. Heeeeeeerlijk!

Domme vraag. Kan iemand mij vertellen of ik het sinaasappelglazuur recept uit Weber grote bbq boek mag vermelden ivm copyright regels.

Bedankt voor het kijken en nog een leuk bbqend week-end!
 
Lamsrackje altijd lekker, hier 1 van de favorieten.
Wel een klein rackje, lijkt wel van een zuiglam, zal geweldig hebben gesmaakt, zo'n jong lammetje.
 
Zeer mooi gedaan. Lekker hoor.
 
mooie maaltijd geworden.

Ik denk dat als je de bron vermeld, dat je het recept gewoon mag plaatsen
 
Mooi gemaakt. lekker bordje.
 
Zopas het receptje van de wortel-sinaasappelglazuur er bij gezet. Hopelijk is iemand mee gediend.
Het zal inderdaad van een zuiglam geweest zijn.

Bedankt voor de toffe reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan